Sv: Knäpper av i nacken/blir stark
Poetry_princess skrev:
Hur rider man en häst som dels knäpper av i nacken så att man inte har någonting i händerna, och som dels blir jättestark och går emot bettet?
Om jag försöker vara så lätt på handen jag kan, driver och kramar försiktigt knäpper han av. Om jag kortar tyglarna och försöker ha mer kontakt med munnen drar han upp huvudet, sänker ryggen och springer ifrån mig.
Känns som om vad jag än gör blir det fel med denna häst. Vad gör jag för fel??
Jag hade ett liknande problem med hästen jag rider, hon vill dock gå upp med huvudet.
Red därför i grimma sist jag red henne, dels för att jag skulle rida med sitsen och inte händerna. Egentligen ska man inte behöva använda några tyglar så varför inte prova att rida i grimma? Var dock inte första gången jag gjorde det.
I början var det riktiga mardrömmen, upptäckte hur "otränad" jag var, huuh vad jobbigt allt var!
Men i slutet gick det hur bra som helst! Hon gick i form utan att jag gjorde något med tyglarna
Funkade endast i skritt men jesus vad stolt jag blev när det gik bra. Hade jag orkat lite mer hade jag kunnat hålla kvar henne i den formen längre men jag får träna min mage och benen mer. I vinter ska jag börja åka skidor och sen gör j ag sit-upos på kvällarna så till våren hoppas jag kunna vara i toppform för ridningen
Men sen har jag haft träningsverk i magen och erhm... inte låren utan insidan av benen, kommer inte på vad det heter, nu i två dagar
Något jag aldrig gör när jag rider är att krama på tygeln. Prova att låta bli att driva och krama (gillar inte den metoden något särskilt men jag säger inte att det är fel) utan att vara mjuk och följsam och se om det blir någon skillnad, om det inte blir det har det ju ingen betydelse hur man gör, kanske enklare att vara "stilla" så blir det inte så pillrigt med händerna
eller så är det bara jag som är lite "bekväm" av mig och inte pillrar med ähnderna i onödan
. Ibland när jag börjar ett ridpass svänger jag etc. med sitsen och provar att öka och minska tempot för att få hsäten uppmärksam för så små hjälper som möjligt, sen provar jag några igångsättningar från skritt till trav och avbrott. Sen för att se om hsäten lyssnar gör jag lite öppna och sluta i skritt på hängande tygel endast med sitsen. Det kanske låter tråkigt men jag tycker det är jätte kul.
Ibland så rider jag några steg (räknar alltid hur många
så jag vet när jag ska göra halt, dvs. 3 steg o halt) gör det också med sitsen.
Du får prova dig fram, ta hjälp av en tränare eller något annat. Gör vad som känns bäst.
Lycka till