klösträd

Sar

Trådstartare
Jag skulle vilja ha tips på ett bra klösträd.

Vad ska man tänka på när man köper ett (viss höjd, viss storlek, viss utformning?). Har ni tips på något bra märke (självklart positivt om det inte är snordyrt).

Skall användas till en ragdollkattunge vi får i början av september.:love:

Sv: klösträd

Tipsar om tyska eBay! Klart billigast. Vill du ha ett stabilt som du kan ha år efter år är kanske Kattens nr1 att fundera på, fast de kostar. Sedan påstås det att RAG inte gillar vara högt upp, men de har inte stämt in på de jag träffat...

Försök att få tag på ett takhögt klätterträd. Hur just din katt kommer vara vet man ju inte, men normalt gillar katter att ligga högt och titta ut i rummet. Tänk på att förankra trädet i väggen så det inte rasar.

Själv har jag en bokhylla bredvid mitt träd så katterna kan ligga på den också. Mitt träd består bara av en stolpe med våningar på, andra träd har större bredd och kostar därmed mer. Men jag tror att höjden är viktigare än bredden för de flesta katter. Det är härligt att ha koll uppifrån! ;)

Sen när det gäller materialet så är det bäst om du får tag på vävt jute(?)tyg som klösunderlag isf rep som snurrats runt stolpen. Beroende på hur hårt din katt kommer klösa förstås. Du kan se de olika varianterna på djuraffären, skillnaden är stor i hållbarhet. Priset också...:grin:

Om du är lite händig kan du gå runt på djuraffärer, kolla hur de är byggda och sedan bygga ett själv så som just du vill ha det. Då kanske du kan få det att bättre passa ditt hem i övrigt också! :idea:

Jag själv planerar att köpa ett Rundetorn från Kattens nr. 1.

1309.jpg

Tycker att det är stilrent, snyggt, stadigt och enligt användare också hållbart och värt pengarna helt enkelt.

Annars, som msluna säger, finns de absolut billigaste klösträden att hämta på tyska ebay!

Sedan påstås det att RAG inte gillar vara högt upp, men de har inte stämt in på de jag träffat...
Det är ett felaktigt tolkat rykte som tyvärr spridit sig. Ragdolls HOPPAR inte högt (rent generellt alltså, det finns ju enstaka undantag) utan är väldigt markbundna på så sätt. De skulle t.ex. aldrig få för sig att hoppa upp i/på en bokhylla och är i princip aldrig på diskbänken. Bor de ihop med andra raser så kan de lära sig en del hyss dock. :angel:

Men i ett klösträd behöver de ju bara hoppa 30-40 cm i taget mellan hyllorna så där brukar de gilla att ligga högst upp. Mina föredrar den platsen. :)

/Erica

Hej!
Jag byggde mitt klösträd själv för under en tusenlapp.
Jag ville ha något som katterna fick jobba lite på & som samtidigt tog så lite plats & blev så diskret som möjligt eftersom min sambo var emot det hela.
Så jag köpte billigaste oimpregnerade virket jag hittade. Blev fyra fyrkantiga brädor som jag skruvade ihop till en stolpe. Ca 2 meter lång. Sedan klädde jag en träskiva med vitt tyg & skruvade fast i botten & sedan lindade jag hela stolpen med vit båttamp & fäste sedan stolpen i en tygbeklädd hylla. Mycket stilren & enkel & katterna älskar den! Sambon tycker även han att den till & med är lite snygg.:D

Det finns ju flera olika klösträd att köpa, men de både kostar & jag hittade inget som föll mig i smaken.

Lycka till med trädletandet!

Den var ju jättesnygg! Fint hantverk också, duktig du är.

Men jag saknar nog en "avsatts" till på vägen upp så att säga, men det är väl för att man är van med fler hyllor och grejer på en klösstolpe. Det viktigaste är ju vad kissen tycker och då också använder den.

Tack! Var väl min sambo som fick bygga mest när det kom till kritan, men det var löjligt enkelt.

Jag ville ha ett klösträd som var helt rent eftersom jag ville att det skulle likna ett vanligt träd så de fick jobba lite. De tar sig upp på 2sekunder! Fullt rejs upp! Ner däremot är de lata & hoppar ner på soffan. Men vill man ha fler avsatser utan att göra det krångligare än vad jag gjorde så är det ju bara att skruva fast fler hyllor på väggen. Jag köpte vanliga hyllkonsoler & sågade ut den storlek jag ville ha på hyllan helt enkelt. Detta kan man ju göra i efterhand dessutom.

Det var lite spännande när vi satt upp trädet & inte visste om katterna skulle gilla det. Men vi satte den ena på trädet & han klättrade upp & sedan kom den andra! Nu brukar de hänga på trädet & slåss från hyllan med varandra!:p

Det är bara fantasin som sätter gränser!;)
Lycka till!

Den var helt klart smakfull! Mycket snyggare än köpeträd. Dessutom ser den stabilare ut. :bow:

Men om jag skulle bygga kräver det fler avsatser, mina katter är inte fullt så atletiska som dina verkar vara. ;-) Men som du skrev, det är ju bara att bygga efter eget behov och smak. Väldigt inspirerande! :laugh:

Liknande trådar

Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
753
Senast: Krålus
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 480
Senast: Rugge
·
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 106
Senast: Shilton
·
Utrustning Tenderar att svullna en del om benen vilket gör att jag vissa dagar knappt får på mig mina ridstövlar. Brukar lyckas pressa igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 454
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar