"Knäpper" i bakbenen

M

Marika

Det knäpper som sagt i min hästs bakben. Vi har haft ute equiterapeuten och hon sa att det inte var något farligt. Nej visst men det låter inte alls kul. Det knäpper alltså väldigt mycket om henne, när det är som mest är det i varje steg. Någon som har haft samma problem ? Hur löste ni det ?

Sv: "Knäpper" i bakbenen

Testa o ge henne gurkmeja. det har fungerat bra för många. Sen är det inte så överdrivet dyrt som alla glukosamin sorter är. ger sj en för 800kr. Tänker börja med gurkmeja i stället o se vilket resultat de ger.

Det knäpper och knakar i min pålle med. Upp i höfterna på båda sidorna.:(
Det kom efter en kastrofal skoning bak. Försvann under sommarbetet, men har nu kommit igen efter han kom hem. Knäpper/knakar när han går.
Pållens massör kommer på fredag, kanske hon hittar något.:confused:

Min pålle äter Flexijoint, ändå så knäpper det.:(
Gurkmeja äter han inte, då matvägrar han i en vecka.:eek:

Ja. Betfor måste han äta, annars pajar magen. Har en dunderkänslig mage, utan betfor = diarré, med betfor - snäll mage. Han mår allra bästa om han får "mkt" betfor, får nu 1 liter betfor torr mängd om dagen, delat i 2 mål. Om han får mindre, klagar magen.:crazy:

Ok, tänkte för det är ju lättare att blanda i gurkmejan i betfor. Men om inte flexijoint funkar så kanske det inte är nån ide att ge? kostar väl en hel del?

hmm, funderat på att kolla upp han? behöver ju inte vara nått, många knäpper utan anledning. Men för säkerhetsskull? eller e han uppkollad?

Jo det kan ju vara en ide, men som sagt equiterapeut har ju sagt att det är ofarligt. Alltså inget att oroa sig för! Så ni andra ni kan vara lugna. Men som sagt det låter ju inte så kul. Inget mer förslag ?

islandstoet ja rider knäpper oxå men efter 29 minuters uppvärmning låter de inge,, men ja kan hålla me om att de ä skitläskigt, första gångerna ja hörde det,

En equiterapeut är dock ingen veterinär... Hästar som knäpper bak kan ha problem med patellan men det kan gå att jobba bort genom att stärka hästen och alltid värma upp ordentligt och att skritta av och stretcha hästen ordentligt efter varje pass. En häst med patellaproblem behöver dessutom daglig utevistelse.

Är uppkollad. Eftersom han har dåliga leder (artroser kotorna bak) kollas han var 3-4 mån.
Massören kommer i morgon. Få se om hon hittar något. Annars tar jag ut vet.
Igår knäppte han inte när vi tömkörde ca 30 min på stubben, men däremot efteråt när han släpptes ut i hagen.:(

En av våra hästar knäpper som sjutton i varje steg. Det är en ny häst, men då hon gick igenom veterinärbesiktingen u:a gjorde jag en chansning. Ska avakta och se om knäppandet blir bättre i takt med att hon rids och musklar sig mera. Har fått tips om att ge glucosamin, örter etc men det kostar ju ett antal hundralappar i månaden...

Mina hälar knäpper oxå, men jag har reumatism.:(
Så jag och pållen får gå och knäppa ihop.;)

:cry: min förra häst knäppte det oxå om.. det är antagligen lätt patella, patellaupphakningar, dom kan leva med det utan problem men måste motioneras regelbundet annars blir det värre.. om min totta stod mer än typ en dag låste sig bakbenen lite när hon stod still men släppte jätte fort.. det är ingen fara på de flesta men på vissa måste man operara bort den.. stretcha e jätte bra, å som sagt rid fram å skritta av noga..:love:

En equiterapeut är dock ingen veterinär... Hästar som knäpper bak kan ha problem med patellan men det kan gå att jobba bort genom att stärka hästen och alltid värma upp ordentligt och att skritta av och stretcha hästen ordentligt efter varje pass. En häst med patellaproblem behöver dessutom daglig utevistelse.

Nej det vet jag väl såklart att hon inte är. Men hennes båda föräldrar är det och hon har varit ute mycket med dom i sina dar. Så hon vet vad hon pratar om. Jag litar på henne! Men som sagt hon är inte riktigt igång ännu, har stått ganska mycket både i våras och i somras pga många olika problem. Så leder och senor måste komma igång nu igen. Skrittas för fullt. Vi får väl se om det försvinner med tiden :)

jag hade en fd travare för några år sedan som det knäppte i benen men jag gjorde så att jag fick lära mig lite massage och masserade innan ridning och strechade honom rejält innan och efter ridning, visste det knäppte ibland men det försvann ju mer massage han fick...Nu var ju han dock fd travare så alla musklerna i kroppen var i total katastrof..

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 101
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka