Knäpper av i nacken

Mirre

Trådstartare
har börjat tömköra stoet nu vilket går bra:)
Hon lyssnar bättre än från ryggen och är lugnare.
Dock knäpper hon av i nacken så fort jag tar i tömmen och tappar energin framåt. Jobbarjust nu bara med att start-stopp-sväng ska fungera så formen är oviktig nu men vill ändå inte att hon ska gå och bita sig i bringan.

Smackar på henne när hon knäpper av och berömmer när hon går fram men efter nåt steg är hon där igen. Hur ska jag få henne att tänka framåt och inte inåt. Hon söker sig självmant neråt men inåt istället för framåt vilket ju inte är så bra:cool:

Tips tack!
 
Sv: Knäpper av i nacken

uppe på ryggen, skulle gärna ha den längre ner men gjorden har tyvärr bara två däckelringar och två småå d ringar på sidorna där tömmarna inte går igenom. Annars hade jag satt dem där istället.

Man skulle inte kunna sätta två snokremmar eller nåt där och ha tömmarna i?
 
Sv: Knäpper av i nacken

låt den innersta tömmen hänga fritt, fäst den inte i nån ring sas. Då blir inte det tömtaget bakåt utan mer ledande.
Sen hade jag jobbat mycket över bommar, gärna upphöjda.
 
Sv: Knäpper av i nacken

Jag fäste oxå innertömmern direkt i bettet från min hand. Mjukast så. Blev väl lite bättre men jag fick iaf inse mina begränsningar med töm och återgå till ridningen.
 
Sv: Knäpper av i nacken

Du har nog en liknande gjord som jag.
Jag har satt i en liten karbinliknande hake samt en stålring i bra format i de D-ringar som sittre en bit ned; det funkar utmärkt!
Har du provat att driva på som attan då hästen börjar dra ned huvudet? Det funkade på en häst jag red i dag...
 
Sv: Knäpper av i nacken

Var väldigt försiktig med tömkörning, risken är stor att du får en häst som senare går bakom hand och som svarar dåligt framåt. Talar av egen erfarenhet, trots att vi gick kurs och allt...

Mitt råd är att se över hur du fäster tömmen, fäst inner endast i bettringen, köp en ordentlig däckel och lädertömmar för den rätta tyngden och känslan i handen, ha alltid en lång körpisk så att du ge framåtdrivande hjälp med den, aldrig med tömmen. Försök hitta en kurs som ni kan åka på, en kurs i träning på töm INTE tömkörning inför inkörning med vagn för det har du ingen nytta av om den inte ska bli körhäst förstås. Kanske kan du få "draghjälp" av annan häst framför? Tömkör ute på grusvägar för att få mera framåtbjudning.

Det ÄR svårt att jobba på töm, mycket svårare än ridning tycker jag, så man ska inte bli "nere i skorna" för att det strular lite ibland!
 
Sv: Knäpper av i nacken

Var väldigt försiktig med tömkörning, risken är stor att du får en häst som senare går bakom hand och som svarar dåligt framåt. Talar av egen erfarenhet, trots att vi gick kurs och allt...

jag tycker det är HELT tvärtom!
jag tycker tömkörningen grundar för en bra balans och självbärighet hos hästen som sen underlättar ridningen både form och taktmässigt.

dock är det väldigt vanligt att de doppar in näsan bakom lod i början, innan de är vana, och f.f.a om inte tömföraren är helt renodlad i sina hjälper via tömen. Men det brukar snabbt gå över när de fått häng på det hela. Jag tömkör dock inte med inspänning, där tycker jag den största risken ligger att de drar ihop sig isåfall, men även där har det att göra med kunnigheten hos föraren, och rätt anpassad inspänning.
 
Sv: Knäpper av i nacken

Precis som du skriver handlar det om vana, men även om styrka.

De hästar jag tömkört har inte ORKAT gå korrekt i början, eftersom de inte kunnat fuska eller få lika mkt hjälp som vid ridning. Träningen har blivit mer ärlig, jag har kommit åt hästarna med direkt utan att jag stört balans och hästarna har kommit åt sin muskler bättre. Därför jag älskar tömkörning! :love: Det ger så otroligt mycket ärliga saker!


