Klokaste "investeringen"

_Maria_

Trådstartare
Jag och sambon har lyckats spara ihop en summa pengar som vi inte riktigt vet vad vi ska göra med.

Båda har fasta heltidsjobb.

De lån som finns är huslån, varav en del är ett blancolån för kontantinsatsen där räntan ligger runt 5%.

Och ett studielån på kanske 60.000.

De sakerna som vi skulle vilja göra på huset snart är att renovera badrummen (2st).
Kanske behöver vi i framtiden en större bil och då vill vi ha en bättre begagnad så vi kommer få lägga 100-150tusen i mellanskillnad.

Vart tror ni är smartast att lägga pengarna? Ska man välja att betala av på det lån som har högst ränta och på så sätt minska utgifterna varje månad?
 
Sv: Klokaste "investeringen"

Vart tror ni är smartast att lägga pengarna? Ska man välja att betala av på det lån som har högst ränta och på så sätt minska utgifterna varje månad?


Bort med blancolånet och sedan spara pengar för att fixa våtrum.
Därefter är det kanske dags för ny värdering, om värdet höjs kan ni kanske baka in bilen i bostaden istället för att ta ett billån.
Ett annat alternativ är att spara även till bilen.

Studielånet är sista avbetalningsalternativet.
 
Sv: Klokaste "investeringen"

Jag och sambon har lyckats spara ihop en summa pengar som vi inte riktigt vet vad vi ska göra med.

Båda har fasta heltidsjobb.

De lån som finns är huslån, varav en del är ett blancolån för kontantinsatsen där räntan ligger runt 5%.

Och ett studielån på kanske 60.000.

De sakerna som vi skulle vilja göra på huset snart är att renovera badrummen (2st).
Kanske behöver vi i framtiden en större bil och då vill vi ha en bättre begagnad så vi kommer få lägga 100-150tusen i mellanskillnad.

Vart tror ni är smartast att lägga pengarna? Ska man välja att betala av på det lån som har högst ränta och på så sätt minska utgifterna varje månad?

Säkraste investeringen är att dra ner lånebelastningen för hela pengen
På en 10 årsperiod så kommer vi väl att ligga på mellan 5 och 7 % på lånat kapital. Och det blir svårt att hitta en 100% säker investering/placering som erbjuder så generösa räntor.;)
 
Sv: Klokaste "investeringen"

Jag hade också valt att betala bort så mycket av blancolånet som möjligt med den ihopsparade summan, och sen börjat spara igen till renovering och dylikt :)
 
Sv: Klokaste "investeringen"

Jag hade också valt att betala bort så mycket av blancolånet som möjligt med den ihopsparade summan, och sen börjat spara igen till renovering och dylikt :)
Ja, självklart börjar man beta av de dyraste lånen först. Det betyder ju störst avkastning på det investerade kapitalet..;)
 

Liknande trådar

Äldre Jag tror jag sparar väldigt osmart nämligen, därför undrar jag hur andra gör. Jag lånade pengar av min pappa till kontantinsatsen till...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
12 405
Senast: sjoberga
·
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: Verdandi
·
Utrustning Hade en ganska intressant diskussion igår. När är det OK att låna till hästutrustning och när är det inte speciellt smart? Nu menar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
6 259
Senast: Niela
·
Utrustning Sitter i lite transportfunderingar! Funderar och funderar så jag tror hjärnan kokar över snart! :o Drömmen är en boj,men den ekonomin...
Svar
1
· Visningar
1 798
Senast: Bellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp