Knäledsinflamation?

F

Fladde

Jag har lite frågor om just knäledsinflamation bak.
Hur igentligen får dom det?
Vilka är symtomen?
Vad kan en längre tid med knäledsinflamationer bero på?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Knäledsinflamation?

Ledinflammationer uppkommer (oftast) pga överbalastning som kan bero på felaktig träning, skoning m.m. Ledinflammationer kan också ofta vara en sekundär skada som uppkommit pga att den primära skadan avlastats och då har bakknäna (i ditt fall) blivit överbelastade. Eftersom den primära skadan avlastats kan den vara svår att hitta och ofta är det ledinflammationerna som man upptäcker först.

Kan ta min egen pålle som exempel... Han hade lösa benbitar i båda haserna som togs bort för drygt två månader sedan. Han visade dock intgn hälta i haserna vid böjprov men däremot hade han kotledsinflammationer fram som behandlades. OCD:n var den primära skadan som och pga att han avlastade haserna blev framkotorna överbelastade och han fick kotledsinflammationer - sekundära skaden.

*svammel, svammel*

Är dock ingen expert på området, men det var så jag fick förklarat för mig av vet.

Vet inte riktigt om jag ger rätt svar på din fråga nu? Men jag har en häst som har en förslitningsskada i ett knä, eller som veterinären sa "en slags inflamation". Han har förbeningar i knät och behandlades med kortison. Fick 6 hel vila på bete och sen återb. (igen). Det visade sig att han hade svarat jättebra på behandlingen och var inte halt nån stans. Vi fick en snabb igångsättning och ska på ytterligare ett återb. om fyra v. för att se om han klarade pressen och om han kommer att klara ridas i framtiden... I samband med detta har han även kotledsinfl. fram som uppkommit efter överbelastning från knät. Även dessa behandlade ett antal ggr ( 4 ).
Så om jag har förstått saken rätt är förslitningsskada en sorts inflammation? :confused:

Hoppas jag inte svarat helt fel nu :o

Hejsan. Inflammation är kroppens "försvar" och uppkommer alltså så fort som någon struktur har problem. I lindringa fall klarar kroppen av att reparera skadan och bygga upp ny vävnad lika snabbt som den bryts ned av inflammationsprocessen men det man i dagligt tal kallar inflammation är när vävnad bryts ned snabbare än det hinner bildas ny frisk vävnad. I en led så betyder det att ledbrosket skadas eller kanske helt slits ned så att ben nöts mot ben, och då blir det benpålagringar/uppdrivningar/deformerande artros ("kärt" barn har många namn).
mvh
Lejonelle

Kolla hur hästen går. Om den skruvar på bakhovarna så kan det vara ett tecken på att hästen har problem med sina bakknän.

/T

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej, Min häst har lite sådär hovkvalite just nu och jag är lite rädd att jag kommer behöva sömma om några sömmar innan nästa skoning...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: Tsaren
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
445
Senast: jemeni
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka