Knäppande i hästben

H

hjortron

Det knäpper i min hästs bakben när jag lyfter för att t.ex kratsa hoven det låter ungefär som det låter när det knäpper i fingrarna hos en del människor.Hästen är inte halt och har aldrig varit det på 10 år.Vet någon vad detta kan vara för något.

Sv: Knäppande i hästben

har oxå funderat på det.. min pålle "knäpper" i höfte typ, men bara när hon skrittar..

Var det för lite eller för mycket ledvätska? Är det dumt att ta föl efter henne? Funderar lite på det men hon verkar ju inte ha ont.

Ledvätskan ska smörja hästens led och håller ledytorna fuktiga för att minska friktion vid rörelse, när benet belastas trycks ledbrosket ihop och den vätska som finns i den pressas ut, alltså krävs det att leden används för att näringsförsörjningen med ledvätskan fungerar, när leden avlastas utvidgar sih brosket och ny vätska och näring sugs in i brosket...alltså regelbunden mortion !
Det låter som små knäppningar i hästens led..har själv en pålle som hade så när leden inte fick tillräckligt med vätska...nu hörs det inget....kolla om hästen är ev gallig runt den leden, då är något fel. ev överasnträngd eller något med ledvätskan....tror annars att det är ofarligt!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 042
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 948
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31