Jag tycker fortfarande att det kan vara intressant, beroende på hur det är utfört. Men ur en samhällsaspekt och en konstnärlig aspekt kan det vara intressant.
Jag diskuterade med en vän idag om att vår stad har valt ut konstnärer som får måla på vissa husväggar, och såklart får ekonomisk kompensation för detta. Jag tycker att det är intressant, eller obehagligt, att staden försöker ta för sig och använda sig av en konstart som uppstått som en motreaktion. De försöker använda sig av utanförskapets konst, men det fallerar helt då. Dessa målningar har inte alls samma konstnärliga värde i mina ögon.
Sveriges grafittiscen är dock rätt tam, kan tycka att grafittins plats i länder med större samhällsklyftor, autoritära stater och liknande ofta blir mer intressant. Grafittin kan användas som ett konstnärligt politiskt redskap i länder där konsten är hårt kontrollerad. Det är spännande!
Vill inte diskutera någon moralisk eller juridisk aspekt, det känner jag inte att jag har kompetens i. Eller något intresse av att diskutera. Lägger alltså inte in något värde grafittin, alltså om det skulle vara moraliskt rätt eller fel.