Knarrande sadel

MoQ

Trådstartare
Var och köpte en begagnad Stubben Romanus igår.Red i den idag och den låg kanon och kändes mkt bra att sitta i(hoppsadel),men den knarrar...Nu är den i och för sig nysmord och jag kan inte märka ngt konstigt när jag böjer på sadlen!
Vad tror ni?

Sv: Knarrande sadel

Jag hade en gång en hoppsadel som knarrade jättemycket i sätet. Trycket man vid midjan knarrade den litegrann och desto längre bak man tryckte desto mer knarrade den. Jag trodde först det var bommen men det visade sig att det var lädret, och då var den nysmord. (tror inte den hade smörjts på ett tag, att det var därför) Så mitt tips är att smörja den en gång till och använda den och smörja den efter 4 ggr användning igen så borde ju knarrandet ha slutat om det var lädret.

Men om intebommen ger med sig när du böjer ut den eller om den inte låter så borde det ju inte vara den.

MoQ skrev:
Var och köpte en begagnad Stubben Romanus igår.Red i den idag och den låg kanon och kändes mkt bra att sitta i(hoppsadel),men den knarrar...Nu är den i och för sig nysmord och jag kan inte märka ngt konstigt när jag böjer på sadlen!
Vad tror ni?
Knarrar inte alla (läder)sadlar?
mer eller mindre då..
Något Jag tänkt på är att man normalt inte tänker på det, men när man gör det så förundras man... har den verkligen alltid knarrat så här?

en liten tanke bara :)

Tack för svar
Ska prova idag igen.Har haft en likadan sadel innan och den knarrade inte.
Får väl ringa säljaren annars och be att få lämna tillbaka,men jag gillar sadeln,så jag hoppas att slippa det.

Min 1 månad gamla syntetsadel (equileather) knarrar. Störande, men den kommer tydligen ge sig när den blir ''inriden''.
Kanske samma sak med din?

Stubben Romanus har en stomme i nylon. Denna stomme kan bara knarra om det blivit ett brott i framvalvsstålet.
Läder kan knarra. Det beror lite på hur lädret har ytbehandlats. Det räcker i bland med att bossan "rör sig lite" mot det läder som ligger upp mot sadelns stomme så kan det knarra. När narv ligger mot narv så knarrar det enligt min mening mer än när narv ligger mot en köttsida.
Om Du är osäker på om stommen är hel bör Du gå till en sadelmakare för en kontroll.

Lämnade tillbaka sadeln idag.Tyckte den lät mer nu då jag böjde ihop den och vågade inte chansa.Säljaren skulle kolla upp den hos sadelmakare!
Så nu blir det till att snabbt hitta ny hoppsadel!

Diabolical_Kitten skrev:
Kan lova att mina nyare sadlar av bra kvalitet inte knarrar...

Min nya Apalossa Golden Star knarrade lite och även min Crown Classic, så visast kan kvalitets sadlar knarra...

Nej inte de någon av de tre jag haft...
Jo, en, den som jag fick med min häst och på den var bommen av.
Men inte de andra två; en äldre Kloster Schönthal och den nuvarande, en Prestige SS VSD, de knarrade/knarrar inte det minsta!

Har du putsat dom som man ska? :smirk:

Märkligt att båda dina kvalitetssadlar har knarrat... Jag har själv provridit en hel del nya Appaloosa (alltså helt nya då jag red i dom för första gången) och en Crown (var använd 5 gånger och 1 månad gammal) och de knarrade inte det minsta. Så antingen putsar du dom inte som de ska eller så har du haft oturen att få tag på måndagsexemplar. För jag har svårt att tro att det är bommen som knarrar...

Diabolical_Kitten skrev:
Har du putsat dom som man ska? :smirk:

Märkligt att båda dina kvalitetssadlar har knarrat... Jag har själv provridit en hel del nya Appaloosa (alltså helt nya då jag red i dom för första gången) och en Crown (var använd 5 gånger och 1 månad gammal) och de knarrade inte det minsta. Så antingen putsar du dom inte som de ska eller så har du haft oturen att få tag på måndagsexemplar. För jag har svårt att tro att det är bommen som knarrar...

Jag har skött dem jättebra, de knarrade från första början, jag har provat u5t dem med hjälp av utbildad sadel utprovare. Jag tror inte heller att det är bommen utan lädret i sig som knarrar. Båda sadlarna är kanon fina.

Väldigt märkligt att dom knarrade. Speciellt Prestige.. Crown har jag inte så mkt erfarenhet av, men det förvånar mig att din Prestige har knarrat om du har skött den korrekt.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
16
· Visningar
806
Senast: BoYo
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
395
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Stora canvasburar
  • Mellanpudel