L

luxita

Vår ponny har blivit knäpp sen vi släppte ut han på betet.
Han är stissig, stegrar sig när man ska gå med honom, nafsar och bits, allsåt blivit som förbytt. Kan det vara gräset????

Sv: knäpp

Nej, det tror jag inte...

Rids och hanteras han lika mycket som tidigare(före betet)?
Hur länge har du ägt honom?
Var han såhär förra sommaren?

Det kan vara så att han sover dåligt ute. Hur länge har han gått på betet? Ställ in honom i stallet ett tag och se om han behöver sova.

Hur trivs han i flocken annars? Går han med samma som innan?

Uppenbarligen verkar det om att han inte är nöjd med något, om det inte är så att han är sprallig och glad och har vårkänslor...

/C

Är det en unghingst???

Går han med yngre kompisar???

Kanske han är ledare i en ny flock?

Då får ni visa honom "vart skåpet ska stå"...att ni fortfarande står över honom i rang...

Jag har det lilla problemet med en 2 årshingst, som går med endast 1 åringar...

Han kaxar sig mot andra människor, men aldrig mot mig... trodde inte det var sant när jag hörde det. Han som alltid varit en riktig kelgris...

Man nu är han tydligen "kungen i djungeln" den här sommaren...

för till hösten så ska han bli en "det"... :devil:

har han gått ensam i en vad jag kallar sjukhage( liten hage mycket grus) få timmar så förstår jag att han blir överlycklig att komma ut.
har han gått i en riktig hage med kompisar över vintern så är det väl gräset tillsammans med en hage han inte gått i på länge som är spännande.
det kanske är nya kompisar som han måste imponera på.
det kommer att gå över när nyhetens behag har gått över.
är det nya hästar i flocken så måste ju ragnordingen göras upp innan man kan slappna av.

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka