knäledsinflammation

tott

Trådstartare
Min häst har konstaterad knäledsinflammation (eller carpalled heter det väl) båda fram. Behandlades med cortison + skall få Cronyxin(? är ett allmänt antiinflammatoriskt eftersom även ryggan var ond) intramuskulärt i 5 dagar. Vad har ni för erfarenheter? Hur har det gått då era hästar haft knäledsinflammation?

Ledvätskan såg inge vidare ut:crazy: Droppade ut då kanylen stacks in :mad:
 
Sv: knäledsinflammation

Så rackarns ovanligt är det väl inte så att ingen här har varit med om det ;)

Berätta gärna om era erfarenheter.
 
Sv: knäledsinflammation

Min häst behandlades 4 gånger med ca 6 veckors mellanrum tror jag. Under behandlingen blev det långsamt bättre, men så fort han var bra och behandlingen avslutades kom allt tillbaka med en gång.

Det är möjligt att han funkat som promenadhäst om han fått vila under mycket lång tid, men pga hans psyke (för mycket myror i huvudet för att trivas med att inte få arbeta) och hans fång fick jag honom utdömd. Från diagnos till utdömningen tog det 5 månader.

Hoppas att din häst blir bra!
 
Sv: knäledsinflammation

Haft en häst med ledinflammtion i carpus. Gick över på en behandling. Hästen fick ta det lugnt i ett par-tre veckor (pytteliten sjukhage ensam) och sedan LÅNGSAM igångsättning med mycket skritt.
Det är normalt att ledvätskan droppar ut om man sticker hål på leden.
Håller tummarna att det går bra för dig och din häst.
 
Sv: knäledsinflammation

Mitt sto hade knäledsinflammation i båda bak.
Behandlades 2 ggr. 3 veckors mellanrum. Under behandlingen fick hon stå på box och skrittas 10 min per dag.

Stog sedan 1,5 år på lösdrift och gjorde ingenting. Böjdes UA i bak.
Igångsatt idag och rör sig bara bättre och bättre. (Var väldigt stel innan igångsättning)
 
Sv: knäledsinflammation

Kom själv hem från vet. idag med konstaterad carpalsenskideinflamation, behandlad med cortison och ordinerad 3 veckors vila i sjukhage. Ska på åter besök om 3 veckor, får iallafall ta ut henne på korta promenader som succesivt ska bli längre!!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 424
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 526
Senast: skuggi
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 446
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp