Klöveräng till häst?

Yasmine

Trådstartare
Tjoho!

Vi har en stor klövervall hemma.. Var tänkt att det skulle bli foder till kossor.. Tji fick vi då kosseägarna inte ville ha fodret.. Undrar om man kan ge det till hästar istället? Vi har inte slagit vallen än, kan man låta det torka, plasta in och ge som hösilage istället eller är klöver helt olämpligt att ge till hästarna..? I så fall vad för slags blandning ska de helst ha?

Tacksam för svar..
 
Sv: Klöveräng till häst?

Är det fråga om klöver i renbestånd? I allmänhet går det bra att fodra med i alla fall röd- och vitklöver. Den stora skillnden mot gräs är att klöver vanligen innehåller mer protein, ungefär som lucern. Det går bra att göra ensilage/hösilage av klöver - hö kan vara lite trixigt, i alla fall om man inte har en bra skulltork.

David
 
Sv: Klöveräng till häst?

Vet inte vad du menar med renbestånd? Det är i alla fall mest rödklöver.. Så om man torkar det på samma sätt som när man gör hösilage kan man ge det till hästar??
 
Sv: Klöveräng till häst?

Renbestånd innebär att det bara växer en gröda och inte en blandning av t ex olika grässorter och klöver ihop (vilket är vanligast). Grödan bör kunna torkas och ensileras precis som om det var gräs och sedan utfodras. Se till att ta en analys bara. Det kommer nog inte att behövas något proteintillskott i alla fall...

David
 
Sv: Klöveräng till häst?

Okej! Jo det är ett renbestånd.. Ha ha nej skulle inte tro att jag behöver proteintillskott:D . Snarare energi-tillskott för att hålla kvoten på rätt nivå..

Vad bra då vet jag det. tack för hjälpen!
 
Sv: Klöveräng till häst?

Oroa dig inte för mycket över en något hög kvot bara. Det är inte farligt med ett måttligt överskott på protein från vallfoder. Har inte hästen kassa njurar innan så ska det inte vara något problem.

David
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 836
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 577
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 926
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 349
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp