klösande kattunge

C

Calizto

Hej!

I lördags kom min och min sambos kattunge äntligen och han är verkligen jättego. MEN, när det är sovdax för oss så kommer han igång och trampar omkring på oss, i natt stod han och hoppade på sambon.

Det är inte så farligt ändå men han har börjat hålla fast våra händer med framtassarna och sen klöser han med baktassarna och tuggar på händerna. Hittills har vi tagit bort händerna, tagit tag i honom och sagt NEJ åt honom.

Om han har fortsatt har vi lyft ut honom ur sovrummet och stängt dörren. Vad ska vi göra? Är vi på rätt väg? Vi funderar på om han gör så för att han har tråkigt och vill att vi ska leka med honom?

Sv: klösande kattunge

Vet juh inget om kattens bakgrund men svarar ändå!

En del envisas ju med att leka med kattungar med händer och fötter :devil:, kanske har de gjort så med just er kattunge. Det bästa är att bara ignorera när han gör så, håll bara handen still och ersätt den lite fint med en leksaksmus eller liknande. Säg "Nej" som ni redan gör för att markera ytterligare.

Som sagt var, inte så kul att ha en vuxen katt som helt plötsligt får spelet och hänger i ens arm med näbbar och klor.

Senast ändrad:
Sv: klösande kattunge

Tack för svaret!
Nej det känns inte som om man vill ha en jätteoriental som "leker" med ens kroppsdelar :crazy:

Han verkar ha fått göra lite vad han vill hos uppfödaren då han klättrar efter benen med ALLA klor utspärrade om man inte lyfter upp han då han vill upp. Det lärde han sig snabbt av med då jag definitivt INTE accepterar sånt - har en katträdd förälder som jag vill bespara det traumat, och så vill alla kanske inte ha en katt i famnen trots att han vill.

Nåja vi får kämpa på, försöker leka med leksaker och inte händer/fötter/armar/ben så han förstår att det är okej att leka men inte med våra kroppar. också berömmer jag han jättemycket då han är "snäll" och inte kliver runt med klor och tänder ute ;)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 966
Senast: Zpunk
·
Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 361
Katthälsa Igår skulle jag skriva om en av våra katter. Den som höll på att göra oss galna med sina jämranden och skrik. Men så öppnade vi upp ett...
Svar
0
· Visningar
3 266
Senast: et_flickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama