Knäledsinflamation?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fladde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 755
F

Fladde

Någon som har haft det på sin häst som blivit helt bra?

Tacksam för svar :)

Sv: Knäledsinflamation?

Har en kompis som har ett hbl sto som hade mkt problem med knäleder o kotleder som 5-7 åring. Den är i dag 13 år och går 130- hoppning stadigt, på väg upp i 140. Dock är hon mkt noga med att inte överanstränga henne, hon hoppar bara någon enstaka gång förutom på tävlingarna, och hon arbetas bara ungefär tre ggr i veckan. Resten skrittar eller vilar hon helt. Hästen är jättefin och ser ut som hälsan och hoppglädjen själv.

Min förra foderhäst fick en kraftig inflammation i carpus förra vintern, med påföljden att han blev utdömd och vi rekommenderades avlivning. Vi valde dock att spruta honom tre ggr och därefter vilade han i tre månader innan vi försiktigt provade att rida ut lite i skritt. Det gick bra och hans nya fodervärd använder honom nu som promenadhäst (uteritter i alla gångarter ett par gånger i veckan, ingen träning på bana) och han är helt ohalt - och pigg och glad. Så även om man kanske inte kan kalla honom för helt frisk eftersom vi inte tror att han skulle hålla för att träna med igen, så är han i alla fall fullt funktionell som trevlig skogsmulle och vi är väldigt glada att vi inte tog bort honom!

Min häst hade knäledsinflammation när han var 6 år (är idag 10 år).
Jag tror han vilade 8 veckor, och sen tog det väl 8-10 v innan han var helt igång igen. Men han är helt bra (knack i trä!) och går nu Int.1 dressyr!

Min häst blev inflamerad i knäna både som 5 och 6 åring (+kot- och hovled!). Hon är nu 10 och det har inte varit nå fel på hon sen dess.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Mearas
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 151
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka