Knäpper av i nacken/blir stark

P

Poetry_princess

Hur rider man en häst som dels knäpper av i nacken så att man inte har någonting i händerna, och som dels blir jättestark och går emot bettet?

Om jag försöker vara så lätt på handen jag kan, driver och kramar försiktigt knäpper han av. Om jag kortar tyglarna och försöker ha mer kontakt med munnen drar han upp huvudet, sänker ryggen och springer ifrån mig.

Känns som om vad jag än gör blir det fel med denna häst. Vad gör jag för fel??

Sv: Knäpper av i nacken/blir stark

Hmm. En utav mina ponnyer gör lika dant, det är dsvårt jag vet. Har förökt mycket men nu har jag kommit fram till det bästa för mej men det är inte säkert det funkar för dej. Efter att ett tag suttit och kämpat och hållt i mot, så 'släppte' (längde naturligtvis) jag tyglarna och ställde mej upp gjorde ingetting, han kände då att han inte hade något att kämpa emot, och då så bestämde han sej för att lugna ner tempot och han som tror att han gör det för att han bestämmer, så är det inte igentligen det är vi som bestämmer tillsammans nu, han lugnar sej inte för att jag säger att han måste utan för att jag frgar om han vill så vi ite blir skadade. :)

Men om man är ute i skogen då och hästen sticker iväg? (har hänt med denna häst). Dessvärre blir jag lite hängandes i tyglarna och vet inte riktigt hur jag ska tackla situationen. När han väl lugnar ned sig igen knäpper han av...

Tvinga hästen att göra volter, halvhalter,halter, backa tills han helt enkelt tröttnar men du måste vara väldigt koncentrerad så du alltid ligger ett steg före..så fort du känner minsta lilla..volt....tja bara ett tips som funkade på en häst jag red...funkar oxå bra på hästar som inte vill stå still när man är på marken..ok då går vi runt då..och så snurrar man runt hästen tills han tycker att det blir rätt jobbigt..funkar oxå bra.. :rofl: :rofl: :rofl:

Haha... då kommer jag lägga volter ner i diket! Hästen har en tendens att springa även i nedförsbackar och det vill jag ju inte, det lär ju slita på frambenen?

Han är mestadels riden för vikthjälperna och jag försöker i största möjliga mån att inte använda tyglarna. Han är egentligen mest lättriden när han är "avknäppt" i nacken men så vill jag ju inte att han ska gå! Så det är när jag driver i bakdelen som det blir fart på honom och han biter tag i bettet, och sen är det kört...
Om jag rider kort trav och han ökar lite (när jag sitter ned) så kan han helt sonika slå över i galopp och totalt strunta i vem som sitter däruppe. Jag vill ju inte sitta och dra i munnen!!! Men vikthjälperna stannar han inte för, lyssnar inte på halvhalterna. Ibland har jag försökt att göra en lätt "sågning" och sen lång tygel direkt efteråt som desperat åtgärd, men det funkade inte.

Observera att han gör det här mestadels när en annan, snabbare häst rider lite före. Det är lite fighting spritit i honom... hehe.

Suck... Han kanske testar mig?

Min häst gillar också att gå bakom hand ("knäpper av i nacken"), då brukar jag dra tillbaks handen så att hon ändå känner att jag håller i henne, då brukar hon oftast sluta, annars känns det ofta som att jag har 10kg i handen, men det är då min dressyrtränare (a-tränare) tycker att hon jobbar bra och vilar på steget.... Men det är ju bekvämast för mig som ryttare när hon går bakom hand... Bättre det än att hästen får gå med huvudet högt..
Ett annat knep kan vara att driva och göra halvhalter när hästen går så, då kommer ju ryggen upp och den kan helt enkelt inte gå bakom hand.

Ta privatlektioner. Vi som sitter bakom våra skärmar kan omöjligt hjälpa dig och din häst till bättre samarbete än en tränare kan. För det du gör får alltid effekter som kräver nya, annorlunda hjälper, och detta måste en tränare se på plats för att direkt kunna ge nya råd då sådana behövs.

Det kommer nog att ta många lektioner, men det kommer att ge resultat. Detta problem är väldigt vanligt, brukar ta olika lång tid att lösa, men generellt kan man väl säga att det är inget som är löst i första taget.

Poetry_princess skrev:
Hur rider man en häst som dels knäpper av i nacken så att man inte har någonting i händerna, och som dels blir jättestark och går emot bettet?

Om jag försöker vara så lätt på handen jag kan, driver och kramar försiktigt knäpper han av. Om jag kortar tyglarna och försöker ha mer kontakt med munnen drar han upp huvudet, sänker ryggen och springer ifrån mig.

Känns som om vad jag än gör blir det fel med denna häst. Vad gör jag för fel??

Jag hade ett liknande problem med hästen jag rider, hon vill dock gå upp med huvudet.
Red därför i grimma sist jag red henne, dels för att jag skulle rida med sitsen och inte händerna. Egentligen ska man inte behöva använda några tyglar så varför inte prova att rida i grimma? Var dock inte första gången jag gjorde det.
I början var det riktiga mardrömmen, upptäckte hur "otränad" jag var, huuh vad jobbigt allt var! :o Men i slutet gick det hur bra som helst! Hon gick i form utan att jag gjorde något med tyglarna :eek: Funkade endast i skritt men jesus vad stolt jag blev när det gik bra. Hade jag orkat lite mer hade jag kunnat hålla kvar henne i den formen längre men jag får träna min mage och benen mer. I vinter ska jag börja åka skidor och sen gör j ag sit-upos på kvällarna så till våren hoppas jag kunna vara i toppform för ridningen :)
Men sen har jag haft träningsverk i magen och erhm... inte låren utan insidan av benen, kommer inte på vad det heter, nu i två dagar :o Något jag aldrig gör när jag rider är att krama på tygeln. Prova att låta bli att driva och krama (gillar inte den metoden något särskilt men jag säger inte att det är fel) utan att vara mjuk och följsam och se om det blir någon skillnad, om det inte blir det har det ju ingen betydelse hur man gör, kanske enklare att vara "stilla" så blir det inte så pillrigt med händerna ;) eller så är det bara jag som är lite "bekväm" av mig och inte pillrar med ähnderna i onödan :angel: . Ibland när jag börjar ett ridpass svänger jag etc. med sitsen och provar att öka och minska tempot för att få hsäten uppmärksam för så små hjälper som möjligt, sen provar jag några igångsättningar från skritt till trav och avbrott. Sen för att se om hsäten lyssnar gör jag lite öppna och sluta i skritt på hängande tygel endast med sitsen. Det kanske låter tråkigt men jag tycker det är jätte kul.
Ibland så rider jag några steg (räknar alltid hur många :rofl: så jag vet när jag ska göra halt, dvs. 3 steg o halt) gör det också med sitsen.
Du får prova dig fram, ta hjälp av en tränare eller något annat. Gör vad som känns bäst.
Lycka till :)

Senast ändrad av en moderator:

Enligt "idial hästen" skall du inte korta tyglarna för att hästen går bakom tygeln utan i stälet driva fram hästen till tygeln på nytt, för som du skrev så sänker hästen ryggen när du kortar tygeln i det läget, utan som jag skrev innan skall du driva i det läget när hästen kommer bakom hand.

Men ta hjälp av en tränare som kan hjälpa dej för detta är enligt enligt "boken" och eran lösnig kan vara en helt annan och denna kan då kanse bara gör det värre.

Lycka till

Du behöver inte be om ursäkt för att du inte gillar "driva och krama" - metoden, för det är just det jag vill komma bort ifrån! :)

Mitt mål är ju att kunna rida med sitsen och mellandelen, har bara inte riktigt listat ut hur det fungerar än.... Brukar "torrsimma" lite på stolen framför datorn, sitta och jucka och vrida och vända på höfterna, haha.... :D
Men en vacker dag så hade jag tänkt mig att det skulle "lossna" så att jag bara kan sätta ett par sytrådar i bettringarna, i princip... Har faktiskt funderat på allvar på att göra det... Men inte i skogen, kanske..!!

Men tack för tipsen om halt och 3 steg skritt osv. Ska pröva på ridbanan till att börja med, hästen är väldigt pigg ute.. :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka