"knäppljud" i bakbenet vid rörelse i skritt

S

sarah__987

Senaste tiden har plötsligt ett "knäppljud" börjat låta när min häst rör sig i skritt, ingen annan gångart och bara i höger bak. Det är inte alltid det låter utan kommer och går. ingen svullnad, haltar/markerar ingenting och visar inga som helst tecken på att det gör ont. Man vill ju inte att det ska bli värre genom att man rider, men samtidigt känns han inte på något sätt motvillig eller ger tecken på att dte gör ont.
Är det någon som har erfarenhet av något liknande? vore jättetacksam om ni hade någon fundering om vad det kan vara, skall även ta kontakt med vetrinär i veckan.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: "knäppljud" i bakbenet vid rörelse i skritt

Förra året började det "knäppa" i ett bakben hos min häst. Bara i skritt och oftast när jag hade ridit ett tag - oavsett väglag. Detta pågick några veckor, innan jag kunde konstatera att hon inte var helt fräsch i benet, hon haltade inte men kändes inte som vanligt.

Så det är nog bra att kolla upp det för säkerhetens skull. Har för mig att det kan börja knäppa i lederna hos äldre hästar pga. för lite ledvätska? Men som sagt, i mitt fall berodde det på en hälta.

Hoppas det löser sig för er!

/Z

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 203
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 993
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka