Knäckta revben

anna__panna

Trådstartare
Undrar bara om det finns någon som har någon aning om hur snabbt man kan komma igång med ridning
igen efter att ha knäckt ett par revben? Erfarenheter?

Sv: Knäckta revben

Har visserligen bara spräckt revben, men ont så in i h.....e gjorde det. Jag red ändå¨efter någon vecka. Det gick bra själva ridningen, men upp i sadeln och ner därifrån var värre. Känn efter hur det känns och prova dig fram.

Ta det lungt och prata med läkare! så länge det gör ont är det INTE en bra idé. själv knäckte jag 2 i ryggen och jag var dum nog att riva upp det igen och fick efter det en muskelinflammation till följd. Inte så roligt och det tog nästan 2 år efter att sviterna av det var över (med mycket sjukgymnastik).

Träna hästen från marken istället och gör inga lyft som kan riva upp. Var verkligen mycket mer försiktig än du tror att du behöver vara, för det är inte värt det. Ta det från en som vet. Vänta tills all smärta är över och du känner att du kan göra saker och ting obehindrat igen.

Jag fick två revbensfrakturer i våras och det tog i princip två månader innan jag var i sadeln igen. Jag kände mig förvisso hyfsat bra efter 6 veckor men min japanske häxdoktor varnade mig för att gå igång för tidigt. Bara för att det inte gör ont innebär det inte att läkningsprocessen är över. Det är snarare de där sista veckorna som är viktigast att hålla sig lugn på (fast det är j-kligt svårt...)...

Du vill inte rida förrän två-tre veckor efteråt, de närmaste 10 dagarna efter revbensbrottet, gör det skitont rent ut sagt :crazy:

Jag försökte rida lite efter en och halv vecka eller nåt, alltså sitter man helt blickstilla och hästen inte skyggar för nåt kanske det går, men minsta lilla rörelse gör ont så in i :devil:, så jag lät bli.

Vila du en månad eller kanske två iallafall, du känner ju själv om du kan röra dig bra eller inte :)

Läketiden kan faktiskt ta upp emot ett år om det vill sig illa, så tag det lugnt!

Tack för era svar! :) Tack och lov är det inte jag själv som råkat ut för olycka, utan en vän som lånar min häst. hon är så jäkla envis och sa att hon tänker rida om en månad igen, men jag kände mig mycket skeptisk till detta och funderade därför på om det inte är bäst att ta hem hästen, så han inte blir stående. Det verkar ju på era svar som att det iaf kommer dröja längre än så! Tack!

Jag knäckte 10 revben i april, varav 6 av dem på flera ställen.

Efter 5 v var jag i sadeln. De första två veckorna åkte jag bara med hjälp av ledare, men nu är jag igång fullt igen.

Det var inte så farligt som alla sa. :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 180
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka