Klövervall på hösten?

Forest Autumn

Trådstartare
Jag har läst i andra trådar här på forumet att äldre klöverplantor lagrar stärkelse på vintern. Denna sommar är det ju inte lätt att få tag på grovfoder. Bönderna här omkring väntar nu på tredjeskörden. De kommer att låta det växa ett tag till innan de slår. Jag vet att en del av vallarna innehåller en del klöver. Hur ska man tänka om det ensilage som görs från dessa vallar i slutet av september? Är det ngn risk att det innehåller för mkt stärkelse för min fånghäst? Beror stärkelsemängden bara på klöverplantans ålder eller även på temperaturen?
Jag vet inte hur stor del som är klöver. Jag vill gärna köpa från vårt vanliga ställe då jag tycker att ensilaget därifrån är bra. Nu kommer jag antagligen att byta ut en del av ensilaget mot lusern (och halm)för min häst så hon kommer inte att få hela grovfodergivan från ensilaget.

Jag vet att detta är en typisk fångfråga dvs det finns antagligen inte ngt "rätt" svar på den. Men vad tror ni?

Sv: Klövervall på hösten?

Min fånghäst åt klöverensilage som var sködat i september, två vintrar i rad utan problem. Tyvärr blev lite fostigt gräs hennes fall :(

Utan att veta säkert så skulle jag gissa att stärkelseinlagringen sker när gräset går i vinterdvala, dvs senare än september.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag undrar lite över hur jag ska göra till vintern. Jag hade tänkt ge min fångponny hö, lusern och halm som grovfoder i vinter. Jag är...
Svar
1
· Visningar
767
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka