Knäproblem o sadel

Lindon

Trådstartare
Kan en häst få knäproblem i ett knä (i detta fall hö bak) av en opassande sadel som har lett till öm rygg? Hade ut massören idag för första gången då min häst har varit sur o grinig på sistone, samt ömmat över ryggen. Hon konstaterade då att min sadel var dålig:crazy: . Hästen hade öm rygg, var stel i hela kroppen, hade något i vä framben (griffelben (heter det så?) som har varit skadat), samt reagerade lite på hö bakknä. Hon sa att jag ev. måste ta honom till klinik och kolla upp honom. Vad gör dom där då?kortison?

Sv: Knäproblem o sadel

Ja, hästen kan belasta sig fel pga av att sadeln hindrar den från att jobba på ett riktigt sätt, och pga det kan den få knäledsproblem. Den kan också få ont i ryggen pga av att den HAR knäledsproblem och därmed jobba fel med ryggen så sadeln ligger illa.

Vad dom gör om din häst har knäledsinflammation (gonit) är att injicera tuppkam och/eller cortison. Det kan ju vara många andra skador också. Eller ett ryggproblem i grunden.

mvh
Lejonelle

Sv: Knäproblem o sadel

Ja det är fullt möjligt min häst hade en knäskada i HB som fövärades av dålig sadel så den bytades ut snabbt och det underlätta men tyvärr höll det inte ändå..:(

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 847
Hästvård Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt...
2
Svar
23
· Visningar
3 663
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 644
Senast: Madde_padde
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 996
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama