Klurigt med mineraler!

mily

Trådstartare
Nu hoppas jag det är ok med en ny tråd men det är så svårt att läsa sig till detta genom att bläddra i gamla trådar då det pratas om allt mellan himmel och jord (ungefär).

* * *

Jag hade turen att få en trevlig höanalys för i år, passar mina hästar väldigt bra och behöver således komplettera väldigt lite. Har använt mig av PC-horse och även hästsveriges och kollat lite. Men det är svårt att få ut vad man behöver utan att behöva sitta och prova alla fodersorter ;) Jag har räknat med att hästarna får det de brukar få.

Det jag behöver är dock att få upp följande:
Lysin, Koppar, Zink
Jod, A-vitamin, D-vitamin, B2-vitamin
Samt Selen och E-vitamin men brukar ge SeloE som löser det ganska smidigt.

Kruxet är att jag vill absolut inte ha någon jäst av något slag, helst inget vete/spannmål/gluten-aktigt heller då jag har en häst som väldigt lätt jäser för mycket och då blir trött och uppsvälld.
 
Det jag behöver är dock att få upp följande:
Lysin, Koppar, Zink
Jod, A-vitamin, D-vitamin, B2-vitamin
Samt Selen och E-vitamin men brukar ge SeloE som löser det ganska smidigt.

Om ditt grovfoder är grönt och inte mer än ca. 9 månader gammalt finns det troligtvis tillräckligt med A-vitamin i grovfodret. D-vitamin och B2-vitamin behöver du förmodligen inte heller ge extra. Om hästarna får gå ute mesta delen av dygnet får de tillräckligt med D-vitamin från solen. Vitamin B2 eller riboflavin som den egentligen heter finns i grovfodret och tillverkas även av mikroorganismerna i hästens grovtarm. Det finns inga studier som tyder på att hästar skulle ha brist på denna vitamin.

Det du behöver utöver SeloE är koppar, zink, jod och lysin om grovfodret inte täcker hästens lysinbehov.

Hästen behöver även tillskott av salt och använder man jodsalt täcker man en stor del av jodbehovet. Räcker inte detta kan man ge lugols lösning.

Lysin, zink och koppar beställer man från England eller Polen.
 
Om ditt grovfoder är grönt och inte mer än ca. 9 månader gammalt finns det troligtvis tillräckligt med A-vitamin i grovfodret. D-vitamin och B2-vitamin behöver du förmodligen inte heller ge extra. Om hästarna får gå ute mesta delen av dygnet får de tillräckligt med D-vitamin från solen. Vitamin B2 eller riboflavin som den egentligen heter finns i grovfodret och tillverkas även av mikroorganismerna i hästens grovtarm. Det finns inga studier som tyder på att hästar skulle ha brist på denna vitamin.

Det du behöver utöver SeloE är koppar, zink, jod och lysin om grovfodret inte täcker hästens lysinbehov.

Hästen behöver även tillskott av salt och använder man jodsalt täcker man en stor del av jodbehovet. Räcker inte detta kan man ge lugols lösning.

Lysin, zink och koppar beställer man från England eller Polen.

Ok få behöver jag inte bekymra mig över vitaminerna. Höet är förstaskörd från i år och grönt :)

Finns det någon speciell sida från England eller Polen som är bra? (PM går bra)

Salt får de och SeloE enligt så mycket som behövs.
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 937
Senast: Araminta
·
P
Hästvård Som jag har berättat i tidigare tråd.. så har hon ju haft mugg i ca 8 månader. Vi har försökt få bort den. Den har gått bort, kommit...
2
Svar
32
· Visningar
3 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp