knäledsinflamation (långt)

tezzie82

Trådstartare
Min häst blev igår behandlad för knäledsinflamation i båda bakknän med kortison och tuppkam(arab på 15år). Han ska nu gå i hage i tre veckor och ledas för hand ca 20 min om dagen, sedan ÅB.
Han har känts lite ovillig och stel i uppvärmningen hela detta året men aldrig visat någon hälta. Stelheten försvann alltid efter en stunds trav och då var han som vanligt.

På senaste tävlingen så blev vi uteslutna efter första sträckan pga hälta(distans 50km). Vet där trodde att det var ett framben.
Han fick vila en vecka, jag kollade sedan hur han rörde sig och tyckte han såg lite oren ut men ingen direkt hälta...

Jag bokade tid på klinik och red honom ett par gånger innan besöket på vets ordination. Då kändes det inte alls bra, men fortfarande ingen hälta.

På kliniken longerades han och vet tyckte att han såg lite ojämn ut fram i höger varv. Sedan böjprov som då visade en hälta på vänster bak.
Han bedövades i hasen men ingen större skillnad märktes.

Det blev vila i tio dagar på metacam och sedan skulle jag testa honom hemma efter 14 dagar. Jag red ca 5 gånger ungefär men kunde inte riktigt känna om han var bra så igår var vi inne igen.

Efter böjprov var han halt på båda bak och höger bakknä bedövades.
Han visade då mindre hälta och rörde sig mycket bättre i höger varv. röntgen gjordes då på båda knän.

Jag var väldigt orolig att han hade cystor eller pålagringar men det såg jättfint ut :bow:.

Så... är det ovanligt med inflamation i båda bakknän?
Jag blir lite orolig att det är detta som har hängt med hela året...
Samtidigt skönt för då vet jag att det inte sitter i mitt huvud.

Om han är bra vid ÅB hur lång tid bör igångsättningen ta?

Han gick tävlingen den 15 augusti och vilade/skrittades i två veckor. Reds sen några gånger och nu vila/skritt för hand i tre veckor.

Kan det vara en bra plan att skritta igång honom i tre veckor och sedan börja lägga in lite trav osv? om han är bra vid ÅB alltså. Eller ska jag låta det ta längre tid?

Om det är någon som har haft häst med detta så berätta gärna hur det gick osv :)

Sv: knäledsinflamation (långt)

Min gamling hade knäledinfl. i ena bak, han åtgärdades och gick i hage i 3 veckor. Skulle gått promenader, men han var omöjlig att hantera från backen så han fick helt enkelt stå i hagen där han ändå hade möjlighet att röra sig och komma in på eftermiddagarna när han flippade som värst.

På ÅB friskförklarades han och jag satte igång och skritta, skrittade drygt 4 veckor, började lägga in lite trav på raksträckor efter det och travade bara rakt fram i 4 veckor. Utökade travpassen vecka för vecka. Introducerade galoppen innan jag ens började rida på böjt spår. Det är viktigt att stärka upp hästens bakben, men det är en balansgång så man inte tar ut dem för mycket. När jag ansåg att han var helt igång åkte vi in på klinik en gång till bara för att kolla att allt var OK, och det var det:D

Hela igångsättningen tog drygt 10-12 veckor (är ett tag sen så minns inte exakt..)

Har haft knäledsinfl. båda bak på min 5-åring o vi fick ett igångsättningsschema som gick över 3 mån. innan hon skulle vara uppe i fullt normal verksamhet,
Men jag fick även 3 v i boxvila först, hon fick gå i 5x4 m hage istället. Var inte fullt återställd efter 1:a omgången utan sprutades ytterligare en gång.

Har sen inte haft ngt problem utan rids nu som vanligt fast mer över stock o sten för vi misstänker att det kom sig av att hon är lite rakhasig o inte har musklat sig tillräckligt i knäböjaren (låret var tunnt om man jämför med övriga muskelgrupper)

vad skönt att era blev bra!
då kommer jag att göra som du Kivina, skritta mycket och sedan trava rakt fram i början.

Det enda problemet här är att vi på nästan alla ridvägar har lite upp och ner... man ska väl undvika backar i början?
vad räknas då som mindre bra backar?
Det är ju inte så roligt att rida på travbanan i flera veckor :crazy:

Jag funderar på varför han har fått det. Vi rider sällan i paddock eller på mjukt underlag utan mest i skogen. Vet sa att det inte behöver betyda att man har ridit fel...

På tävlingen så var det en bra bit asfalt och vi joggade halva den sträckan, undrar om det kan ha varit därför?
vi rider ofta på asfalt en bit här hemma men kanske inte riktigt så länge i trav.

Jag har ändå tänkt att lägga in mer långa skrittrundor i träningen så det kan jag göra då.

grimman: hur länge sen är det som ni fick diagnosen?

Tack för era svar. nu är jag lite lugnare :bow:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka