Klotter/Grafitti?

Problemet med graffiti är ju att den som gör graffitin gör det på andras egendom utan lov. Hen tar sig friheter hen inte har rätt till och tar ifrån ägaren hens rätt att välja. Jag ser inte ner på konstformen som sådan och många är verkligen jätteduktiga men precis som med allt annat vill jag välja var, hur och när när det handlar om mig och mitt. Den möjligheten försvinner när någon tar sig friheter oavsett om det är att "låna" min cykel eller spraya graffiti på mitt hus. Problemet är inte konstformen i sig utan att den utförs på icke önskvärda ställen. Hade någon annan konstnär ställt upp eller målat sin konst lite här och var så hade inte det heller uppskattats.

Ett annat problem som inte uppmärksammas med grafitti är att betongkonstruktioner som bemålas med färg som inte låter betongen andas (läs: klotterfärg) gör att konstruktionens armering rostar invändigt, och dess livstid förkortas.
I extremfallen mer än halveras.

En av de intressanta aspekterna med grafitti är väl just det otillåtna i konstformen. Den har en förmåga att ställa politiska frågor bara genom sig existens. Vem äger staden? Vilken plats får konsten i stadsrummet? Vem får plats i staden? För vem finns staden? (eller byt ut staden mot landsbygden etc..)

Jag tycker om konstformen, men ser självklart också problem med den. Förhåller mig nog rätt neutral till det. Något som däremot ligger mig nära är craftivism, det är något jag gärna skulle hålla på mer med själv. Den ställer samma frågor, men den pratar också mycket om feminism. Kvinnornas plats i samhället och i historien.
Craftivism är så spännande!

Förändrar sig den intressanta aspekten med grafitti om det inte längre än någon annans utan din egendom som utsmyckas?
Ditt köksfönster, din bil, din jacka?

Jag tycker fortfarande att det kan vara intressant, beroende på hur det är utfört. Men ur en samhällsaspekt och en konstnärlig aspekt kan det vara intressant.
Jag diskuterade med en vän idag om att vår stad har valt ut konstnärer som får måla på vissa husväggar, och såklart får ekonomisk kompensation för detta. Jag tycker att det är intressant, eller obehagligt, att staden försöker ta för sig och använda sig av en konstart som uppstått som en motreaktion. De försöker använda sig av utanförskapets konst, men det fallerar helt då. Dessa målningar har inte alls samma konstnärliga värde i mina ögon.

Sveriges grafittiscen är dock rätt tam, kan tycka att grafittins plats i länder med större samhällsklyftor, autoritära stater och liknande ofta blir mer intressant. Grafittin kan användas som ett konstnärligt politiskt redskap i länder där konsten är hårt kontrollerad. Det är spännande!

Vill inte diskutera någon moralisk eller juridisk aspekt, det känner jag inte att jag har kompetens i. Eller något intresse av att diskutera. Lägger alltså inte in något värde grafittin, alltså om det skulle vara moraliskt rätt eller fel.

Vi har varit rätt förskonade från sådan kladd men det börjar dyka upp på en del ställen här som på vägskyltar och en del ställen uppe i fjället .Någon drummel hade kladdat ner tåget som går mellan Mora och Orsa som dom kört på prov ett tag nu men dom funderar på att dra in det igen då saneringen kostar rätt stora pengar .På sin egen egendom kan man kladda hur man vill men definitivt inte ta sig friheter att göra det på andras

Graffiti tycker jag varken mer eller mindre om än andra konstformer.
Klotter, dvs. att färg appliceras på andras egendom ser jag som ett stort problem. Eftersom det inskränker ägarens möjlighet att sköta sin egendom på ett adekvat sätt och utifrån sina egna önskemål.
Och den frågan har inte ett dyft att göra med mina åsikter om motiven som målas.
Borde jag uppskatta mer att få graffiti på min dörr än karvade träsnitt?

Jag uppskattar grafitti som konstform och önskar att man jobbade mer med att upplåta t ex broundergångar och bullerplank som lagliga grafittiväggar. Det är ett billigt sätt att stödja ung kultur. Det betyder såklart inte att jag gillar skadegörelse på privat egendom.
Hur billigt blir det egentligen, om man råkar halvera livslängden på broundergången?

Jag uppskattar grafitti som konstform och önskar att man jobbade mer med att upplåta t ex broundergångar och bullerplank som lagliga grafittiväggar. Det är ett billigt sätt att stödja ung kultur. Det betyder såklart inte att jag gillar skadegörelse på privat egendom.
Jag håller helt med dig, det finns nog inget som kan lysa upp vardagen så som en snyggt grafittimålad tunnel eller broundergång-bullerplank fast,,,,,,,vad är det för fel på grå, rå betong?
Mer betong åt folket. :up: :p

Tyvärr så visar alla försök med "lagliga väggar" att det fulkladdas mer i dom städerna. Och kidsen som målar könsord i tunnlarna på väg bort till väggen och står med sprayfärg på fingrarna och cans i ryggan säger till polisen:
-Men jag har bara målat på den lagliga väggen....
Städer som har noll tolerans mot graffiti är dom som har minst fulkladd på väggarna också.
//fritidsledare som i många år försett ungdomar med ytor att måla på med cans som vi köpt in som man inte får ta med sig någonstans.

Jag tycker fortfarande att det kan vara intressant, beroende på hur det är utfört. Men ur en samhällsaspekt och en konstnärlig aspekt kan det vara intressant.
Jag diskuterade med en vän idag om att vår stad har valt ut konstnärer som får måla på vissa husväggar, och såklart får ekonomisk kompensation för detta. Jag tycker att det är intressant, eller obehagligt, att staden försöker ta för sig och använda sig av en konstart som uppstått som en motreaktion. De försöker använda sig av utanförskapets konst, men det fallerar helt då. Dessa målningar har inte alls samma konstnärliga värde i mina ögon.

Sveriges grafittiscen är dock rätt tam, kan tycka att grafittins plats i länder med större samhällsklyftor, autoritära stater och liknande ofta blir mer intressant. Grafittin kan användas som ett konstnärligt politiskt redskap i länder där konsten är hårt kontrollerad. Det är spännande!

Vill inte diskutera någon moralisk eller juridisk aspekt, det känner jag inte att jag har kompetens i. Eller något intresse av att diskutera. Lägger alltså inte in något värde grafittin, alltså om det skulle vara moraliskt rätt eller fel.
Så som du tänker om de utvalda konstnärerna - vilket jag inte hade hört talas om och liksom du känner obehag kring, dessutom har redan den etablerade konsten en plats i stadsrummet genom den offentliga konstnärliga utsmyckningen - tänker jag nog ungefär också om lagliga, utvalda klotterväggar. Då försvinner det autonomt aktivistiska i grafittin. Hur tänker du om sådana väggar?

Det är ju väldigt spännande med konst som motstånd när det inte längre möter samma motstånd, eller bli en del av det som gjorts motstånd mot. Det känns som att Banksy kämpar med/mot sig själv och konstvärlden hela tiden.
det är ju inte helt tydligt att all grafittin sänker värdet eller förstör. Där är Banksy också ett bra exempel.

Jag undrar om man NÅGONSIN ser att någon klottrar på sitt eget (eller sina föräldrars) hus, sin egen bil (för ett eget/n tåg/buss har väl inte de flesta ;) ?), osv. Man tycker ju att man skulle vilja pryda sitt egna ägodelar i första hand med sin konst?
Jag gillar inte klotter. Blir deprimerad och tycker att det ser smutsigt och ostädat ut med nedklottrade byggnader och tåg... :(

När jag var i St Petersburg på -80talet fanns inget klotter som vi såg, UTOM ett på SVENSKA :devil:. Va vi skämdes

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 624
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama