Klorhexidinschampo

S

Silly

För inte tag på veterinären, hittar inte i FASS och flaskans instruktionspapper är vattenskadade...

Jag undrar hur ofta man kan och ska tvätta med detta schampo, tror det heter VetriDerm och den aktiva substansen är klorhexidin. Jag köpte det för att behandla regnskållor med men nu har hästen svår mugg med lite varning för lymfangit och jag sliter mitt hår över att veterinären inte svarar. Vi har tidigare behandlat med Celeston val comp, kortison/antibiotika-salva och det funka bra men den är slut nu. Läste iallafall att någon tvättade med den typen av schampo på muggen och jag har provat en gång. Regnskållorna skulle tvättas en gång i veckan men muggen känns svårare och mer akut. Nån som har koll?

Sv: Klorhexidinschampo

min veterinär sa att man ska tvätta var tredje dag med vetriderm.
låta det sitta i 15 minuter och sen sköja av noga.
jag fick det mot mugg till min häst.
han sa även att dom dagar man inte använder vetriderm kunde man ha på klorhexidinlösning (alltså inte klorhexidinsprit, utan lösning som inte är lika uttorkande)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 125
B
Hästvård Eftersom veterinären inte vet och bara gissar kanske det finns någon här som har varit med om liknande på sin häst? Det handlar om en...
2
Svar
21
· Visningar
10 083
Senast: Korven
·
Z
Hästvård Det började redan i somras, jag var på utlandsjobb och lämnade hästen på bete där han skulle ses efter, hästen som är tre år fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 976
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka