Knäpper i lederna?

Caca

Trådstartare
Har "problem" med att det knäpper i lederna i bakbenen på min häst. Enl diffus veterinärkälla skulle det inte vara något fel utan bara att rida på, det försvinner efter att hästen blivit uppvärmd. Någon som vet om det på något sätt hämmar hästen i dess rörelse eller sliter på skelett/leder? Kan man ge kosttillskott och hjälper det i så fall på sikt? Kommentarer??!!

Sv: Knäpper i lederna?

jag kan ju börja att säga att ag inte är anatomi-expert.

Så när det var gjort kan jag säga att det ljudet du hör kommer från senorna. Det är de som knäpper och det har inte med skelettet att göra. bara att värma upp ordentligt och rida på!:)

Min häst har låtit så i perioder också.

Har två hästar som också är "knäppisar" den ena bara innan den är uppvärmd men den andra även uppvärmd dock på den endast i en led (finns något som ser aningen knepigt ut i benstrukturen på röntgen i just den leden på den, men då den inte har några problem och vet inte tror att det faktiskt är något så har ingen vidare utredning gjorts)
I alla fall så tystnar båda om de får bioglucomin så uppenbarligen beror båda på att de har lite för torra leder och behöver lite extra hjälp med smörjning.

De knäpper i min hästs leder när det är kallt, men de går över när hon är mer uppvärmd, tror de är senorna. Har hört att man kan ge e-vitamin, men vet inte om det är sant eller ej :angel:

Jo knäppningar kommer nästan alltid från skellettet enligt kunnig veterinär eller då rättare sagt pga för lite ledvätska i lederna och inte alls från senorna.

Jo knäppningar kommer nästan alltid från skellettet enligt kunnig veterinär eller då rättare sagt pga för lite ledvätska i lederna och inte alls från senorna.

Vad är det som knäpper då? I skelettet menar jag? benen som går ihop då eller? klonk, klonk, klonk......Ursäkta, men det låter lite konstigt? :confused:

jag vet igentligen inte svaret på din fråga alls, men jag har haft ett halvblod modell stor och tung som ofta knäppte bak i början av ett pass. vi tävlade msv. hoppning med resultat och han hade gått svår hoppning innan. min veterinär tyckte inte det va något att bry sig i.

jag tyckte iallafall inte att det påverkade honom alls.

Man skulle kunna ge hästen lite glucosamin (stavning?) det hjälper till att smörja lederna.
Men rådfråga veterinären innan...

därom tvistar dom lärda. finns tydligen forskning som visat på att det inte gett önskad effekt på varesig djur eller människor. i fallet med min pålle så är det inte aktuellt då han togs bort -88 pga. hjärtfel.

Vad exakt som knäpper har jag inte satt mig in i men har något som sagt med ledvätskan att göra. I en led finns glidytor, ledvätska och även någon form av vacuum. Att det knäpper på ouppvärmd häst beror på att där är för lite ledvätska som smörjer glidytorna, vid rörelse ökar cirkulationen av ledvätska (därav att ledbehandlad häst skall stå så still som möjligt första dagarna då annars medlet man lagt in för snabbt byts ut mot vanlig ledvätska), iom att hästen rör sig så kommer som sagt flödet av ledvätska att öka och när det nått upp på tillräcklig nivå så slutar knirrandet i leden. Vissa hästar har så torra leder att de alldrig kommer upp i tillräcklig nivå av sig själv och därför inte heller slutar knirra av sig själv oavsett hur mkt de rör sig (som min ena), när man tillför glucosamin så främjar detta produktion av ledvätska och får därför knirrande leder tysta.
Ben skaver aldrig mot ben i en led då har man allvarliga fel i leden, och då är nog inte problemet med knirrande det man behöver bry sig om.

Som du ser ovan så är båda mina "knirr" hästar helt tysta i lederna så länge de får bioglucomin (glucosaminprep) slutar man så kommer knirrandet igen direkt, så på dem har det hjälpt till 100% i alla fall

Men kan det inte vara senorna som fäster i leden, eller som går förbi leden som låter när de flyttar sej över leden, av den anledning som du just sa? Att det är för "torrt"?

Jag har som sagt verkligen för mej att det är just senorna som låter :confused:

Jag har hört att det beror på att hästen har "stora ledgångar" o inte är ngt att bry sig om. Källa- Vet. på SLU.

Vår ena häst får lite knäppningar i lederna när trakterna blir för låga. Provade förrut med Glucosamin men... Ja, jag kommer inte ihåg om det hjälpte!? Sen hade vi ute en massör (ej för knäppningarna) som påvisade för oss om hennes låga trakter. Kanske det kan vara bra att diskutera det med hovis iaf. Vår går oskodd bak och sliter således ner sina trakter i bland så då får hon ha en period med skor på så trakterna byggs upp igen.

Att det knäpper i lederna kan bero på vaccum i leden. Helt enligt det som Gylle skrev i ett tidigare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 548
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka