Klubbtävling

K

Kermit

Hej, jag är en vanlig ridskoleryttare som ska vara med i min första klubbtävling. :) Detta är en CR. :D Har då aldrig tävlat tidigare och vet inte vad som gäller elr hur det går till. :( Har för mig att dom tar in två ryttare i taget på banan och så får ena skritta runt där inne medans den andra hopppar banan. Men är rädd att jag ska vara ivägen ! :o Vi har då två marnerser, vi rider fram och hoppar fram i den lilla. Men vad finns det för hinder på framhoppningen och hur många ggr ska man hoppa, vad är lagom för hästen ? :p
Vad ska man tänka på ?
När ska man börja rida fram ?
Hur länge ska man rida fram ?
Kan man gå två starter i en klass så det är större chans att man får rosett ?
Om man kan/borde det så ska man hålla hästen varm då fram tills nästa strart ? Och ska man hoppa något mer innan man startar igen ?
Ledsen för alla Löjliga nybörjarfrågor ! :o
Döm mig inte ! Jag är ett enormt blåbär när det kommer till tävlingar, ej i den vanliga ridningen. ^^)
Berätta ALLT ni vet ! :D :bow:

Sv: Klubbtävling

Såg att du var från borås och jag brukar ju vara speaker på våra tävlingar ibland så jag kan ju berätta för dig=)
Två ryttare på banan är det som gäller det är för att det ska gå fortare och för att tävlingen ska flyta.. ska du ha ridskolehäst eller har du egen?? Kan du banan så vet du ju vad den andra ryttaren ska rida för väg så stå vid ett hinder som den andra redan har hoppat.. så länge du inte står ivägen för den andra ryttaren så kan du stå lite varstans men ofta brukar det bli bra med plats att stå på vid hörnet längst ner där man går in till läktaren.. du får komma in på framridningen när det är 7 st kvar tills det är din tur så du har ca 14 min på dig på framridningen så att ha hästen framskrittad och lite travad innan du får komma in är en bra ide.. jag brukar skritta fram ca 10 min trava ca 5 min sen in på framhoppningen då galopperar jag i båda varven kollar så att gas broms m.m funkar. på framhoppningen är det ett litet hinder i mitten och ett räcke och en oxer... det är flaggor på dom så du ser vilket håll du ska hoppa dom ifrån.. Du kan gå två klassser eller samma klass 2 ggr. men mer än så får du inte starta.. rosset får du om du är felfri. jag dömer dig absolut inte och vet att alla kan vara nybörjare.. tänk bara på att du måste ha grönt kort och vara medlem i klubben för att vara med men det antar jag att du har?? när ska du tävla?? Kram nathalie är det ngt mer så är det bara att fråga=)

jag brukar leda hästen mellan klasserna beronde på hur stora dom är.. sen är det samma procedur som förra gången fast första gången ka´nske jag hoppar hindren 6 ggr och andra framridningen 2 gr... tänk på att inte rida slut hästen på framhoppningen det är ju inne på banan den ska prestera=)

Tack så mkt för svaren ! :D Jo, jag rider på BFK. Har egen medryttarponny, men har inte börjat tävla honom än. Så ska vara med på lektionsponny, men har dessvärre inte grönt kort. :O Måste man ha det som ridskoleryttare ? Trodde inte att det gällde om man gick på ridskola där man tävlade. :( Tänkte vara med 2ggr i samma klass, och lättaste klassen 50cm eftersom det är första tävlingen. Hade tänkt mig Esmilo från BFK, fast överväger kanske lilla Kasper. ^^) Hade tänkt att vara med 29 Augusti. :D Ska sluta på ridskolan när uppsägningstiden tar slut så jag vill passa på. (Min medryttarponny ska bli min foderponny ) Var det inte om man var under någon speciell ålder fick man inte at grönt kort ? :) Var det 12, 13 elr 14 år ? Själv är jag 96:a...:)

Om man är under 13 år så måste man ha någon vuxen med sig som har grönt kort vid tävling. Vet att BFK körde en drive för några år sedan att även ridskoleryttare skulle ha grönt kort för att få vara med på klubbtävlingar så kolla detta med din ridlärare. Vem rider du för?

efetrsom du är 14 år i år om jag har räknat rätt så måste du ha eget grönt kort för att vara med... jag är nästan 100% på att även ridskole ryttarna måste ha grönt kort nu.. sen har jag även för mig att man inte får starta 2 klasser om man rider lektionsponny men kolla dom 2 grejorna i kansliet.. lycka till!! och vad roligt med foderponny!! =)

På klubbätvling behöver du inte ha Grönt kort. Det är lokala tävlingar och uppåt det är krav på det... syftet med klubbtävling är just att dem som vill testa på att tävla ska inte behöva ta något kort innan dem testat på.

Fast jag är ganska säker på att denna klubben har krav på grönt kort även på klubb eftersom att jag blev nekad att vara med innan jag hade skaffat grönt kort iförsig för några år sedan.. Men det bästa är väl att kolla med kansliet..

Men jag kan ha fel också och att den personen då bara var allmänt förvirrad.. Tävlade ju ponny utan grönt kort ( förälder utan grönt kort) måste nästan ringa dom och fråga imorgon.. ;)

Har pratat med några som har tävlat klubb- på BFK och man behövde inte ha Grönt kort om man var ridskoleryttare. ;)

Fast jag är ganska säker på att denna klubben har krav på grönt kort även på klubb eftersom att jag blev nekad att vara med innan jag hade skaffat grönt kort iförsig för några år sedan.. Men det bästa är väl att kolla med kansliet..

Jag vet att klubben gärna ville att även ridskoleryttarna skulle ha grönt kort för att de skulle ha koll på säkerhetsreglerna. Man höll tätare kurser under en period av den anledningen. Jag tyckte att det var väldigt bra eftersom jag själv tävlade mycket på ridskolehäst under den perioden. Det var innan jag köpte Ruben så nu vet du vem jag är :D.

Jag har redan listat ut vem du är för längesen för du har samma kort på fejjan;) men det måste vart i den vevan dom nekade mig då..

Men om det är en CR, som Kermit skrev, så behövs det ju inget grönt kort eller? det är ju bara en tränings tävling :)

Nej, du har rätt i att det inte behövs grönt kort eftersom det är klubbtävling men klubben ansåg att det var bra att även ridskoleryttarna hade koll på de grundläggande tävlingsreglerna.

Att det är CR spelar ingen roll för CR kan finnas med även på lokaltävling och då måste man ha grönt kort. Det är inte alltid våra klubbtävlingar har CR bedömning heller. De kan lika gärna ha bed A:0/A:0 beroende på vilken höjd det är.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 525
Senast: Fiorano
·
Hoppning ..det kändes ju helt ok när man var ridskoleknatte, och för unghästar är det ju ändå kval och meriterande. Men jag som nu dammat av mig...
Svar
3
· Visningar
2 445
Senast: MiniLi
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 400
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar