km tider???

M

Madde71

Man blir lite fundersam när man läser km tider på distanslistan???
tex vinnare Katitzi 80km Simlångsritten 16.5km/h på 5h.12 min
jmf med Porters Pint 80km Sydnärkeritten 16.0km/h på 4.59 min.

Banan på Sydnärkeritten mätte dessutom 83,4km i realiteten. Arrangörerna räknar km tiden på 80km. Andra arrangörer räknar tiderna på ridsträckan eller. Hur kan det annars bli så olika???

En samordning borde vara på sin plats så att tiderna blir jämförbara!!
Hur skall vi få till det???

Sv: km tider???

Givetvis borde man räkna km tid på den faktiska distansen. Nu har jag slängt kartan från Sydnärke och kommer inte ihåg hur var. Men är det så att om man räknar ihop de tre slingorna så blir den 83,4 km, eller har du själv räknat ut distansen?

Dessutom så bör ju den faktiska distansen meddelas till KM listor och liknande.

Hälsning Maja

På sydnärke stod det på kartan att det var 83.4 och det stämde också när man räknade ihop slingorna.

Vad jag är ute efter är att man bör göra likadant så att det inte blir så att några räknar km tider på proppens km och några på faktisk sträcka. Det ser ju inte klokt ut när det är lägre km tid på en kortare ridtid.

När det gäller km listan så är det ju proppens km som gäller. Så om arrangörerna vet i förväg att sträckan kommer vara 83 så kan man ju ange det på proppen (som Rönningeritten gjorde detta år).

Det jag har fått höra är att den sträckan man anger i propositionen är den man får tillgodoräkna sig. Alltså om banan blir 123 km istället för 120 km ( tex NBM) så är det alltså 120 km man får officiellt.
Det är därför viktigt som arrangör att ange rätt sträcka från början.

Banan var ju 86 km för klass 3 och det är väl den sträcka som har använts för att räkna ut hastigheten. Sedan kanske ekipaget inte får tillgodoräkna sig de sex km som "tillkommit" i efterhand, men man har ju ridit i den hastigheten i alla fall. Fast vad spelar det för roll? Huvudsaken är väl att man själv har koll på hur fort man har ridit, eller?

Alltså det som jag tycker är problemet är att vissa arrangörer räknar tiden på proppens km och andra på faktisk sträcka, så att resultaten när det gäller hastighet inte stämmer då man jämför olika tävlingar. det har ju viss betydelse för fler än ekipaget själv om man vill studera hur olika hästar matchas fram vad gäller sträckor....

Det gäller väl bara att enas om ifall man skall räkna på officiell(proppens) eller faktisk sträcka. Men hur skall man gå tillväga för att få till detta??? det var min huvudfråga med inlägget!

Jag tycker att det är jätteviktigt att det blir rätt. Att milskyltar sitter där de skall och att man räknar på den faktiska distansen riden. Annars tycker åtminstone jag att det är väldigt svårt att få grepp om den hastighet man rider.

Hälsning Maja

Ja, en fråga för arrangörsträffen kanske att fatta beslut om. Det borde inte ta många minuter om att få ett beslut om hur alla arrangörer skall räkna så att det blir lika. Skall du dit Madde?

Hälsning Maja

Jag tycker man ska räkna km tider på de riktiga värdena.
Jag vet inte hur Simlångsritten räknat för jag får det inte att stämma alls.
De två första slingorna har de räknat på de rätta värdena 33 km och 30 km. Sista slingan var 23 km men det stämmer inte att min ridtid 1.36.26 blir 8,7 km/h. Inte ens om man räknar bort de extra 6 km och bara tar sista slingan som 17 km.
Totala ridtiden för mig blev 5.27.55.
På 86 km ger detta 15,75 km/h.
På 80 km blir det 14,65 km/h.
Enligt resultatet har jag ridit 14,1 km/h.
Har de räknat på pulstiden för målgång?
// Linda

Nej tyvärr ska jag inte det för jag jobbar extra den helgen och det går inte att ändra. Om du ska dit Maja så får du gärna ta upp denna fråga där. Annars ska jag skriva ett mejl ang. det.

Det verkar ju som om arrangörerna har missat något i sina beräkningar av hastigheten.

Det vore ju bra om de kunde ta upp frågan på arrangörsmötet, så att alla gör på samma sätt. Då borde det ju inte bli några frågetecken (förhoppningsvis).

Naturligtvis ska km tiden räknas på den ridna sträckan, så långt borde vi alla vara överens. (även om det inte är så).
Jag håller dock med Maja om att det STORA problemet är när inte sträckorna är så långa/korta som det är sagt.
Det är inte så lätt att försöka hålla en viss hastighet om vissa slingor är upp till 5 km längre än vad det är sagt, och sen med mil-skyltar placerade lite hur som helst.

Angående sträckor så får tydligen en 50 km tävling INTE vara ens 600 meter längre. Då är det vips en regional tävling och kräver hästlicens odyl.
Så då ska man fuska bort den överflödiga biten, för det är inte så himla enkelt att få ridsträckorna exakt så långa som TR föreskriver.
Dessutom är det inte säkert att man vet bansträckningen när man skriver proppen.

mahlmt skrev:
Totala ridtiden för mig blev 5.27.55.
På 86 km ger detta 15,75 km/h.
På 80 km blir det 14,65 km/h.
Enligt resultatet har jag ridit 14,1 km/h.
Har de räknat på pulstiden för målgång?
// Linda
Uffe datansvarig på simlång har PM:at mig o fixar mina fel! :bow:
Måste berömma honom för han hjälpte mig även på fredagskvällen när sekretariatet missat att informera mig att min uppstallning var flyttad. Det tog 1 ½ timme innan vi kom rätt.
// Linda

Måste bara flika in att jag inte har varit på Simlångsritten sedan 2002, och var djupt imponerad över hur bra markerad banan var nu både för ryttare och groomar! Dessutom funkade det bra vid ankomsttid och intid inget strul eller väntande någonstans iallafall för oss! Det enda som inte var bra och som ingen arrangör kan påverka var vädret.....

Skriv du ett mail så att det kommer med. En är ju glömsk av sig. :o

Hälsning Maja

Karlina skrev:
Måste bara flika in att jag inte har varit på Simlångsritten sedan 2002, och var djupt imponerad över hur bra markerad banan var nu både för ryttare och groomar! Dessutom funkade det bra vid ankomsttid och intid inget strul eller väntande någonstans iallafall för oss! Det enda som inte var bra och som ingen arrangör kan påverka var vädret.....

Jag håller helt med! Perfekt markerad bana, tydliga flöden i grinden, snabb resultatrapportering och inte minst otroligt trevliga funktionärer! Sedan måste jag ju säga att vädret var strålande vackert fram till 14-tiden innan regnet kom tassande. Med tanke på att väderprognosen sade regn HELA dagen känns tom vädret som en halv vinst! Det blev kallt tillräckligt under eftermiddagen och stackars alla funktionärer som stod stilla ute så många timmar. Tack för att det finns människor som utsätter sig för detta!!!! Massor av tacksamt beröm till er! :bow: :bow: :bow:

Vad roligt att höra om ytterligare en väl fungerande ritt. Det känns som om det här med distans och arrangemang bara blir bättre och bättre.

Nu måste vi engagera oss till att locka till oss duktiga ungdomar. Få dem att få upp ögonen för hur trevligt distans är. Kul med alla teveprogram på sistone som visat upp distansen med ungdomar som rider.

Hälsning Maja

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka