Klubbmästerskap, krav på klädsel?

B

BeastieBabe

jag ska starta på KM och de som arrangerar är ganska ovana med att fixa tävlingar, varannan dag sedan proppen kom upp har det kommit fler regler, krav på vitt schabrak, krav på ljusa ridbyxor, krav på kavaj/klubbjacka, krav på att man måste vara funktionär.. inget av detta fanns med på proppen när den kom upp, ej heller stod det vilket program som gällde..

men nu undrar jag, står det inte i TR att färgen på schabraket och ridbyxorna är valfri i lätta lokala klasser??

har god lust att stryka mig helt och hållet..

Sv: Klubbmästerskap, krav på klädsel?

På klubbtävling så är det så vitt jag vet bara några få regler ur TR som gäller, därefter bestämmer klubben vad som skall gälla. Dvs skriver de inget så finns det inga särskilda klädkrav på klubbnivå tex, tror att krav på kavaj inte kommer förrän på regional faktiskt även om alla har det ändå. Sen beror det ju på om det är hopp eller dressyr, kan vara olika.

Men som sagt klubben bestämmer och fast det verkar ju lite fånigt att sätta upp en massa regler som begränsar deltagarna, på klubbnivå vill man ju uppmuntra till tävlande. :confused: När det gäller krav på funktionär kan jag förstå dem, blir ibland jobbigt med alla som bara vill tävla men som aldrig är med och hjälper till......:mad: men även då blir det förmodligen rätt få som faktiskt kan/vill vara med och tävla.

Kolla med dem vad som egentligen gäller, om det är så veligt så kanske du kan påverka dem att ta bort nåt krav :banana:

jo det är just det som är problemet, från början var det helt OK, men allteftersom att folk frågar "vad är det för kläder som gäller?" m.m så har dom satt hårdare och hårdare krav för att "ge igen" när klubbmedlemmarna tycker att det skötts dåligt och klagar lite..

och med funktionärerna finns det en lista att skriva upp sig på, men inget krav på att mans ka göra det som tävlande eller ens bör göra det.. utan det har blivit så nu på slutet att det inte finns tillräckligt många uppskrivna och då tvingas de tävlande att vara funktionärer.. och det fula är att arrangörerna själva ska vara med och tävla, de borde juh hålla koll på tävlingarna och vara huvudfunktionärer.. det är ju jobb med att arrangera tävling.. :/

Till Lenven: Kavaj är ett "tvång" från lokal nivå enl TR.

Till TS: Det är upp till varje klubb att ha vilka regler de vill på KM. Ang. funktionärer så tycker inte jag att det är ett dugg konstigt att klubben kräver att de som tävlar ska vara funktionärer. Det kravet har ALLA klubbar haft som vi har tävlat KM för.

jo det är just det som är problemet, från början var det helt OK, men allteftersom att folk frågar "vad är det för kläder som gäller?" m.m så har dom satt hårdare och hårdare krav för att "ge igen" när klubbmedlemmarna tycker att det skötts dåligt och klagar lite..

och med funktionärerna finns det en lista att skriva upp sig på, men inget krav på att mans ka göra det som tävlande eller ens bör göra det.. utan det har blivit så nu på slutet att det inte finns tillräckligt många uppskrivna och då tvingas de tävlande att vara funktionärer.. och det fula är att arrangörerna själva ska vara med och tävla, de borde juh hålla koll på tävlingarna och vara huvudfunktionärer.. det är ju jobb med att arrangera tävling.. :/

I de klubbar där jag har tävlat klubbtävling har det varit 100% SJÄLVKLART att man som tävlande hjälper till som funktionär i de klasser där man inte själv deltar. Så att det finns tillräckligt mycket folk för att även arrangörerna, som är de som sliter hårdast med tävlingen, också ska få en chans att vara med på ett sånt utbildningstillfälle.

Tycker man att det är dåligt arrangerat kan man ju antingen erbjuda sig att hjälpa till, eller så kan man låta bli att vara med. Det är säkert inga problem att få vara tävlingsledare till nästa gång om man ber om det, och då kan man ju ordna en perfekt tävling då i stället.

Vad gäller krav på vitt schabrak och tävlingskläder tycker jag däremot att din klubb har onödigt hårda krav.

Kavaj är inte ett tvång på lokal tävling, iallafall inte i hoppning. Hur det är i dressyr vet jag inte.

till TS: Vad står det i proppen? Normalt sett står det "vårdad klädsel" eller dyl, och då är det vad som gäller. De här hårdare reglerna som kommit upp eftersom, är de nedskrivna någonstans på tex proppen? Om de bara är "rykten" eller nåt som folk pratar om så skulle jag inte lyssna på dem, utan göra enligt de regler som är uppsatta. En klubbtävling är ju till för att alla ska kunna vara med, oavsett om man äger vita ridbyxor och kavaj eller inte.
När det gäller funktionärsbiten så är det normalt att få hjälpa till som funktionär.
Lycka till!

//trams

svarar lite kollektivt..

jag har inga problem med att vara funktionär, men då vill jag åtminstonde veta om det minst en vecka innan anmälningstiden går ut, dvs så att jag själv hinner läsa det på proppen när jag är på min vanliga lektion en gång i veckan (eller läsa via nätet dock finns inte den möjligheten just för detta KM)..
som det ser ut nu så har de hårdare kraven skrivits ut på proppen den 15/10 och anmälningstiden går ut den 17/10, proppen har suttit uppe i ca 3 veckor innan det..
på proppen har det enbart stått "framridning i ridhuset" inget antal ekipake på framridningsbanan, och "LB1 för skolhästar" (ej specificerat 2003 el 2006) och det har inte stått någonting om klädsel förrens den 15/10, dvs efter det att många frågat och undrat över allehanda fakta som egentligen borde stått på proppen, det fick väl antagligen arrangörerna (tre tjejer 18-19 år typ) att bli sura och satte skarpa klädselkrav och "hotar" i klubbens gästbok att alla måste vara funktionärer vare sig man vill eller inte.. det har inte varit trevlig at fråga om saker ang Km ens :(

visst kan jag förstå om arrangörerna är ovana, men då tar man väl hjälp av erfarna och tittar på riktiga proppar för att få med allt?

Ursäkta kavajfelet nedan....:o

När det gäller att vara funktionär så är det väl ingenting man löser i sista stund? Bäst hjälper man väl till på tävlingar där man inte själv skall delta för att sedan kunna tävla med "gott samvete". Sedan finns det ju gott om andra jobb i en klubb än just hjälpa till med tävlingar som man borde kunna tillgodoräkna sig.

Vi har haft enklare tävlingar där första hälften av startlistan får hjälpa till att bygga banan och andra hälften fått hjälpa till att plocka bort. Det fungerar ganska bra - men alla måste ju veta detta innan de kommer.

Håller med - om det inte framgick tidigare - att jag tycker det är urdumt med för hårda kläd/utrustningskrav på klubbnivå.

Ja, det verkar vara riktigt dåligt arrangerat! Reglerna ska vara klara och tydliga från början! Tyvärr vet jag inte om det finns något som du kan göra åt det nu.. Men jag tycker att du ska prata ordentligt med de ansvariga!

jo, det verkar ordna upp sig lite nu, förhoppningsvis blir det mycket bättre nästa gång arrangörerna fixar tävling.. då vet dom ju vad som blev fel :)

men ändå.. vit krage, kavaj, helst vitt schabrak.. men men.. det blir nog bra..

Men du.... Allt som står på proppen kan ändras i ryttarmeddelnadet har du tänkt på det? Så du får veta ungefära riktlinjer på proppen men det är ryttarmeddelnadet som är slutgiltiga svaret!

Ang. detta med kläder: När de flesta tänker dressyr tävling så tänker man då automatiskt vitt schabrak och vita byxor samt kavaj, då får man väl tänka till om man kan fixa fram något sådant. Och komihåg att det som står i TR är endast en riktlinje inför en klubbtävling då du inte ens behöver ett GRÖNT KORT på en sådan tävling. Var glad att tävlingsledarna inte bestämt att ni ska ha blommiga ridbyxor och rosa hår.
Dressyr km vill man väl endå vara lite stilig på? inte vill du väl komma som en slashas på en dressyr tävling?

*knapplån*

ang detta med att man "tvingas" ut som funktionär på tävlingen är pga för några som vill hjälpa till, Inga funktionärer ingen tävling. bara att välja. Förresten så kanske man kan låta någon annan stå som funktionär istället för en själv. typ mamma, pappa syster bror el likn.

Ett tips till dej BeastieBabe är att du inte bör använda GÄSTBOKEN för klubben och sitta och skriva allt detta. Maila arrangören istället. Gästboken är ju endå en gästbok.. du vet... Och om du har till ditt försvar att alla andra gör ju så... så kan ja meddela att de andra som gör så är förmodligen väldigt mycket yngre än dej!

Lycka till på tävlingen nu!!

tävlingsledningen hade INGA mailadresser eller telefonnummer utlagda på proppen, enbart namn.. jag vill inte åka ut till stallet och gå runt och fråga varenda tjej om dom är den jag söker.. :smirk:

enligt TR får jag ha blommiga ridbyxor på lokal tävling också..

okai, du har en skev uppfattning om ALLT förutom vita ridbyxor, ridstövlar och kavaj är slashas.. du och Narcissa har nog en del gemensamt :idea:

jag har ALDRIG sagt att jag eller någon annan skulle komma i mjukisbyxor och sandaler.. men vit krage och enfärgad tröja samt ridbyxor som är ljusare än tröjan är standard på klubbtävlingar (KM räknas dit, det är ingen lokal eller regional tävling utan enbart klubbtävling), givetvis ska kavaj vara tillåtet men inget krav..

btw, ryttarmeddelandet kommer juh upp idag, kul för dom som rider på måndagar eller tisdagar.. få åka ut en extra gång för att se vad som står på RM.. och då kanske inse att jävlar, nu måste dom köpa kavaj och ljusa ridbyxor för man får juh inte använda sina duvblåa ridbyxor! ännu roligare för dom som rider på fredag, bara lördagen på sig att spendera en tusenlapp på nya ridkläder för att det är kavajtvång :p

och du, kolla gästboken, det står faktisk DATUM på inläggen.. det jag skrev innan en ur tävlingsledningen gav sig tillkänna och mailade mig var den 13/10, dvs i fredags, så du är 5 dagar sen med att klaga på mig.. :D

inget elakt direkt mot dig men att klaga på mig öppet här på buke, lite omoget.. min mail är inte svår att fixa, PM likaså..

Liknande trådar

S
Dressyr Jag har nu hört lite olika bud om hur ryttarens klädsel ska vara på en lokal dressyrtävling. Eftersom jag inte har något TR hemma...
Svar
7
· Visningar
1 571
Senast: Magnum
·
M
Dressyr Jag har ridit i 26år i 20år av dessa har jag haft egen häst, men jag har också jobbat med in och tillridning och omskolning av varmblod...
Svar
9
· Visningar
2 277
Senast: mirjada
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka