knäpper i bakben...

A

anna210

Vad beror det på att det knäpper i benen? Det försvinner efter en liten stunds ridning och hörs bara i skritt innan jag börjat jobba henne.
Jag tror att det kommer ifrån hasen och bara på höger bak.

Sv: knäpper i bakben...

har en nordis som är sådan å hon är ju 18 år enligt mig själv efter att ha gått igenom hästen från topp till tå att det helt enkelt är så att hästen är lite stel musklerna /lederna har stelant till men det släpper efter lite uppvärmning
men det är min teori

Har samma problem?
Min polle opererade vi i hasen och han hade pålagringar samt lösa benbitar. Ok nu!
Behövber inte din polle ha utan det är väl sommed oss,stela osv..........

Låter som patellan (bakknät) tycker jag. Hur gammal är hästen? Hur pass tränad är den?

behöver inte alls vara något fel på hästen.
Min unghästs ena eller båda bakben knäpper lite då och då.

Min förra D-ponnys kors knäppte också och det va inge fel på henne för det. pratade med min massör i stallet om detta och han jämnförde det med ungefär som vi knäcker fingrarna, det är luftbubblor i ledvätskan som spricker å det är det som knäpper.
men det kan ju också vara något annat hästen har, men i mina 2 fall så är det inge farligt.

pratade även med en kompis som rider svårdressyr, hennes häst knäppte det också mycket i förr sen gav hon henne något som heter glucosamin (eller nåt liknande) och knäppningarna försvann.

men är du orolig kan man ju ta den till klinik och leta efter orsaken om det nu finns någon.

jag tror inte det är någon fara, kolla upp hästen om du är osäker men jag tror inte du kommer hitta nått. är ganska vanligt att det knäpper lite om hästen. Du kan ju testa o ge hästen gurkmeja, billigare än glukosamin men fungerar ofta. Om det inte fungerar kan du ju ge glukosamin. Men det är ingen fara om det går över efter uppvärmingen men jag förstår att det är "jobbigt" att höra att det knäcker.

Hej!

Min tjej knäppte i bak "nånstans". Det försvann när vi hittade knäledsinflammation och behandlade..
Skulle tro att har häst haft det länge är det nog ingen fara, är det nyuppkommet skulle jag kolla upp det.

/ Lavinia, hästhypokondiker, med häst som verkligen alltid skadar sej..

Hej! Min ponny har haser som "knäpper", vilket hon haft sedan hon fick spatt. Försvinner även på henne efter uppvärmning.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 171
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 462
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 743
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar