Knas i bogen

Cillaramsa

Trådstartare
Min häst har känts lite sne ett tag och jag hade kiropraktorn ute för några dagar sedan. Då fann hon också att hon måste ha gjort illa sig i vä bog på nåt sätt. Hon är lite svullen och sitter fast där. Hon fick en noggrann behandling med laser, akupuktur samt kiropraktik på kota bakom sadeln på vä sida. Jag har longerat och tömkört i fem dagar nu och gjort lite sjukgymnastik samt linimentat. Hon ser bättre ut och rör sig ganska bra. Har inte varit halt.

Jag har aldrig haft någon skada i bog, undrar om ni kan dela erfarenheter?

Jag red i dag och känner att hon inte är bra, lite sne och vill inte gärna gå undan för vä skänkel. Ska nog ta ut kiro igen, kanske nästa vecka.

Hur lång tid kan det här ta? Hon har nog sprungit i hagen, har precis bytt stall och hon är av den vaknare sorten men har börjat vänja sig nu. Typiskt att hon bara ska stå två månader här med ridhus innan vi flyttar hem igen (då mina inackorderingar kommer tillbaka).

Sv: Knas i bogen

jo två bogskador har jag varit med om (på häst alltså inte mig själv). Bägge tog lång tid att läka och bägge hände i hagen när ingen såg men den första fläkte sig förmodligen, det var i augusti men gräs kan också vara halt. Den andra hände också i hagen och den hästen lyckades på något vis slita av ett muskelfäste så muskeln hängde enbart i en liten tråd. Detta konstaterades på klinik, jag var inte med på kliniken, men den hästen fick inte röra sig utanför boxen på sex veckor.

Bägge dessa hästar var rejält halta första dagarna det var ju inte din häst så då borde ju prognosen vara ganska bra.

Sv: Knas i bogen

Ok. Nä, man ser inget alls förutom att hon inte känns hundra och inte vill gå sidvärts för vänster. Men inga problem att galoppera åt båda håll osv. Jag masserar, longerar och väntar lite.

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 976
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 376
Senast: mackan
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 605
Senast: Sol
·
Hundhälsa I vårvintras upptäckte jag att den äldre av mina hundar (7 år) blev halt efter en av dragturerna. Jag lät henne vila och hon verkade...
Svar
4
· Visningar
1 694
Senast: eldhroka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka