Seabaz

Trådstartare
Läste på förstasidan om att en klon till Hugo Simons E.T. nu ska börja verka i avel...

Jag kan inte säga att jag är jätteinsatt i det här med kloning men min fråga är, kan man nu tex. klona en valack och sätta klon-hingsten i avel och i praktiken är det valackens gener som förs vidare i avkomman?

Och hur "exakt" är en klon? I min fantasi borde en klon vara en ren kopia utseendemässigt också?
Färg, tecken? Exteriör? Mankhöjd?

Sv: Kloning

E.T är/va en valack, vet inte om han fortfarande lever.

Genmässigt är en klon exakt samma som originalet, men utseende mässigt kan det skilja i tecken och storlek, färgen vet jag inte det har jag inte tänkt på, men borde vara i samma som originalet, nyansen skiljer nog.

Det är det som är hela idéen med kloner, att valacker ska kunna bli avelshingstar och att vi ska kunna använda de bästa hingstarnas gener även i framtiden.

Även om det sägs att en klon är exakt, så tror jag inte det stämmer helt!!!Om de inte har samma tecken , är de så fall identiska? Och då menar jag inre egenskaper oxå, så som organ, sener,leder...osv...

hm...jag skulle själv aldrig använda en hingst som är en klon!

Organ, senor, leder och även muskler är ju nåt som kommer av uppväxt miljö och träning så självklart är det inte exakt lika som originalet, samma sak med storlek, det påverkas ju av stoet som bär klonen, hur stor är hon, hur mycket näring ger hon till den under tiden i magen, under digivningen osv.

En klon är framställd av originalets gener, det är EXAKT samma, inte nästan eller inte helt det ÄR så, den är tillverkad av den andra.

Hur tecken nedärvs är inte ännu vetenskapligt uträknat, varför två föräldrar med mycket tecken kan få en utan och hur två med inga eller få tecken får mycket. Varför har inte helsyskon ungefär lik mycket tecken? Tvillinghästar har heller inte likadana tecken.
Det har självklart nåt med generna att göra men det är inte ännu helt klart om hur och varför de nedärvs som de gör.

Organ, senor, leder och även muskler är ju nåt som kommer av uppväxt miljö och träning så självklart är det inte exakt lika som originalet, samma sak med storlek, det påverkas ju av stoet som bär klonen, hur stor är hon, hur mycket näring ger hon till den under tiden i magen, under digivningen osv.

Ett organs, led, eller musklers förutsättningar bestäms helt av generna.Sen påverkas det klart av träning och miljö, men om inte tecken inte är densamma hur ska vi då till 100% veta att resten av kroppen är exakt kopia?

Sen är det ju inte bara de fysiska egenskaperna som gör en hingst till en bra individ. Temprament, styrka mm styrs ju av hantering så tex en hingst som ET som gjort fina tävlresultat behöver ju inte nödvändigtvis ge bra avkommer.För behöver ET kopian göra ett bruksprov????:confused:

Enkelt: eftersom tecken inte bestäms helt av generna.

Självklart påverkar träning och uppfostran temperament och styrka på hingsten (valacken) och vad han presterar. Men så är det även med naturligt framavlade hästar. De kan aldrig förärva något som tillkommit efter födseln. Det man kan vara 100% säker på är att klonen har exakt samma gener som ET och alltså har exakt samma förärvning som ET själv skulle haft om han inte blivit kastrerad.

Tror det har funnits trådar om detta förut, när det var QdR som var på tapeten

Kloning skulle ju vara den perfekta lösningen för alla här på Buke som har söta ston, som de vill ha en kopia av inför framtiden. Men tyvärr verkar för det mesta denna hästägarkategori sakna de ekonomiska resurser som utan tvivel bejövs för att genomföra ett så pass stort projekt.

Sedan anser jag att kloning är inte avel, eftersom man inte kan hoppas på ett framsteg som ju är meningen med den planerade aveln, utan en kopiering. Klonen kan sedan användas till avel, men blir det då de snabba avelsframsteg som anses vara så önskvärt?

Jag skulle dessutom vilja ha mycket mer information om de kloner som gjorts och hur de har utvecklats. Vet inte om det finns någon i tävlingsbar ålder än, så man har kunnat jämföra kapacitet och förmåga med originalets.

Jag vet inte ens att jag läst så mycket om embryotransfers och hur de har utvecklats. Det är ju en tekniskt sett enklare teknik som har funnits ett tag.

Vid kloning har man ofta utgått från hudceller, eller någon annan lättillgänglig cell från det djur som skall klonas, kromosonerna inplanteras i en äggcell där man avlägsnat det egna DNAt, dock kommer cellmaskineriet (mitokondrier) att vara det som finns i äggcellen. Det brukar behövas ganska många värdston för att implantera embryos i så att det hela kan utmynna i åtminstone en viabel klon. Alltså ingen billig eller enkel verksamhet.

Någon som har sett ett kostnads förslag?

Enkelt: eftersom tecken inte bestäms helt av generna.

Självklart påverkar träning och uppfostran temperament och styrka på hingsten (valacken) och vad han presterar. Men så är det även med naturligt framavlade hästar. De kan aldrig förärva något som tillkommit efter födseln. Det man kan vara 100% säker på är att klonen har exakt samma gener som ET och alltså har exakt samma förärvning som ET själv skulle haft om han inte blivit kastrerad.

Tror det har funnits trådar om detta förut, när det var QdR som var på tapeten

Men vad mer bestämmer tecken? Och för att veta att en klon är en 100% kopia så måste man ju kolla varendra dna.Har det gjorts på individer med så många gener som däggdjur?
Varför finns om jag inte minns fel en större missbildningfrekvens hos klonade djur, samt att de lever ett kortare liv???

*knapplån*

jag har hört att klonen och originalet får exakt samma antal vita hår (om originalet har tecken) men att de ej hamnar på samma ställe på klonen som de sitter på originalet! Är det någon som har hört detsamma??

Jag vill bara poängtera att jag inte är ute efter diskussion huruvida det är rätt eller fel att klona...

Enbart intressant fakta om någon har att dela med sig av :idea:

Lite trådkap..
QdR ´s klons namn var väl "Paris Texas" eller ngt. Är det någon som vet något om den? Hittar bara gamla artiklar.

Och för att veta att en klon är en 100% kopia så måste man ju kolla varendra dna.Har det gjorts på individer med så många gener som däggdjur?

En klon är en exakt genetisk kopia eftersom den görs av en cell från djuret man vill klona. Alla celler (utom könscellerna) innehåller exakt samma dna, vilket även klonen får.

En klon har samma genuppsättning som den individ man vill klona. Men kloning skapar inte identiska individer då genotypen inte är lika med fenotypen ("det som syns utan på individen"). Fenotypen är samverkan mellan arvet (genotypen) och miljön, dvs miljön har en påverkan på hur individen ser ut och blir.

En kort sammanfattning på hur tecken uppkommer är att melanocyterna, pigmentcellerna, inte har hunnit migrera dit under fosterutvecklingen.

En klon har samma genuppsättning som den individ man vill klona. Men kloning skapar inte identiska individer då genotypen inte är lika med fenotypen ("det som syns utan på individen"). Fenotypen är samverkan mellan arvet (genotypen) och miljön, dvs miljön har en påverkan på hur individen ser ut och blir.

Aha!! Intressant info, nu har jag 'lärt mig nåt nytt' fast det här är ju en hel vetenskap att doktorera i innan man förstår ens hälften :crazy: :D

Nej, det är inte särskilt komplicerat. Allt i utseendet bestäms ju inte av generna, utan slump och miljö påverkar också.

Generna är däremot desamma i varenda cell, och eftersom klonen uppstår genom att man för in generna i ett nytt embryo så är klonen en genetisk exakt kopia av förebilden. Avelsmässigt är de identiska, eftersom det bara är generna hingsten för vidare i vilket fall.

jag förstår inte vitsen, det är väldigt dyrt och resultatet blir sällan exakt som orginalet.
stod en artikel i aftonbladet om nån amerikanska som klonat sin hund, tror kostnaden var ca 500.000 kr.... :crazy:

dom sa såhär, att visserligen ser han ut som vår gammla hund, men han beter sig inte likadant och påminner inte alls om vår gammla i temperamentet.
man får ju inte samma själ i en kloning, så det kan nog bli några ganska dyra och tråkiga överraskningar. vad har ET för extremt ovanligt blod som man inte kan få fram hästar av samma gener genom att använda hans släktingar? :confused:

man får ju inte samma själ i en kloning, så det kan nog bli några ganska dyra och tråkiga överraskningar.
Och lite därför känns det nästan onödigt att klona tävlingshästar. Man måste ju ha ett hjärta och lite vinnarskalle med i bilden för att det ska bli lyckat.

Liknande trådar

Avel Hej! Börjar med att be om ursäkt om jag gör några fel då det här är mitt första inlägg :) Har läst många gamla trådar och vet att det...
2
Svar
21
· Visningar
2 876
H
Avel Nu har ju rätt många topphästar sin kloner, Quidam de Revel, E.T, Calvaro 5, Gem Twist, Chellano Z, Grande Dame. Om klonerna blir...
2
Svar
20
· Visningar
3 038
Senast: Indiv
·
N
Avel Med anledning av att detta fenomen verkar sprida sig i hästvärlden så ville jag ta upp ämnet ännu en gång. Vet att det har varit på...
Svar
8
· Visningar
1 293
Senast: Nessan
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 197
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!