N

Nobelis

Jag har för mig att klöver inte ska vara bra för hästar, har jag fel??
Jag har i ena betes hagen en hel del röd klöver är de ofarligt att släppa dom på detta eller ska jag låta bli?

Om de är farligt, på vilket sätt?
Är risken för fång större?
Kolik?
Tacksam för svar
Mvh

Sv: Klöver

Jag tror inte att det just inte är farligt, men inte bra heller vad jag har hört. Men man kan nog lätt slå upp detta i en hästbok (i dom flesta finns det giftiga växter) eller om man kan hitta det på internet, vilket jag tror.

Jag har nu sökt på klöver här på buke och får fram lite olika svar:

dom kan bli förgiftade: är de någon särskild klöver när dom blir de?

Dom kan få utslag:är de någon särskild klöver när dom blir de?

De är mycke energi alltså risk för fetma.

Någon som vet mer?

Den klöver som de kan bli förgiftade av är alsikeklöver som ser ut nästan som vanlig vitklöver eller det är i alla fall den som i kombination med sol kan ge utslag, framförallt på vita delar. Så har jag förstått det.

Om jag sedan ska tro ngt om fångrisken så är den nog inte speciellt stor med klöver annat än att hästen kan bli tjock. Det skulle i så fall vara på hösten när klövern lagrar näringen som stärkelse. Men detta är jag inte säker på. Det finns andra som kan detta bättre.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI