Knäpper av i nacken

Sv: Knäpper av i nacken

JA det beror på hur du fäster tömmen då, Jag "rider" mina hästar ifrån marken men en yttertygel och en innertygel omvandlat i tömmarna då, behöver inga inspänningstyglar för att få dom att gå i form :confused:

Obs felsvar, det var svar till tretjak
 
Sv: Knäpper av i nacken

Jag är ingen expert på tömkörning och gör det för lite egentligen.

Men när jag gör det så tänker jag nog delvis lite annorlunda än andra i tråden, tror jag.

Jag sätter antingen på "galoppjärnen" som finns i stallet (galoppfolk).
Eller en sadel. Eller däckel med tex två stigläder.


Sen drar jag en lös rem eller ett snöre mellan stigbyglarna, under hästens mage, så att de inte kan fladdra ut hur långt som helst.
(LÄdren ska vara mkt korta, inga dressyrläder, inte, snarare mellan jockey och hoppning. )


Sen tömmarna igenom stigbyglarna/lädren. Det innebär att man leda men samtidigt också vända och jobba över hela ridbanan inte bara åt ett håll i taget.

Jag använder tömmarna som tyglar och behöver definitivt inte någon inspänning:confused: Snarare kan det ju vara svårt först att få hästen att inte gå in med nosen om tömmarna är lite tyngre. Jag föredrar därför lätta tömmar.

Vet inte om beskrivningen gick att förstå:confused:

Att ha tömmarna i ringarna på ryggen är inte så bra tycker jag, mycket svårare att kontrollera, men möjligen är det en vanesak. Jag tömkör mest unghästar och de behöver mer stöd vilket jag tycker de får bättre med tömmarna på sidorna.

Jag är inte expert så det kan finnas mycket att säga om metoden, men jag tycker att det fungerar bra.
 
Sv: Knäpper av i nacken

Jag har gjord, men tömkör ofta som du, dvs liksidig tömspänning på bägge för att kunna jobba över hela banan. Hästen är inte bakrädd så det går bra att jobba på böjt spår/volt ändå, även om ytter tömen då kommer runt baken om man vill.

ibland har jag den högre tömspänningen på ytter och jobbar på volt, då spänner jag om vid byte av varv. jag variera detta.

Inga inspänningar ö.h.t. har testat på samma häst utifrån vetenskapligt perspektiv, och han går klart bäst och mest avslappnat och harmoniskt om han får gå utan inspänning. Dock har jag tömkört ganska många år, så även om jag inte alls är ngn expert så har jag ändå bra koll. det tar ganska många gånger innan man får in känslan, men jag tycker jag har vunnit i längden på att inte spänna in, för han är helt självbärig och balanserad på tömen utan inspänning.
 
Sv: Knäpper av i nacken

På vissa hästar fungerar det bättre att tömköra med sidepull eller något annat bettlöst. Din häst kanske helt enkelt inte våga söka sig fram mot bettet även om du är mjuk och fin i handen.

Du kan också prova att tömköra ute i skogen, oftast blir de lite mer aktiva då och tänker inte lika mycket på bettet i munnen.

Mvh Monika
 
Sv: Knäpper av i nacken

hon tömkörs på hackamore:)
Tycker hon lyssnar bättre med det och så tvingar det mig att mjukna i handen, annars dyker hon direkt. Dock upptäckte hon i förrgår att man kan äta med det också, när matte klanta sig och gick ut på gräsåker i tron om att kunna jobba henne där.
"Åh maaat!" sa hon då:crazy: :D
 
Sv: Knäpper av i nacken

Precis det misstaget gjorde jag när jag skulle lära min 2-åring longering. Du vet ju hur det slutade....

Kan det vara så att hon upplever hackamoret som för skarpt? Du kan ju testa att flytta upp det lite högre upp på nosryggen.
 
Sv: Knäpper av i nacken

VARFÖR tömköra på hack?
du kan inte få igenom ledande tygeltag på ett sätt som är tydligt för hästen via tömen alls.
dessutom inbjuder hacken ännu mer att hästen viker in sig som du nu upplever. eftersom en grön häst under tömkörning ofta viker in sig i vilket fall i början ,så är det onödigt att inbjuda till det ytterligare vilket du gör med hacket.....
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: animalasia
·
Träning Just det förväntar jag mig inget svar på, men kanske någon som varit med om något liknande?! Har ett treårig nordsvenskt brukssto, hon...
2
Svar
35
· Visningar
6 190
Senast: vallhund
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 481
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp