Klövjeväska? Hur och vilken sort?

Poni_Tail

Trådstartare
Har en underbar kh collie på snart 2år. Hon hänger med på allt och givetvis blir det många långa promenader. Har varit lite sugen på att hon ska få jobba lite även då. Därför har jag lite funderingar på en klövjeväska. Är det någon som är kunnig? Mina frågor är som följer:
  • Hur väljer man rätt modell?
  • Vilken typ av väska är den bästa för hunden och mest prisvärda?
  • Hur mycket kan en nätt hund på 18kg bära? tänker mig att väskan med packning kommer att väga ca 1kg är det för mycket?
  • Hur ska väskan vara utformad för att den inte ska störa/skava på bogpartiet på någon som är ganska liten och smal?
  • Spelar längden någon roll? Hon är 55cm lång från manke till svansrot.

Jättetacksam för alla tips och råd!

Mvh Matte och Siri som snart vill bli en packåsna:laugh:

Sv: Klövjeväska? Hur och vilken sort?

Jättespännande att se vad du får för svar, jag är också sugen på att låta mina bära lite ibland.

Först ska man bestämma sig om man ska vandra oledat i Sarek i tre veckor eller runt kvarteret. Bra klövjeväskor ligger på en tusenlapp och uppåt, en "runt-kvarterat" får du för ett par hundralappar.

Enklast att ta med hunden till butiken och prova ut, "Sarek-modellen" hittar du tex hos "get-out", "Kvartersmodellen" borde du kunna hitta i vilken hundkiosk som helst.

Börja med tom klövjeväska som du fyller på papper för omfångs-känsla. Alltid kopplad hund i början. Det finns hundar som säger "jahopp, då går vi" och det finns hundar som säger "jag kan faktiskt inte röra mig med den här saken på mig".
Lägg upp träningen efter vad hunden tycker. Första målet kan vara 10% av hundens kroppsvikt, fördelat på två påsar tex med havre eller sand.

Om hunden sen inte ska fjällvandra så kan det räcka, fjällmarodören kan bära upp till 30% av sin kroppsvikt, den bör naturligtvis vara tränad därefter.

Tack för bra tips! Vi kommer väl gå rundor på ca 1-2mil, räcker en runt kvarteret väska då? Tanken är ju inte att hon skall bära tungt utan mest få en uppgift. Hon mår så bra av att känna sig duktig:) Just nu är hon väldigt duktig på att äta, har färskfoder runt hela köksgolvet. Färskfoder är inte odelat positivt;)

Är de flesta modeller som en bröstsele i fram eller finns det Y-modeller? Har märkt att det verkar funka bättre med hennes fysik.

Tror hon kommer vara en sån där hund som säger "jaha, nu går vi". För sån är hon med det mesta i livet:) Ska bli jättespännande att se!

Är 30% en riktlinje för "maxvikt" att bära när de är tränade?

Tänkte låta russeln börja bära sitt eget vatten när vi är ute på lååååånga promenader i sommaren och om han ska vara i närheten av i form så måste vi ju börja nu men det blir galet om vi satsar för högt :D (30% är iofs nästan 2l vatten och så mycket behöver han ändå inte).

Jag föredrar att hunden bär rätt tungt, men inte så långt!
Vi tränar inte för bärandets skull så att säga utan för musklerna så då är en kort men tung belastning att föredra.

Så vi värmer upp ordentligt och på 16kg hund får han bära 1-2kg i 20minuter och sen varvar vi ner ordentligt.

Om jag skulle låta honom bära en hel promenad skulle han få bära mindre, själva väskan väger dock 500gr!

Vi har Ruffwear Approach, en väska som är ordentligt utformad (ser nästan ut som en "sadel" underifrån). Kostade 700 spänn och är bara något om man ska satsa på att bära mycket, som någon sa tidigare är det någon gång i bland man ska ha väskan kan man köpa något för ett par hundralappar.

Ska man bära flera gånger i veckan eller riktigt långt bör man ju se till att man inte skadar ryggen på hunden :).

Lycka till!

Vart kan man köpa ruffwear väskan? Finns den i butik eller går den endast att beställa? :) kollade hemsidan men vad jag såg kunde man inte beställa till Sverige.

Vart kan man köpa ruffwear väskan? Finns den i butik eller går den endast att beställa? :) kollade hemsidan men vad jag såg kunde man inte beställa till Sverige.

Den väskan tänkte/tänker jag beställa åt mina, kollade på den så sent som i går och den finns att köpa från svenska webshoppar...Google is your friend :)

Jag beställde precis en Ruffwear Approach ifrån Naturkompaniets hemsida. Naturkompaniet har även butiker i en del städer, dock ingen i närheten av mig. Men enligt de jag pratade med så var det bara att skicka tillbaka ifall den inte passade.
Denna verkar ha bra passform så jag hoppas att han kan ha den :)

Russelln har fått börja bära hem katternas mat några gånger i veckan. Då bär han faktiskt 410g på varje sida och det är inga problem, vi tränar samtidigt på att "skritta", annars travar han mest (han är ju så liten :p ). Han har en "Sierra Dog Supply" och han verkar nöjd :-) Hem är det max en kvart från affären (när vi går låååååångsamt).

När vi är ute på längre promenader så får han ha väskan fast med 50g torrfoder på varje sida) :d

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som har hundar i liknande storlek som jag dvs 35 cm ryggmått, 7 kg, 34 cm i manken vad har ni för klövjeväska? Jag kollar nu på...
Svar
6
· Visningar
3 244
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Sitter nu och kollar runt lite efter en klövjeväska till min hund. Tanken är att den skall användas både till vardags och till...
Svar
3
· Visningar
1 078
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Vad ska en bra klövjeväska tåla egentligen? Vilken prisklass tycker ni är bäst att lägga sig vid? Jag köpte en billig klövjeväska för...
Svar
10
· Visningar
5 883
Senast: StefanB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka