Knäproblem

J

Jeeves

Veterinärtid är beställd men det är en veckas väntetid, så tills dess;

Vätska kring ett framknä, värme till en början, ej längre. Ingen hälta på rakt spår, tydligt kortare steg i hö varv och rullar helst över i galopp.

Vad kan vara orsaken till vätskefyllt knä? Era erfarenheter?

Tillägg; hästen är 2 år gammal, ej satt i arbete ännu, förutom den sedvanliga hanteringen.

Mina egna funderingar kring orsaken; Slag på skenan vid 1 års ålder, bus i hagen. Lätt hälta några dagar och litet överben. 1,5 år, liten stickskada ca 5 cm över framknäet på insidan, troligen efter någon pinne. Rätt tydlig hälta i ca 4-5 dagar, värme och svullnad. Såret rengjordes och vi höll uppsikt på att ingen sårficka bildades. Svullnaden och hältan var helt borta efter ca 8-9 dagar. Några månader senare började den här vätskan i framknäet synas och ngn liten rörelsestörning på böjt spår. Vätskemängden är helt oförändrad nu men började på insidan och sedan över hela undersidan av knät. Det är inga stora mängder vätska, man kan se det på insidan och känna det på framsidan.

Jag skulle vilja röntga direkt men det blir väl den sedvanliga hältutredningen all over:( Går det att få plåtar på begäran? Om man är emot injektioner i led ( har MKT dåliga erfarenheter sedan tidigare ) - finns det någon annan typ av behandling för skador i led? Denna gången lär jag bli en besvärlig "patientmatte":crazy:

Sv: Knäproblem

Ingen som har erfarenhet av vätskefyllt knä på häst:confused:

Vätska kring/i ett knä säger ju inte mycket? Var är vätskan, är det mjuk eller hård fyllnad.

Min fbldam kom in med ett knä som såg ut som en mindre handboll. Tvärsvullet. DV kliade sig i huvudet, funderade på hygrom etc men kunde inte säga något. Fick finadyne i 5 dagar, svullnaden gick ner, utom att det kvarstod en galla i carpus. UL på klinik visade inflammerad senskida. Behandlades en gång i senskidan och en gång i senskida och carpalled. Blev sen bra. Skadade sig vid lucia, frisk i januari.

I juni i år kom plötsligt gallan tillbaka, tvärstor. Tre ggr behandlad i senskidan, sen hade det satt sig på leden, behandlad i leden. På ÅB leden bra, men galla. Ingen hälta att tala om men får inte fram benet ordentligt. UL visar kraftig senskada på tåsträckaren, sammanväxning mellan senskida och sena, fibrin och allt helvete man kan tänka sig.

Hon är nyss opererad.
Så det är min erf, men för att säga något måste man veta lite mer hur det ser ut, finns ju ett otal problem som ger svullnad i carpus, så berätta lite mer?

Och klart du kan röntga direkt, det var det första vi gjorde med min dam, innan både böjprov och UL.

Det är relativt mjukt, ingen stor eller väldigt spänd vätskefyllnad. Benet är i övrigt helt torrt, inga svullnader eller vätskefyllnader någon annanstans.

Tittar jag på hovarna så är det på detta benet han sliter utsida på hoven, betydligt mer än på de andra. Då undrar man ju vad som kom först; en snedhet som orsakar att han sliter utsida eller går han och avlastar sig så att utsidan på hoven slits mer.

Vet inte vad jag mer kan berätta som är relevant.

Jag är lite ute efter om någon t ex kan säga vad den vanligaste orsaken till vätskefyllda knän på häst är? Om inte annat så vad det var som orsakade att deras häst fick detta eller liknande problem.

Var det på din begäran som röntgen utfördes innan böjprov? Jag är inte förtjust i injektioner i led som sagt, heller inte at man ev skulle ge sig på att göra böjprov på detta knä utan att veta hur det ser ut på insidan. Ö h t böjprov på växande hästar är jag tveksam till.:( Hur får man en veterinär att inte ta illa upp eller snoppa av en om man tar upp såna här frågor/önskemål?

Men var sitter svullnaden? Är hela knäet svällt, eller är det på framsida, utsida, insida, baksida etc? Över led/ledgalla? Hmm, du har ingen bild kanske?

'Min' klinik, och det är en av anledningarna till att jag tycker den är så bra, röntgar alltid första besöket vid minsta misstanke. Samma sak vid hältutredning, om hästen reagerar på böjprov och bedövning i led släcker - in på rtg.

Jag anser inte böjprov på växande hästar ska utföras bara för att, men anser de är indikerade vid hältutredning. Unga leder är man restriktiv med att sticka i, men behövs det så bättre behandla i led än gång än riskera följproblem. Man kan dock prova t ex spruta i blodet först, det kan du ju ta upp med vet (lämpar sig dock inte för alla leder, vet inte hur det är med carpalleder)

Min dams knä är förresten röntgat tre ggr totalt, när skadan blossade upp igen röntgades det omedelbart om, så vi visste att det var dem 'gamla' skadan som blossat upp och inget annat, och inte bara antog det. När hon inte svarade på behandlingen röntgades det om med, ifall det skulle varit något (fissur t ex) som inte syntes på andra rtg.

Ta upp hur du känner med veterinären lugnt och sakligt du, en bra veterinär tar inte illa upp av det.

Jag o bilder...Men vätskefyllnaden sitter alltså på insidan från början men har numera parkerat sig även på knäets framsida, i nederkant. Ingenting på baksidan.

Ungefär hälften så stor vätskeansamling och längre ner på knäet, och så då som sagt insida och en bit fram på knät men i nederkant.

Har tillbringat kvällen i går med att läsa på om unghästkarpiter och det verkar ju likna det som beskrivs där. Nu är det kanske bara ett samlingsnamn för symptomen men med olika orsaker, jag blev inte riktigt klok på det:confused:

Usch, detta är det värsta tycker jag, att gå o vänta på den där tiden på kliniken! Efter att min förra häst, som fick avlivas förra året, åkte in och ut på kliniken för hältutredningar och behandlingar för att sen sluta med att vi ändå inget kunde göra så är ordet KLINIK=DÖD för mig! Otroligt fånigt, jag vet:(

Jag har MASSOR med farhågor men det känns väldigt svårt att ställa alla dessa frågor till en säkerligen stressad veterinär. Tänk om man kunde "fånga" en ickestressad veterinär och ställa frågor i lugn och ro? Jag förstår ju deras sits med många väntande patienter när man är där på själva sjukbesöket men ändå.

De här är mina farhågor bl a;

Min häst har haft mkt svår kolik för ett halvår sedan ungefär, han höll på att dö inne i Hbg - nu är jag rädd att stressen av ett klinikbesök + det lugnande medlet de ger för att kunna röntga kan utlösa ett nytt svårt kolikanfall:(?

Han kan inte stå på boxvila för då får han GARANTERAT kolik igen, hur kan man komma runt detta om det vill börja behandla och ordinerar boxvila??

Jag VILL inte att de sprutar min unghäst i leden - finns det någon annan behandling? Kommer man att bli idiotförklarad och utkastad om man vägrar låta en veterinär utföra den behandling han anser varar rätt?:o

Jag är tveksam till böjprov på en 2-åring och skulle vilja be dem böja "snällt" - hur pinsamt är det?:o

Ni ser, det är ju fånigt antagligen - ligger vaken halva nätterna och funderar hit o dit om vad som är lämpligt...

Usch - är det någon som har lite erfarenheter och råd att komma med? Har vi någon veterinär här eller i a f vet student så är ni mer än välkomna att komma med er syn på saken!

Jag har MASSOR med farhågor men det känns väldigt svårt att ställa alla dessa frågor till en säkerligen stressad veterinär. Tänk om man kunde "fånga" en ickestressad veterinär och ställa frågor i lugn och ro? Jag förstår ju deras sits med många väntande patienter när man är där på själva sjukbesöket men ändå.

Så så, aaaandas. Andas in, andas ut, andas in, andas ut.

Nu vet jag inte vad för klinik du brukar besöka, men det har aldrig varit problem för mig att stälal frågor och ventilera ev oroa. Ta det bara lugnt, det löser sig!

Min häst har haft mkt svår kolik för ett halvår sedan ungefär, han höll på att dö inne i Hbg - nu är jag rädd att stressen av ett klinikbesök + det lugnande medlet de ger för att kunna röntga kan utlösa ett nytt svårt kolikanfall:(?

Varför tror du han ska bli stressad av besöket? Brukar han bli det i nya miljöer eller är du bara orolig ändå? Om han lätt stressar så ge honom i samråd med veterinär lite lugnande hemma innan ni åker. Såvitt jag vet så är sedering i den mån som ges för t ex rtg och liknande sällan någon fara att framkalla kolik.

Han kan inte stå på boxvila för då får han GARANTERAT kolik igen, hur kan man komma runt detta om det vill börja behandla och ordinerar boxvila??

Andas vidare. Du är INTE ENSAM om att ha sådan/a häst/ar. Veterinärerna har mött sådana för. Ta bara lugnt upp det med veterinären, och lägg upp ett körschema och en behandlingsplan i samråd med vet. Jag har fått släppa sprutade hästar i stor hage direkt pga att de inte pallat boxvila, och de har överlevt det med (även om det inte är idealiskt, men man måste ju se till realiteten med)

Jag VILL inte att de sprutar min unghäst i leden - finns det någon annan behandling? Kommer man att bli idiotförklarad och utkastad om man vägrar låta en veterinär utföra den behandling han anser varar rätt?:o

VARFÖR är du så anti spruta led? OM han har en carpit, så de läker sällan utan behandling, så där tycker jag du gör hästen en otjänst. Men det är lättare hjälpa dig om man vet anledningen till att du absolut inte vill spruta? Om du - oavsett anledning - verkligen inte vills pruta så kommer veterinären inte spruta. Men du måste vara medveten om att det då är på så att säga 'din risk'. Det går att spruta tuppkam och kortison iv/im, men det är inte alltid det är ett så bra alternativ, och vad gäller vissa leder så tyvärr måste man spruta i leden ändå tillslut. Men man kan naturligtvis ge det en chans.

De allra, allra flesta veterinärer går dock inte in i led (varken beödvning elelr behandling) på unghäst om de inte måste, så de kommer inte tycka 'vi ska spruta leden' bara för att. Dvs även de kommer att ha det som sista alternativ och gärna ta ett annat om det finns något vettigt! =)

Jag är tveksam till böjprov på en 2-åring och skulle vilja be dem böja "snällt" - hur pinsamt är det?:o

Det är inte första gången veterinärerna hör det heller. Sen, visst irriterar det säkert veterinärerna när djurägarna är för mycket 'oj oj, stackars lilla Brunte, inte göra si och inte göra så', de är ju faktiskt de som är experterna. Men som sagt, det är djurägaren som har sista ordet, och det är inte första gången de hör det. Och glöm inte att veterinärerna ÄR medveten om att det är en tvååring, dvs man kommer först att kika på de andra delarna och se om man kan diagnosticera utan. Kruxet är att om du ska stryka stick i led OCH böjprov har du ett helvetes svårt läge att lokalisera en hälta, vilket blir en nackdel för dig.

De brukar böja unghästar försiktigare automatiskt btw, så det i sig ska inte vara något konstigt.

Men det jag tycker du ska fundera p är varför du inte vill böja/spruta? Alltså, jag säger inte det är fel att du inte vill det, men är det baserat på skräckhistorier och skrönor t ex så skulle du ju må bättre och vara lugnare om du hade fakta t ex.

men som sagt, veterinärerna VET och tar HÄNSYN till att det är en liten en, ÄVEN om du inte säger ett ord. Och kommer undvika gå in i leden ens för att bedöva om de kan slippa.

Tack för att du tar dig tid! Som du förstår så är jag nära "hyperventilerastadiet" så fort jag tänker på besöket:crazy:

Anledningen till anti-spruta i led är antagligen inte helt logisk men bakgrunden är; min förra häst fick aldrig ngn riktigt klar diagnos, återkommande hältor och inflammationer, behandlades med injektioner i led i genomsnitt 3-4 ggr/år under 4 års tid. Han var en mkt vänlig och social häst som accepterade det mesta, gick på transporten och in i klinikboxen lika obekymrat varje gång. Det sista året så märkte jag dock att nu hade han fått nog, han visade tydlig smärta när de gick in i leden och det blev värre för varje gång. Den sista gången de fick lov att spruta honom så sparkade han omkull veterinären - min häst som ALDRIG någonsin haft en tendens till något sånt:(
På eget bevåg så testade jag sedan att enbart låta honom gå på den sedvanliga behandlingen med antiinflammatoriskt oralt, inga injektioner. Hans "skov" hade EXAKT samma förlopp som med injektioner! Frisk ca 3-4 månader och bakslag osv.
Förra vintern tyckte jag att det fick räcka, han var kroniskt halt på olika ben och ingen kunde ställa en säker diagnos.
Lång förklaring, men detta är anledningen till min skepsis. Vad hade hänt om vi struntat i att ständigt gå in i lederna? Nr 1 han hade sluppit smärtsamma klinikbesök, nr.2 Sjukdomsförloppet hade förmodligen varit detsamma?

Gällande min oro för att stressen med klinikbesöket ska utlösa kolikanfall så kopplar jag ihop det med att han ibland vid förändringar, vad det än är, visar tendenser till att bli uppdragen i buken och får kolikkänningar. Han är ingen nervös häst utåt så det är precis som att han stressar på "insidan". Jag vet inte, svamlar väl alldeles för mycket och oroar mig i förtid säkert...

Vi MÅSTE ju till klinik oavsett min oro eller ej så jag hoppas på en förstående veterinär! Ska försöka samla mina frågor så att de blir konkreta och undvika att svamla alltför mycket när jag är där:o

Fast, försök då tänka på att de flesta fall, så hästen får en injektion i leden, och sen blir den bra (ev efter ombehandling).

Det du beskriver så skulle jag tro att hästen snarade reagerade på vad nu grundproblemet var, smärtan från det. När valackens spatt var som värst, och fick blev tvugna att 'plåga' honom flera klinikbesök, så ett tag efter det började han skaka i hela kroppen bara man närmade sig det bakbenet. Han förväntade sig ju det skulle göra ont.

Efter det är han behandlad flera ggr, utan minsta reaktion/problem, han tycker fortfarande om veterinären etc.

Så bara för att du där fick en olycklig upplevelse, så blir det - enligt mig - knas om du pga det väljer att inte ge din häst den bästa behandlingen (i en extremsituation då)

Ska FÖRSÖKA att sansa mig lite när jag är där:crazy:

Hoppas att jag kan återkomma i tråden med goda nyheter efter besöket i a f, håll en tumme för honom o tack för uppmuntran:bow:

SJälvklart håller vi tummar, tassar och hovar härifrån. Och du får lova att uppdatera hur det går.

Och du, om de inte gör det frivilligt - kräv röntgen. Där SKA du vara riktigt besvärligt envis ;P

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 021
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Hej! Jag håller på att oroa ihjäl mig just nu tack vare en mystisk hälta som kommer och går. Det har bara pågått i en vecka, men under...
Svar
8
· Visningar
4 816
Senast: Freeride
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Luktar gnagare?
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar