Knäppande höft

T

TheBlackOne

Jämt när jag rider, men även ibland då hon rör sig "fritt", börjar det knäppa i hennes höft parti för vart steg hon tar. Jag har haft henne sen 7 år tillbaka och hon har aldrig varit halt eller visat tecken på ömhet.
Jisses det här låter kanske smått medeltida att inte ha kollat upp det ordentligt, men när det gäller hästkrämpor är jag rätt grön. :crazy: Har gått och trott att det möjligen varit någon form av stelhet som skulle ge med sig med tiden. Men jag vet inte, vad ska jag göra? :confused:

Sv: Knäppande höft

Ingen som har någon ide om vad det kan vara? :(

Har samma "problem" med min häst. Det knäpper när han tar ena bakbenet bakåt, i varje steg. vet inte heller vad det kan vara, men har fått olika anledningar

*en låsning som släpper
*precis som oss människor kan det knaka i leder ibland

Men jag vill ändå ha en förklaring som jag tror på mer :)

Min shettis (som blev 29 år..) hade knäppande leder de sista åren, kan lätt bli så. Har hört att det kan bero på luft? i benen..men vet inte om det stämmer.

Jag har själv knäppande leder och mår inte dåligt av det, så antagligen är det samma för hästar. Bara den inte haltar så borde det inte vara någon fara, men fråga din veterinär för säkerhetsskull.

Låter precis som min häst.
Jag hade ut EQ-terapeuten Håkan Lundell och han sa direkt att det var svavelbrist. Tydligen så börjar det knäppa i senorna och det är det som låter. Han sa att jag skulle börja ge Msm (organiskt svavel)och det har jag gjort. Knäppandet slutade direkt! :D

Jag hade ut EQ-terapeuten Håkan Lundell och han sa direkt att det var svavelbrist. Tydligen så börjar det knäppa i senorna och det är det som låter. Han sa att jag skulle börja ge Msm (organiskt svavel)och det har jag gjort. Knäppandet slutade direkt! :D

Spännande!
Min häst får också lite knäppningar i ena höften ibland, framförallt på böjt spår. Men det kommer och går.
Tror ni det kan vara savelbrist i detta också, eller är det en fråga om hur "tränad" leden är?

Jag har faktiskt ingen aning, är egentligen inte speciellt kunnig när det gäller leder och sånt.
Men man kan ju alltid testa att ge svavel, vad jag har hört så skadar det inte att ge ett tillskott av det? Är dock lite osäker på om en häst kan få för mycket av det? Nä, jag vet inte :crazy:

Ponny knäpper också när han rör sig (verkar väldigt vanligt). Vetrinären sa att det ska gå över när de rört sig en stund, pga ledvätskan hur det nu var hon sa. Det gör det inte på min, han fortsätter knäppa hela rundan. Men han verkar inte ha ont och har blivit undersökt så då får det väl låta så då..
Har gett MSM, kan bara säga en sak: Smakar skit och hjälper lika mycket! Bortkastade pengar, hästen var precis som vanligt, och jag också (jag knakar med en hel del, ingen kan säga varför), smakade verkligen vidrigt! Och vilken hemsk andedräkt...! Nej, totalt verkningslöst skulle jag vilja påstå.

Känner igen exakt din beskrivning som en lättare patellaupphakning. Min hingst hade detta förr och det knäppte i bakknät i takt med stegen. Oftast mer i nedförsbacke vilket är typiskt för just detta.

Vilken sorts MSM ger du?

Min fyraåring "knäpper" i hasen och "knakar" i höften.. men hanns massör sa att det är inget att oroa sej för. Det syns inget på böjprov och hans känns okej, så varför oroa sej i onödan. Vi häst människor är lite av hypokondriker när det gäller våra älskade kusar... :P

Vet också en 4-åring som det knäpper i :)
Har inte hört att det ska va något farligt/konstigt med det.
Många människor "knäpper" ju också - till exempel jag :D

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 425
Senast: mackan
·
Hästvård Ni som har elr haft hästar som haft problem med höft/snett bäcken elr bakknän hur har det visat sig på deras hältor??? Jag har två...
Svar
4
· Visningar
1 245
Senast: mlii
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 391
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka