Knä gallor?

charmant

Trådstartare
Min arab kille har en rejäl knä galla på ena frambenet.Vad kan man göra åt en sån?Vetten ska komma ut och titta på den senare i höst men just nu tyckte hon att det var viktigare att han fick gå och äta upp sig då han var vanskött när han kom till mgi för 6 veckor sen.Han har inte ont av den.Tacksam för svar

Sv: Knä gallor?

Har också en arabkille med gallor på carpus ('framknäna'), han är undersökt och röntgad för just detta, men det finns inget fel, utan dom 'bara finns där', varför vet jag inte..dock är inte dessa rejäla utan små, men dom syns och känns. Veterinären har sagt att sålänge dom 'bara finns där' och inte förändras så är det ingen fara, han har ju inte ont av dom. Men är man osäker så ska man helt klart rådfråga och kolla upp det med en veterinär.

Vad man ska göra åt en galla beror på vad som orsakar den. Och det kommer din veterinär berätta när han/hon tagit reda på vad det är för fel på din häst. Hästens knän sitter på bakbenen, btw.

;) nu har ju ni verkligen svarat på ett gammalt inlägg.Ja ja,gallorna försvann efter ett tag och visst har hästen knän även på frambenen:smirk:

;) visst har hästen knän även på frambenen:smirk:

Nej, hästens knän sitter på bakbenen. Framknät är inget knä, hästens carpus motsvarar din handled. Kan tyckas att jag märker ord men om man ska kalla framknäna för knäleder kan man ju lika gärna kalla hasen för armbåge, det är precis lika fel.

Detta har inte med tråden att göra egentligen, men jag har funderat på en sak..innan jag började vara här inne på buke så har jag alltid hört 'framknän' aldrig carpus, det är först här som jag har fått reda på det egentligen namnet och att det inte är knän utan motsvarigheten till människans handled..men varför säger många knän då egentligen när det inte är det? Eller det kanske bara är runtomkring mej som dom säger framknän till carpus?

Att säga framknä är inte fel, det är det svenska namnet, carpus är det latinska. På samma sätt som man säger has och inte tarsus i dagligt tal. Att kalla framknät för en knäled är däremot fel. Framknä och bakknä är helt olika konstruerade och därför blir det lika tokigt att tala om knäledsinflammation i ett framknä som det vore att prata om hälsenesinflammation i armen.

Så därför tjatar jag om detta när jag orkar. En kota är en kota, en manke är en manke, ett framknä är ett framknä, inte ett knä. Så enkelt är det.

Så länge folk fattar vad man menar så spelar det ingen roll. Det är så språk blir till. Finns egentligen inget rätt eller fel. Att märka ord och missförstå med flit är rätt löjligt faktiskt och leder ofta till onödiga konflikter. Det finns ingen som uppskattar en besserwisser.

Det finns ingen som uppskattar en besserwisser.

Om folk uppfattar mig som besserwisser så får dom väl göra det. Ställer man frågor på Hästvårdsforumet så utgår jag från att det är information man är ute efter, inte småprat i största allmänhet.

Den dag jag inte längre bryr mig om det jag svarar är korrekt eller inte är det dags att beställa trotjänaravlivning och gräva ned Lejonelle under buke-servern. ;)

Det är ju himla konstigt att man då på hästskötar utbildningarna får lära sig att det heter fram knä...

Ja ja som ja gskrev...skit samma hästen är nu bra och ni får gärna fortsätta diskutera detta under denna tråd.jag hoppar av...för mig är det ett framknä,det fröstår alal andra vad jag menar om jag säger så ;)

precis,alla fatta ju vad man menar.Även om det kan vara kul att veta de"fina"namnen som carpus och vad det nu är...

men som sagt...alla förstår ju vad man menar.
Desutom var denna tråd inlaggd för flera år sen....tycker det är konstigt att svara på en ur gammal tråd bara för att rätta vad som skrivits...

Ja men faktiskt......:bow::bow:

Snart vågar man ju knappt skriva nåt här innan någon kommer och petar i vad man skrivit...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 493
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 547
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
2 068
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V