Till trådskaparen:
Driv på hästen och var konsekvent. Ta hjälp om det inte funkar eller om du är osäker. Var enkel i dina krav och beröm hästen när den gör rätt. Det ska vara kul att träna! :)
Var stabil i tömmarna och mjuk i handen.
Med rutin och styrka kommer hästen att peta fram nosen, bara den får rätt förutsättningar.
 
Sv: Knäpper av i nacken

Om du läser noga så ser du att jag talar om vikten av att göra rätt, att ta hjälp från någon kunnig om man inte själv har kunskapen. Jag tycker att allt för många blandar ihop tömkörning inför inkörning för vagn med dressyrarbete på töm.

Att jobba hästen på töm utan inspänning är ungefär lika meningslöst som att jobba longera utan densamma. Däremot får man anpassa typen av inspänning efter hästens ålder, styrka, bärighet OCH beroende på vem som håller i tömmarna.

Det har blivit lite av en fluga det här med tömkörning och man ser många som "hasar" runt efter sin häst och anser att de arbetar på töm. Obs! Därmed inte sagt att TS gör detta! Jag är numera överhuvudtaget försiktig med arbete på töm på unga hästar såvida det inte handlar om just bara att lära in kontakt med bettet, styra hö - vä, förhållning samt vänja in med däckel inför sadeltillvänjningen.
Jag börjar helst med detta enkla, sen inridning och efter att ha fått hästen att förstå hjälperna under ryttare och då man har en bjudning framåt - då kan det vara dags att så smått påbörja arbete på töm. Så gör jag, andra gör säkert på annat sätt;)
 
Sv: Knäpper av i nacken

Vad menar du med inspänning?

Som jag ser det, har jag mina två tömmar när jag tömkör. Med mina tömmar kan jag rama in hästen precis efter behov. Till det vill jag verkligen inte ha något mer. Jag vill kunna släppa ut hästen och kolla så att den jobbar ärligt och jag vill kunna arbeta utan att hindras av "inspänningstyglar".

Vad är det för typ av inspänning du pratar om och när menar du att de ska användas? Hur? Till vilket syfte?

Jag håller med dig om att det finns många som släpas efter sina hästar och att tömkörning har blivit lite på modet och hoppas just därför på att vi får fram fler kunniga tränare i tömkörning, så att fler kan lära sig att få hästen att arbeta och sluta flänga efter som en vante.

Och ja, man ska vara försiktig med unghästar, i ALLT.
Jag brukar tömköra max 20 min per gång (när jag inte kör ut i skogen och tränar med lite lättare krav) på en vuxen häst som förstår. I mina ögon är då maxtid på en unghäst mkt lägre med lägre krav och bara känna-igen-övningar.
Men kanske bara jag som resonerar så?
 
Sv: Knäpper av i nacken

Jag tror att vi har en ganska likartad syn, åtminstone om jag förstår dig rätt. Inspänning, det kanske är ett missvisande uttryck, jag brukar på mina unghästar ha innertömmen endast fäst i bettringen som en ren säkerhetsåtgärd för att kunna "vända in" hästen vid behov. Yttertöm låter jag löpa genom tömringen på ryggen, vidare ner igenom bettet och slutligen fästa i mittenringen på sidan av däckeln. Det är bökigt i och med att man måste skifta om vid varvbyte men tills jag tycker att hästen är tillräckligt stabil och van så vill jag ha denna koppling.
Nästa steg är att sätta innern genom bettet och vidare till mittenringen på sidan av däckeln och jag brukar fortsätta att arbeta med den tömsättningen även om det innebär bök med byte.
Är det en lite äldre och väl arbetad häst så lägger jag emellanåt tömmen bak rumpan för att samla ytterligare.

Att arbeta på töm är nog det svåraste jag har gjort med häst så jag hoppas kunna gå fler kurser och lära mig att behärska det bättre. Min nästa unghäst kommer jag inte att påbörja arbetet med utan att ha instruktör närvarande från start eftersom jag inte vill hamna i samma sits som med f g, att han kryper bakom hand och lär sig en hitta en bra "plats att lata sig på". KUL är det i a f, och utvecklande för både mig och hästen.
 
Sv: Knäpper av i nacken

Om du läser noga så ser du att jag talar om vikten av att göra rätt, att ta hjälp från någon kunnig om man inte själv har kunskapen. Jag tycker att allt för många blandar ihop tömkörning inför inkörning för vagn med dressyrarbete på töm.

Att jobba hästen på töm utan inspänning är ungefär lika meningslöst som att jobba longera utan densamma. Däremot får man anpassa typen av inspänning efter hästens ålder, styrka, bärighet OCH beroende på vem som håller i tömmarna.

Det har blivit lite av en fluga det här med tömkörning och man ser många som "hasar" runt efter sin häst och anser att de arbetar på töm. Obs! Därmed inte sagt att TS gör detta! Jag är numera överhuvudtaget försiktig med arbete på töm på unga hästar såvida det inte handlar om just bara att lära in kontakt med bettet, styra hö - vä, förhållning samt vänja in med däckel inför sadeltillvänjningen.
Jag börjar helst med detta enkla, sen inridning och efter att ha fått hästen att förstå hjälperna under ryttare och då man har en bjudning framåt - då kan det vara dags att så smått påbörja arbete på töm. Så gör jag, andra gör säkert på annat sätt;)

Jag tror att vi pratar om samma sak och har ung. samma inställning.
Jag håller med om "flugan" ang tömkörning..

däremot ang inspänning så beror det på hur du fäster tömen och hur kunnig man är huruvida man får ut någon "mening" med det hela. Det är ganska stor skillnad mot longering anser jag, då du har en yttertöm under tömkörning som balanserar upp. Longering kräver inspänning pga avsaknaden av en stöttande ytter, annars blir det bara harvandes runt.
 
Sv: Knäpper av i nacken

Håller med dig. Longerar det blir alltmer sällan för min del, bara precis i början för att lära in röstkommando och få lite översikt över hur hästen rör sig etc. När man väl börjat med det här att arbeta på töm så saknar man just den där yttern att reglera, finjustera med.

Som sagt vill lära ännu mer och till våren så blir det kurser, om jag kommer med och om jag hittar på hyfsat nära håll.
 
Sv: Knäpper av i nacken

Håller med dig. Longerar det blir alltmer sällan för min del, bara precis i början för att lära in röstkommando och få lite översikt över hur hästen rör sig etc. När man väl börjat med det här att arbeta på töm så saknar man just den där yttern att reglera, finjustera med.

Som sagt vill lära ännu mer och till våren så blir det kurser, om jag kommer med och om jag hittar på hyfsat nära håll.

Jag longerar i princip bara för att kolla hästen om den varit halt :D Tömkörning är så överlägset i jämförelse så jag kör på det istället.

vill också lära mig mer, en klubb här i närheten anlitar ofta T. Eriksson och har kurser, vill åka på en sån snart....!
 
Sv: Knäpper av i nacken

Jahaja, nu ska man sitta och bli avundsjuk också;) För det är väl inte i mina trakter, Skåne, som han håller kurserna?

Efter årskiftet ska jag börja "dammsuga" tidningar och ridhusen efter kurser:)
 
Sv: Knäpper av i nacken

Jahaja, nu ska man sitta och bli avundsjuk också;) För det är väl inte i mina trakter, Skåne, som han håller kurserna?

Efter årskiftet ska jag börja "dammsuga" tidningar och ridhusen efter kurser:)

Nej detta är inåt och uppåt landet i Östergötland :D
Men ta en titt och fråga runt - om han kommer till oss så varför skulle han inte göra det åt ditt håll? han är här hos denna klubb FREKVENT sen flera år tillbaks.... det är ingen märkvärdig klubb heller, består till största delen av vanlig ridskoleverksamhet, med inte många privatryttare jämförelsevis med andra klubbar.
 
Sv: Knäpper av i nacken

Får väl ta och samla ihop ett gäng "aficionados" först och sen börja operation övertalning!:banana:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: animalasia
·
Träning Just det förväntar jag mig inget svar på, men kanske någon som varit med om något liknande?! Har ett treårig nordsvenskt brukssto, hon...
2
Svar
35
· Visningar
6 190
Senast: vallhund
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 481
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp