Knäledsinflammation

Glimris

Trådstartare
Kan man endast genom longering påvisa knäledsinflammation? Visserligen bedövades leden och då rörde hon sig bättre. Finns det inget säkrare, typ ultraljud el. annat att säkerställa diagnosen? Vad för behandlingar finns förutom kortison? Har läst att knäleden har tre olika leder,hur vet man vilken som är inflammerad?

Sv: Knäledsinflammation

Ledbedövning är ett av de säkraste sätten att lokalisera var smärtan kommer från. Dvs om hästen rörde sig bättre efter bedövning så har den smärta från det området. Sen kan bedövningen sprida sig lite, så man får med kringliggande vävnad med runt leden.

När man behandlar så brukar man behandla alla ledavdelningarna, eller så behandlar man där bedövningen tog om man inte bedövade 'hela'.

Det finns väldigt många saker att behandla i leden med; kortion, tuppkam, kombinationen av de två, PSGAG (stavn?), IRAP etc etc. Men kortison ev i komb med tuppkam är det vanligaste.Fnns det någon speciell anledning du inte vill behandla med kortison?

Försöker bara spåna om behandlingar och prognoser för knäledsinflammation. Min unghäst(5 år)fick prognosen och är nu behandlad med kortison i två omgångar. Ska tillbaka om två veckor och känner att om hon inte är bättre, blir det kortison igen eller kan man gå vidare med något annat? Är det en lång läkningsprocess? Förstår att det är individuellt men har även hört att det lätt kommer tillbaka om man en gång haft det. Är lite orolig för jag ska sälja hästen och vill att hon är felfri så klart.

Har det röntgats? För att säkerställa att det inte är några förändringar som ställer till det. Låter inte särskilt kul att behandla två gånger på en så ung häst.

Be att få den ordetligt kollat med röntgen och ultraljud när du är inne nästa gång.

Min unghäst fick det konstaterat första gången som tvååring, på femårsdagen fick hon vandra vidare, det höll ihop så länge hon kunde arbetas regelbundet med pga påtvingad vila så blev hon halt igen.

som andra sagt så även jag skulle utan tvekan röntga om hon inte är bra nästa besök. Och är hon inte det, så utefter vad röntg-bilderna visar så diskutera med vet om ev andra behandlinsalternativ. Min behandlades två gånger med kortison i kotlederna och blev bättre men inte bra, så han behandlas med irap nu. Men din veterinär kan ge bäst svar vad som kan passa just din häst. Och då efter att ha kollat med röntgen. Ska hålla tummarna'

I din sits skulle jag absolut be om röntgen och ultraljud om hon inte är bra nästa återbesök.
på min ena häst konstaterades det kot och knäledsinflammation på vid sprutade, åkte tillbaka och sprutade igen, åkte tillbaka och han var fortfarande inte bra och vi fråga vet om eventuellt UL? (röntgen var redan gjord första besöket och var UA)
men hon sa att nej det är inflammtioner för bedövningen släcker... ok vi behandlade en gång till (3dje gången) men sen så kände vi att näe det måste vara ngt annat..

åkte till en annan klinik som har en vet som är väldigt duktig på UL och han hittade 1 söndrigt gaffelbandsfäste och 2st ligamentskador i kotan och 1 liten skada på gaffelbandet i kotan. allt detta och han var endast 1grad halt.. men om jag är glad att vi åkte ngn annanstans och gjorde ett UL. han sa att för att bedövningen bara ska ta själva leden så ska man bara vänta ca 10 min efter att man har bedövat och han visade även det själv på våran när han bedövade.. vi sprang efter 10 min och då släckte det inte men efter 20 min så släckte det. (på första kliniken väntade vi 20 min) han sa att väntar man längre än ca 10 min så hinner oftast medlet sprida sig till andra delar.

nu har han vilat och promenerat i 3 månader och vi får äntligen börja skritta uppsuttet=)

Jag svarar för Segersten,eftersom vi har hästarna ihop. Han har fått tre shockwawe behandlingar,och stått i sjukhage hela tiden. Det får han fortsätta göra ett bra tag till. Det tar lång tid för ligament att läka.

Det är en stötvågsbehandling.Den ska göra så att cirkulationen och blodgenomströmningen blir bättre.

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 078
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 954
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 225
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka