Kloskada, vad är era erfarenheter?

cewe

Trådstartare
Ja, den här veckan har ju börjat billigt och bra. Trimningen var ju en planerad kostnad men hade ju inte räknat med att slänga ut dryga 2.000 kr till samma vecka :banghead:
Får ju vara glad hundskrället är försäkrad i alla fall.

Är lite fascinerad av att han är så lite påverkad av skadan? Visst att han får smärtstillande, men kollegans hund fick också smärtstillande och han hoppade på tre ben länge.
Doby var ju inte ens brydd direkt efter han gjorde illa sig (förutom precis när han gjorde illa sig) och har öht inte brytt sig om bandaget

Är det bättre eller sämre att han hela tiden använder tassen som vanligt?

Nästan så man önskar att han kunde hoppa runt på tre ben så man slapp detta jobb med att sätta på plastskydd varenda gång han ska ut (dumma väder med regn och blött på marken)

Ni som har haft hund med kloskada och tvingats ta bort klon, hur fort har era hundar läkt och hur har ni hanterat skadan under tiden den läkt?

Min italienare hade omkring fem klokapselbrott under sin livstid. Hon visade ingen smärta, belastade direkt och det tog ca. två, max tre, veckor att läka. Det viktiga är att se till att det hålls torrt och rent, att det får luftas under ordnade former (alltså utan att hunden kommer åt att slicka eller att det kommer smuts på den blottade pulpan). Får man följdproblem som infektion så tar det betydligt längre tid för det att läka.

När väl klokapseln är borta har ingen av mina visat minsta besvär, utan det är när klokapseln nyper pulpan de haft ont. Blottlagd pulpa har precis som TS beskriver mer bekymrat matte & husse än hunden ;)

Min hund visade heller ingen direkt smärta när klon väl var borta. Det var som du skriver jobbigare för mig som fick se till att hålla tassen ren och torr hela tiden :p

Skyddade från skit, undvek jätteleriga miljöer och körde annars på som vanligt.

Inga smärtsymptom alls utom när man lade om bandaget, då var han på väg att dö ;)

Två ggr har det hänt min hund. Vi har luftat pulpan inne ev haft en strumpa på så att han inte är där och slickar. Försökt hålla koll så han inte hoppar ner från saker eller råkar slå i pulpan på trösklar osv då den är så känslig bara. Sen har vi bara haft en sko på ute vilket har varit lätt och snabbt att sätta på. Gjorde misstaget med tassbandage första gången och det läkte aldrig kändes det som, andra gången läkte det väldigt fort. Torkade upp och sen målade vi nagellack på.

Vår hund slet av sig klon för nått år sedan, ingenting av klon var satt kvar, hon visade inget att hon hade ont, hade tassbandage i början för att skydda mot lort och så tog vi väl de lugnare första dagarna. Tog ju väldigt lång tid innan hela klon växt ut, men inget som påverkade henne:)

Sko är inhandlad och provad på andra tassen att den passade.
Men den går inte över bandaget så nu har han ett blått skoskydd över när han går ut. Börjar bli riktigt haj på att knyta fast det nu, är viss teknik få det sitta kvar utan tejp

Han tycker det är jättemärkligt gå ut i koppel här på jobbet för att rastas, normalt får han ju gå ut lös. Men jag tänker inte riskera något om/när han far upp i skogen.

Dottern ska byta bandage ikväll, hoppas allt ser ok ut.

Har man inget att göra så ser iallafall de små gulliga husdjuren till att man är sysselsatt

Liknande trådar

Övr. Hund Hon fastnade med en klo i tisdags så vi åkte in till veterinären och tog bort den. "Operationen" gick bra, de fick söva henne och ta...
Svar
6
· Visningar
1 057
Z
Hästvård I torsdags kväll kom jag ut till stallet för att rida en kortis på pållen min. Hämtar honom i hagen och tycker att han ser lite...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 127
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar