Kluven hästägare (bockande häst)

L

LeRoi2006

Hej allihop! :)
Jag sitter nu här framför Bukefalos och känner mig som en mycket kluven hästägare. Min underbart snälla häst Roy som vanligtvis kan ridas av allt och alla har nu börjat bocka. Det började för cirka 2 veckor sedan.

Första gången var vid en galoppfattning och jag var totalt oberedd på det så jag flög av i all hast. Jag satt upp i sadeln direkt efter min graciösa avflygning men då ville han inte ens gå fram i skritt. Han sparkade bakut varje gång jag nuddade honom med skänkeln eller ens använde rösten. Handbromsen låg i.

Jag manade på honom genom bockningarna och när skritten var "problemfri" gick vi över till traven. Samma sak i traven till att börja med = rodeo. Idag fungerar han väldigt bra i skritt och trav, men i galoppfattningarna dundrar han iväg i REJÄLA bocksprång. Han ser inte ut som en lycklig häst som njuter av livet i bocksprången utan öronen ligger snarare slickade bakåt i galoppfattningarna.

Jag är väldigt kinkig när det kommer till min älskade pärla och han är således ordentligt genomkollad.
- Han är nyligen klinikbesiktad. Detta UA.
- Han är nyligen röntgad nacke, rygg och ben UA.
- Han är genomkollad av Equiterapeut som fann 2 väldigt små spänningar men i övrigt hade hon bara att säga att han var otroligt rörlig och att han var väldigt fräsch.
- Hans sadel är kollad av välkänd sadelutprovade (gott rykte)
- och han är fin i hovar/mun.

Han är en gammal galoppör och han gick av banan för 1,5 år sedan. Idag är han 6år gammal. Inga stora krav ställs på honom utan vi har kört med skritt, trav och galopp på mestadels rakt spår. Han får gå i en sådan låg form som han behöver för att han ska kunna bära sig korrekt. Vill poängtera att han endast bockar på ridbanan/i ridhuset och inte vid uteritter (än så länge).
Hur borde jag hantera detta? Jag är inte vidare van vid bockande hästar...:angel:
 
Sv: Kluven hästägare (bockande häst)

Har du kollat att han inte får obehag av sadelgjorden? Min gamla ponny bockade i bästa rodeostil för han inte gillade sin sadelgjord. När vi bytte till en annan slutade bockadet. För honom kom det som en blixt från en klar himmel en dag. I skritten gick han bra, något seg, men så fort det var dags för trav så brakade helvetet loss.
 
Sv: Kluven hästägare (bockande häst)

Vet du vad... *uppenbarelse*
Samma dag som han började bocka bytte jag faktiskt från min gamla skruttgjord till en ny gjord. Det är ju helt otroligt att jag aldrig tänkt tanken på att det kunde vara gjorden! :idea:

Nu är jag fantastiskt tacksam för att du delade med dig av denna erfarenhet och imorgon åker den gamla skruttgjorden på :D Tänk OM allt suttit i sadelgjorden. Då har du nog gjort mig till världens lyckligaste hästägare just precis nu :bow:
 
Sv: Kluven hästägare (bockande häst)

Haha skönt när man kan vara till hjälp. Hoppas att byte av gjord löser problemet, alltid trevligast när man kan lösa stora problem med små enkla medel.
 
Sv: Kluven hästägare (bockande häst)

Ja, det kan verkligen vara så enkelt! Hoppas det är så för dig med :)
Så fort en häst ändrar sitt beteende så markant så är det felsökning som gäller!
Har man bytat foder eller utrustning?
Har det hänt något som skrämt hästen?
Fäller hästen? En del blir grymt känsliga då.
Sto som brunstar kan också få en hel del idéer.

Sen kan den ju ha ont men din verkar vara så genomkollad att det inte är det första man tänker på.
 
Sv: Kluven hästägare (bockande häst)

Tänkte på en sak om det inte skulle hjälpa att byta gjord, har hästen fått nån viloperiod efter att han gick av banan? 6 år är ju ganska ungt för en häst och om han bara bockar på ridbanan/ridhuset och inte vid uteritt så kanske det är så att han helt enkelt är trött på träningen just nu även om du har låga krav? Galoppörer rids väl in ganska tidigt också (rätta mig om jag har fel)? Kanske är det bara vila han behöver, eller i alla fall vila från ridbana och bara få uteritter ett tag. Bara en tanke från mig.
 
Sv: Kluven hästägare (bockande häst)

Lät inte jättekul. Min lilla erfarenhet av att rida galoppörer är att när de bockar så öka farten så slutar de. Men det är ju lätt att göra ute på banan och med galoppsadel. Kan vara så att han helt enkelt inte tycker det är kul. Han får kanske inte det utrymme han känner att han behöver. En galopphäst tränas ju för att gå på lite rakare spår än vad det finns utrymme för i ett ridhus. Blir lite att energin går uppåt istället för framåt. Antar att du rider med en vanlig sadel? Är han musklad för det? Det tar ju lite tid att bygga om musklerna från det lättare galoppjobbet till den tyngre vanliga ridningen. Vad händer om du lägger på en galoppsadel och rider honom som en galopphäst igen?
 
Sv: Kluven hästägare (bockande häst)

Hur nyss är "nyligen"? Min erfarenhet säger mig att hästar som plötsligt börjar uppvisa beteenden som de inte haft tidigare oftast har ont på ett eller annat sätt. En sträckning eller muskelbristning eller liknande kommer ju plötsligt, så att hästen var ren för ett par veckor sedan utesluter ju ingenting.

Självklart kan det även vara så enkelt att det är förändringar i utrustningen han reagerar på, hoppas på det!
 
Sv: Kluven hästägare (bockande häst)

Hej allihop!
Jag kan glatt meddela att min häst återgick till sitt gamla snälla jag vid byte till vår gamla sadelgjord :) Han sparkade bakut vid ett tillfälle i traven men det kändes mer som bus än något annat och galoppfattningarna (där han bockade mest tidigare) gick som en dans.

Jag är så tacksam för att jag fick det här tipset om att titta på sadelgjorden, nu känner jag mig som en lycklig hästägare igen! :) Det var guld värt! :bow:
 
Sv: Kluven hästägare (bockande häst)

Vad roligt att läsa ett sånt glatt avslut på ett problem:D
 
Sv: Kluven hästägare (bockande häst)

Red hos en tränare där en av hästarna börjat ställa sig varenda gång vi skulle ut på jobb. Kom efter ett tag på att hästen stördes av "halsremmen" som han knutit till av ett rep. När han började galoppera slog knuten på repet mot bogen och det tyckte inte hästen om. När vi bytte ut repet mot en riktig halsrem upphörde problemet...
 
Sv: Kluven hästägare (bockande häst)

Det är för sån't här jag hänger här titt som tätt. Konkreta råd i avsikt att hjälpa. Jag har sett en del sådant från iNHALE. Like.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp