Knackig häst

Guldaskig

Trådstartare
I början av augusti började min häst gå knackigt och kändes ofräsch. Hon vilade två veckor utan tydlig förbättring och vi åkte till klinik. Där var hon ohalt på rakt och böjt spår. Vid böjprov visade hon en halv grads hälta högt och lågt på båda bak som inte var något att bry sig om enligt veterinären. Det enda veterinären hittade var att hon ömmade lite för mycket i ländryggen på höger sida och vi körde en kur Metacam just in case. Efter detta smög vi igång så sakteliga och hann med en träning där tränaren tyckte att hon såg väldigt fräsch ut. Sen dröjde det en vecka så var problemet tillbaka.

Hon känns främst ofräsch i vändningar, när jag byter varv på volt eller i vissa hörnpasseringar i höger varv. Ingen kan riktigt se var det sitter varpå de flesta tror att det sitter uppe i ryggen någonstans. Hon har alltid varit svår att bygga ryggmuskler på men sen är hon väldigt lång i ryggen dessutom så jag vet inte... Hon har alltid haft svårare i höger varv i alla gångarter och hon skjuter över mig till höger. Man kan analysera i det oändliga.

I veckan ska vi till Husaby och jag är förberedd på precis allt och inget. Har ni några teorier? Något jag kan tänka på eller borde ta upp? Vill bara att besöket ska vara över och att de hittar något.

I början av augusti började min häst gå knackigt och kändes ofräsch. Hon vilade två veckor utan tydlig förbättring och vi åkte till klinik. Där var hon ohalt på rakt och böjt spår. Vid böjprov visade hon en halv grads hälta högt och lågt på båda bak som inte var något att bry sig om enligt veterinären. Det enda veterinären hittade var att hon ömmade lite för mycket i ländryggen på höger sida och vi körde en kur Metacam just in case. Efter detta smög vi igång så sakteliga och hann med en träning där tränaren tyckte att hon såg väldigt fräsch ut. Sen dröjde det en vecka så var problemet tillbaka.

Hon känns främst ofräsch i vändningar, när jag byter varv på volt eller i vissa hörnpasseringar i höger varv. Ingen kan riktigt se var det sitter varpå de flesta tror att det sitter uppe i ryggen någonstans. Hon har alltid varit svår att bygga ryggmuskler på men sen är hon väldigt lång i ryggen dessutom så jag vet inte... Hon har alltid haft svårare i höger varv i alla gångarter och hon skjuter över mig till höger. Man kan analysera i det oändliga.

I veckan ska vi till Husaby och jag är förberedd på precis allt och inget. Har ni några teorier? Något jag kan tänka på eller borde ta upp? Vill bara att besöket ska vara över och att de hittar något.

Först och främst bra att du åker till en annan klinik! :)

Jag tycker det låter lite märkligt att första kliniken nöjda sig med att din häst ändå markerar vid böjning utan att gå vidare. Det kan ju faktiskt vara så att man behöver gå vidare och bedöva för att hitta orsaken och i vissa fall blir dem ännu mer halta någon annanstans när en mindre hälta som är på båda bakbenen som du beskriver bedövas bort. Jag har ingen teori men öm i ländryggen kan vara just öm i ländryggen eller så kan det också tyda på problem någon annanstans ex baknäna.

Hoppas du får hjälp på Husaby och att dem kan hitta anledningen till att hästen din känns ofräsch och att ni kan få hjälp tillbaka :)

Håller tummarna!

Ska också ringa Husaby om tid i morgon av ungefär samma anledning. Något som inte är riktigt som det ska i bakvagnen men inte synbart halt. :(

Jag tänker spontant SI-ledsproblem när jag läser din beskrivning. Oavsett så är Husaby väldigt bra på att diagnosticera skador när symptomen är lite diffusa. Jag har väldigt goda erfarenheter av dom och jag hoppas att det går bra för er. :)

Och även jag säger SI-ledsproblem, tyvärr efter egen erfarenhet (x2).
Husaby är bra, det är de som hittat felet på mina när andra gått bet och sagt att hästar med stora smärtbekymmer varit dumma/istadiga. Be dem ultraljuda SI-led/bäcken om de inte hittar något annat uppenbart.

Jag har också varit inne på SI-leden så det ska jag definitivt diskutera med veterinären.

@Catrool Hästen är 16 år så veterinären tyckte att det var okej att hon visade en halv grads hälta plus att det var lika på båda och jag köper hans argument. Husaby kommer säkert vilja bedöva istället och det är ju lite därför jag åker dit.

Skönt ändå att såpass många har bra erfarenheter av Husaby!

Jag har också varit inne på SI-leden så det ska jag definitivt diskutera med veterinären.

@Catrool Hästen är 16 år så veterinären tyckte att det var okej att hon visade en halv grads hälta plus att det var lika på båda och jag köper hans argument. Husaby kommer säkert vilja bedöva istället och det är ju lite därför jag åker dit.

Skönt ändå att såpass många har bra erfarenheter av Husaby!

Även jag har jättebra erfarenhet från Husaby ( tyvärr vart där en hel del) så du kommer vara i goda händer! :)

Släppte hästen i ridhuset igår, hon sprang på glatt men jag tycker det syns att det är något som inte stämmer när hon rör sig. Hoppas verkligen de kan hitta vad det är..

Låter precis som min. Inte halt men väldigt knackig. Vet var ute igår, fixade tänder, tog blodprov og gick igenom hästen. Inte halt, ingen reaktion på böjprov öh. Men tråkig i pälsen, och muskelfattig i länd och bakdel. Hon såg honom sist i juli och där var han väldigt fin, så hon tycket inte jag överdrev.
Normalt är han en häst med högt humör och "här kommer jag" faktor. Nu är han bara en "vanlig häst" om ni förstår. (Lite skönt ridmässigt kan jag tycka ;):p)

Han blev genomkontrollerad kiropraktiskt, och var väldigt låst i främst vänster korsled, så mycket att hon inte kunde göra något utan våldsamma protester. Så vi ordnade tänder och medans han fortfarande var dåsig, rättade hon på korsled och SI-led som det väl heter i Sverige. Här kändes som tur var inga låsningar i ledet, vilket tyder på att det mest är muskler som ger stelhet i lederna.

Så nu ska han promeneras i hand i ett par dagar, tills vi får svar på blodproverna för att se om de visar något.
Suck, det är trots allt mycket lättare med en rejält halt häst. Det här pallar jag inte.

Jag har de sista veckorna tyckt att han inte var helt ok, men svårt att sätta fingret på vad, annat än stor skillnad på vänster och höger volt arbetsmässigt. Men när vi nu tillsammans tittade på honom med friska ögon ser han faktiskt väldigt tråkig och matt ut. När hände det här?? :oHan är glad och frisk, och om man inte vet hur han brukar vara, uppför han sig som en helt vanlig, lugn och välbalanserad häst. Något han normalt absolut inte är känd för att vara ;):grin:

Fodermässigt, får han det samma året rundt, hö (antal kilo allt efter hur mycket gräs det är i hagen) Just nu ligger han på ca 12 kg hö/dag + nedbitt höstgräs 7 timmar/dag, 250 gr lucern, vitaminpellets, samt 3 nävar fullfoder i pelletsform, bara för att få ngt skrammel i krubban. Ridmässigt är vi i rehabiliteringsfas efter en senskada + griffelbensskada. Skritt 30-45 min och 5 min trav 4-5 ggr i veckan + 1-2 promenader i hand på hårt underlag. Så han blir inte överansträngd precis. Har mest lust till att köra ner och köpa ett energirikt fullfoder + B-vitaminkur med detsamma men är nog smartast att vänta på blodprover, träckprov och se vad de säger, en uppföljning på kiropraktik om 3 veckor och tager vi den därifrån. :(

@Siggan Vad tråkigt, hoppas ni hittar vad som är tokigt. Det är inte kul när hästen dessutom tappar glansen och inte beter sig som vanligt.

Min häst ser iaf ut som hon brukar och jag är inte orolig på det viset.

Nu har vi varit iväg. Hästen är behandlad i ett bakknä och parallellt fram. Känns skönt att de hittade något. Återbesök om ett par veckor för att se hur det utvecklat sig!

Vilka resurser de hade på Husaby, kändes jättebra!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 267
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar