Klurigt litet hästproblem (skyggning)

Fossing

Trådstartare
Har hand om en häst nu, som jag inte blir riktigt klok på. Han är 12 år gammal, men beter sig väldigt omoget i stallet och hantering. Han är ofta rädd för saker, och det är en stor häst, så hans reaktioner blir väldigt explosiva. Inte bra.
Han gör samma sak i ridningen, han kan skritta helt lugnt, och sedan bli rädd för något och skrikande springa över halva ridbanan (ja, han skriker faktiskt...). Han svarar inte speciellt bra för skänkeln, men är i övrigt lydig och välutbildad.

I början försökte jag ta det lugnt, vinna hans förtroende och bara ignorera hans beteenden, käckt klappa honom och säga "jaja, nu går vi!". Men med tiden har jag blivit mer och mer irriterad, eftersom jag känner att han ofta tar "farliga" saker som en "ursäkt" för att flippa ur. Det kan vara en människa som går förbi utanför paddocken som han reagerar för, det behöver inte ens vara plötsliga rörelser/ljud, utan kan vara precis vad som helst.

Det känns som att han använder skyggandet som en ursäkt för att slippa arbeta. Han är ridskolehäst (även om jag har vissa synpunkter på hans lämplighet...), och eftersom de andra hästarna påverkas och blir hysteriska av hans hyss på lektioner är det vanligt att han blir utbytt mot stabilare häst. Kan det vara så att han har lärt sig att skygga = slippa arbete och få komma in i stallet igen? För han är absolut inte "på tårna" när man rider, tvärtom en liten latmask. Kan hästar verkligen komma på den idén?

Jag upplever också att när han får tillåtelse att höja huvudet blir skyggandet värre, jag rider därför i låg form och försöker verkligen få FRAM honom (latmask som han är). Men egentligen tycker jag att formen är för låg, det är nästan huvudet invikt mellan frambenen ala rollkur. Men å andra sidan är det enda gången han inte far iväg, och jag vill hellre komma till arbete och ridning än att sitta och parera skyggningar.

Aaah, input tack!

Sv: Klurigt litet hästproblem (skyggning)

Du behöver nog jobba mest på att få hans uppmärksamhet och fokus. Jag tror inte han tycker att du existerar riktigt, varför ska han göra som du vill?
Om han är lat så behöver han nog motiveras, byt uppgift ofta, särskilt när du leder och jobbar han från marken, så fort han inte tittar mot dit håll eller lyssnar på dig så måste det hända något nytt. Gärna något som han tycker är roligt också! Det gör inget om du själv hoppar och studsar lite, oj vad händer nu! :)

Du kan ju testa att köra lite "point-to-point". Använda koner eller stationer av något slag där han får en godisbit eller någon annan belöning. Mellan konerna ska han trava, galoppera, gå sidvärts eller något annat klurigt och varje gång han kommer fram så får han en belöning (om du rider kan belöningen vara att du hoppar av och kliar han lite och/eller ger han en godis?). Då kommer han få lite mer motivation kring dig och vad han ska göra. "Jag vill till nästa kon! Undra vad hon vill att jag ska göra nu??" Fungerar i både ridning och från marken.

Han flippar nog ur när han tappar fokuset på dig helt enkelt. Du måste använda lite fantasi för att få tillbaka det och komma på vad han gillar och vad som motiverar honom. Han är nog less på allt han får/fått göra på ridskolan. Hitta på något nytt! :idea:

Han låter uttråkad. Inte kul att såsa runt, så då livar vi upp det lite. Eftersom han inte behöver jobba ordentligt så hittar han på skoj åt sig själv. Omväxlande arbete, tänk inte på formen utan rid framåt (hitta framåtbjudningen, så söker han sig till bettet och kan komma till ridning). Om du kan (om du är själv i ridhuset ex.) så 'rejsa' längs långsidan, så han vaknar till, rid ut i lite friskare tempo. Det är ok att vara lite fjantig, bara ignorera och fokusera på vad du vill (gå framåt, hitta bettet). Att han ändå kan busa till kan nästan underlätta, då har han ju iaf gnistan ; )

Lågt huvud är lugnande (enligt forskning jag läst någonstans) det utsänder endorfiner när huvudet är lågt, därför vill man rida 'nervigare' hästar i låg form. (för att få dom att koppla av). Men jag tror som sagt inte du behöver fokusera så mkt på detta (om inte han blir farlig när han sticker!) utan fokusera på att renodla hjälperna och göra honom känsligare för hjälperna och hitta framåtbjudning, så kommer den bra ridningen till och han får jobba (och inte har tid att busa).

Tror det skulle kunna vara som du säger att han kommit på att om han låssas bli rädd så slipper han gå på lektion. Min gamla ponny använde skyggande som en ursäkt att få ta ett par skutt när jag var tråkig och bara ville skritta, dock inget som hände allt för ofta så inget som jag stördes av. Känner också till en ridskolehäst som låtsades vara halt varje gång han skulle gå lektion eftersom han lärt sig att om han haltar så får han gå tillbaka till stallet. Kan tillägga att denna häst kollades av veterinär vid flera tillfällen och inga skador hittades eller annat som skulle kunna orsaka smärta.

Han hans hörsel och syn kollats upp? Det låter ju onekligen som att han blir rädd som du beskriver och hästar förlitar ju sig enormt på just hörsel och syn och börjar de bli grumliga så kan allt te sig enormt farligt och en del hästar svarar starkare än andra. Hoppas det inte är det men kan kankse vara en ide?

Kanske vore det en ide att kolla upp att han inte har ont nånstans? Att han upplevs som lat samtidigt som han kan springa iväg hastigt när han blir rädd skulle kunna vara ett tecken på att något inte är riktigt okej med honom. Och att skyggandet blir värre när han har huvudet upp kanske kan tyda på att det gör ondare då? Jag säger inte att det måste vara så, men det är kanske värt att kolla upp i alla fall. Ibland kan man få en förklaring till konstiga beteenden genom att man får reda på att hästen hade ont nånstans.

Senast ändrad:

Jag skulle först och främst tagit ut en kiropaktor/vetrinär, och tittat på hästen så att den inte har ont, sen börjat arbeta från marken så att hästen litar på dig till 110 %
Och tänka på att hästen aldrig får tråkigt så att han tröttnar...Bara mina tankar, hoppas du löser det ! :)

Knapplån, jag skulle som sagt kräva mer av honom i ridningen, framåt hela tiden så att han börjar lyssnar på hjälperna, börjar han titta så byter man varv, konstant sysselsättning - inte tid att busa. Se till att alla hjälper får effekt (ingen hjälp utan reaktion). Eftersom han är 'omogen' i stall och hantering så tror jag inte att det är fysiskt utan att han bara inte fått lära sig annat. (är det många ovana stalltjejer/ryttare så är det klart att han får tillåtelse att busa också). Särskilt om han inte är konsekvent i beteendet? "För han är absolut inte "på tårna" när man rider, tvärtom en liten latmask." Hade han haft ont i ryggen ex. borde det märkas på fler/andra sätt, ex. borde han kännas mkt mer spänd i ridningen (kan inte slappna av helt, eftersom det kan göra ont). Har ridit iaf 3 hästar med olika problem med ryggen, det märktes som sagt hela tiden, inte bara då och då (även o det bara var då och då det exploderade..).

Hoppa lite kanske...? :)

Även den piggaste/räddaste hästen blir trött efter ett par gånger över en studsserie... ;)

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 445
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 113
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar