Sv: Knäpper i lederna?
Vad exakt som knäpper har jag inte satt mig in i men har något som sagt med ledvätskan att göra. I en led finns glidytor, ledvätska och även någon form av vacuum. Att det knäpper på ouppvärmd häst beror på att där är för lite ledvätska som smörjer glidytorna, vid rörelse ökar cirkulationen av ledvätska (därav att ledbehandlad häst skall stå så still som möjligt första dagarna då annars medlet man lagt in för snabbt byts ut mot vanlig ledvätska), iom att hästen rör sig så kommer som sagt flödet av ledvätska att öka och när det nått upp på tillräcklig nivå så slutar knirrandet i leden. Vissa hästar har så torra leder att de alldrig kommer upp i tillräcklig nivå av sig själv och därför inte heller slutar knirra av sig själv oavsett hur mkt de rör sig (som min ena), när man tillför glucosamin så främjar detta produktion av ledvätska och får därför knirrande leder tysta.
Ben skaver aldrig mot ben i en led då har man allvarliga fel i leden, och då är nog inte problemet med knirrande det man behöver bry sig om.