Knasig av betfor?

Arabis

Trådstartare
Mitt arabsto fodrades innan med gamla groov & lucernhack.
Detta byttes senare till nya groov, lucernhack & 450 gr betfor.
Samma MJ giva, ngn liten ändring av proteinet.

Hon är som förbytt. Stollig, tittig. Ser spöken överallt. Jag som inte ramlat av på flera år, har åkta av 2 ggr på en månad :o . Kastar sig åt sidorna.

Kan betforn ha ngt med det hela att göra?

Så här är hon ivf inte rolig....
 
Sv: Knasig av betfor?

Betfor innehåller ju socker från melassen som tillsatts, socker är snabb energi så det kan väl vara det.
Min häst blir ganska stissig av för mycket "snabba" energi i foderstaten, hon som annars är så snäll.
 
Sv: Knasig av betfor?

I en forskningrapport som finns publicerad på STC's hemsida rekomenderas betfibrer som alternativ till spannmål då betfibrer minskar risken för störningar av matsmältningen samt betendestörningar som spannmål kan orsaka...
 
Sv: Knasig av betfor?

Liten uppdatering....

Började en dag med att plocka bort betforn ( 150 gr) på morgonfodringen.
Redan samma eftermiddag, när jag red, så var det en helt annan häst. Så lugn & fin, " gamla vanliga" pållis som jag fått tillbaka.
Tänkte att det var en tillfällighet, men icke, hon är så lugn & fin nu så.
Får 150 gr betfor vid insläpp, alltså tagit bort 300 gr/ dag, & det har gjort sååå stoor skillnad.

Tacka gudarna för det...
Känns så bra, att hitta felet. :banana: :bump:
 
Sv: Knasig av betfor?

Vi har också en valack här som inte ens tål att "lukta" på betfor, han ser spöken överallt då...

SAkönt att du hittade felet så snabbt.
 
Sv: Knasig av betfor?

Jag kan också tänka mig att börja med betfor, om jag skulle träna min häst lika mycket som en travare, som ska gå tävlingslopp och så. :rofl:
Idag rider(=lätt träning) jag honom max 1 timme varje dag, och då behöver han ingen betfor = sparade pengar, ingen strul med blötläggning etc etc.
 
Sv: Knasig av betfor?

Nya kraft groov innehåller mer energi än vanliga kraft groov, kanske har något med det att göra! :confused:
 
Sv: Knasig av betfor?

I första inlägget står att MJ givan var densamma efter förändringen.
Likaså får hon samma MJ giva nu efter betforn är borttagen.
Så det är inte det som " är/ var boven".
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp