Kloka bukefalister - hjälp

9

9396

Min valack har pga tidigare skada ett stort behov av mycket bra stöd på frambenen. Han har ett konstaterat mycket hårt islag för att vara hopphäst.

Vanliga senskydd i alla dess former kan vi glömma. Han går idag med benlindor av olika slag vid all ridning och det är här jag behöver er hjälp.

Jag söker efter ett par riktigt bra benlindor som ger extremt bra stöd de ska inte glida, inte bli tjocka och klumpiga och inte heller bli jätetunga om det är blött ute.

Jag har nu vanliga elastiska lindor vid vanlig ridning. Vid hoppning har jag neoprenbandage samt på tävling (hoppning) går han med EquiFit-bandage. Neoprenbandaen fungerar okej, men det blir lätt välgigt varmt under och då blir han blöt och då kan de glida och där är ju inte så önskvärt om vi säger så. EquiFit är riktigt bra men dels är de ju rätt dyra, dels så går det inte att använda vaje dag då det inte tål så mycket slitage/tvätt.
Jag har även elastiska bandage " Trace" som också är mycket bra men han är av någon outgrundlig anledning känslig för neoprenpaddar :confused: och jag vill gärna neoprenet för att skydda mot slag även om skyddet är ack så litet.

Så nu alla kloka bukefalister var finns dessa super bandage, alla tips är välkomna.

PM:a gärna länkar till produkter om ni har....

Skulle ni dessutom hitta ett par som är så pass tunna att jag skulle kunna ha senskydd över, ja då är ni guldvärda !! :bump:

Sv: Kloka bukefalister - hjälp

jag kan tyvärr inte ge några tips, för jag anser väl inte direkt att man bör hoppa med en sån.
fast nu vet jag ju inte om du hoppar några höjder direkt.

Jag är ju av den tron att inga benlindor eller skydd i världen kan stödja upp 600 kg häst i rörelse. Vad är det du har tänkt stödja?

Lindor och skydd kan däremot värma och förebygger på så sätt skador.

Man bör inte hoppa med en sån....vad menar du då för att hästen har haft en skada, du vet ju inte vilken typ skada det är :confused:

Gör jag fel som vill ge honom de bästa förutsättningarna ?

Han går förhoppningsvis 140 denna säsong har tävlat på 130 nivå i 6 år. Om det nu gör någon skillnad.

Det har du nog rätt i......fast ett väl lindat stödbandage ger ju ändå stöd.

De är i genomtrampet ffa i landningarna jag vill ha det extra stödet.

Min valack har pga tidigare skada ett stort behov av mycket bra stöd på frambenen. Han har ett konstaterat mycket hårt islag för att vara hopphäst.
Vanliga senskydd i alla dess former kan vi glömma. Han går idag med benlindor av olika slag vid all ridning och det är här jag behöver er hjälp.

Jag söker efter ett par riktigt bra benlindor som ger extremt bra stöd de ska inte glida, inte bli tjocka och klumpiga och inte heller bli jätetunga om det är blött ute.

Jag har nu vanliga elastiska lindor vid vanlig ridning. Vid hoppning har jag neoprenbandage samt på tävling (hoppning) går han med EquiFit-bandage. Neoprenbandaen fungerar okej, men det blir lätt välgigt varmt under och då blir han blöt och då kan de glida och där är ju inte så önskvärt om vi säger så. EquiFit är riktigt bra men dels är de ju rätt dyra, dels så går det inte att använda vaje dag då det inte tål så mycket slitage/tvätt.
Jag har även elastiska bandage " Trace" som också är mycket bra men han är av någon outgrundlig anledning känslig för neoprenpaddar :confused: och jag vill gärna neoprenet för att skydda mot slag även om skyddet är ack så litet.

Så nu alla kloka bukefalister var finns dessa super bandage, alla tips är välkomna.

PM:a gärna länkar till produkter om ni har....

Skulle ni dessutom hitta ett par som är så pass tunna att jag skulle kunna ha senskydd över, ja då är ni guldvärda !! :bump:

det tycker jag är en stor skaderisk, bara därför. skulle gissa på att det är nåt med griffelben/gaffelband/böjsena, dock bara gissning.
men det är ju jättebra att han har hållt så pass länge, :laugh: hoppas att han gör det ännu längre och du får ännu mer roligt med honom!

Har inte Professionals Choice skydd för just genomtramp? Men som sagt, är mycket tveksam till att de hjälper så mycket, tyngden på benen efter ett 140hinder är ju flera gånger hästens vikt...

Jepp den ska "tydligen" enligt veterinärs uppgift vara runt 1-1.5 ton, har inte den blekaste om det stämmer.

Finns det inga riktigt bra bandage någonstans ?

Inget sånt ;) han har inga problem med hållbarheten det har han bevisat flera ggr om.

Vill som sagt bara ge honom bra förutsättningar så jag precis som du säger från många fler bra år med honom, han är ju min ögonsten. :love:

Varför måste du ha bandage? Professionals Choice ger bättre stöd tycker jag.

Nä jag måste inte ha bandage. Jag har dock mest vana av dem därför känns det bekant :angel:

Jag har träffat på PC-modellen av skydd men från annat märke (H**ks) och måste erkänna att jag tyckte de var helt värdelösa...detta var nu ett antal år sedan och jag hade då en annan häst.

Jag tycket det var svårt att få dem att sitta tillräckligt taight (stavning) runt benet, de kändes ganska klumpiga tyckte jag. Men det var ju en liten halvblodstjej men fullblodsben som jag provade på.

Är PC lätt att få att sitta riktigt bra ? har aldrig sett dem i rl.

PC är betydligt smidigare och med bättre passform än H**ks, går inte att jämföra. Sistnämda är otympliga.

Fördelen med neoprenskydd är att det går betydligt fortare att sätta på än lindor, och skaderisken är mindre om skydden skulle gå upp än om lindan går upp under ritt.

Nackdelen är att de gärna drar åt sig vatten och blir jättetunga vid dåligt väder, samt att man blir vansinnig på så mycket kardborr-remmar (när man precis hunnit öppna alla remmar så klistrar övre remmen dit sig igen... :smirk: ). Men å andra sidan... stå och rulla lindor efter varje pass är inte mindre frustrerande det heller.

Jag har lamicell varianten av PC skydd. Just detta att kardborren hela tiden fastnar gjorde mig galen. Jag har gett upp. Jag lindar snabbare än så. Men, vill man åt att ge någon form av stöd för kotleden och genomtrampet så är det sådana man skall ha, helt klart.

Vad gäller vikten i landningen så är det väl hastighet x fallhöjd x vikt (kommer inte ihåg den exakta formeln) på objektet som avgör vad den reella vikten är vid nedtrampet. Att det är 1-1,5 ton kan jag tänka mig att det är i skritt. (Det är ett antal hundra kilon som slår ner i backen när vi sätter ner vår klack när vi går). Jag kan tänka mig att i högre hastigheter smat vid hoppning så handlar det om många ton. Inte en chans att en linda eller ett PC skydd kan stödja det.

Jag kan ju ha missförstått vari problemet ligger, men jag tipsar ändå. :)

Om det är så att den landar väldigt tungt, så skulle jag prova något som heter Vettec Equi Pak om jag vore som du. De har en produkt som kanske kan hjälpa dig. Om jag har förstått saken rätt, så fungerar det som en sula som man lägger under skon och sedan sprutar in silicon i. En känd, mycket duktig tränare tipsade mig om att ha det på min häst, då han är väldigt stor och ganska tung. Tränaren i fråga hade använt det på flera av sina hästar och sett en märkbar skillnad på flera av dem.

Tyvärr har jag inte hunnit prova det själv, det gäller ju att få tag på en hovslagare som kan arbeta med det också. Men som någon annan sa, lindor hjälper egentligen inte hästens landning utom möjligen med värmande effekt. Hitta något som lindrar och fjädrar lite. PG-skor ska ju tydligen också ha den effekten, har inte hunnit sätta mig så mycket in i ämnet ännu...

Jepp den ska "tydligen" enligt veterinärs uppgift vara runt 1-1.5 ton, har inte den blekaste om det stämmer.

Och du tror att en liten linda som viras runt benet ska kunna hjälpa?:crazy:

Jag är en av dom som inte alls tror på det här att genom att linda ben så ger det stöd, skulle gärna vilja ha en utförlig förklaring på hur detta skulle gå till, har hittills inte sett någon som kunnat gjort det.

Visst, ge värme samt skydda till en viss del mot slag.. Men inte stöd.

Och att ens tänka tanken att hoppa sådana höjder där veterinär konstaterat att hästen har "mycket hårt islag för att vara hopphäst" förstår jag inte alls?
Men alla gör väl som dom vill med sina hästar. Men då man sett en gång för mkt där ryttaren inte tar hänsyn till hästens kapacitet så är det svårt att inte lägga sig i..

Och åter igen så uttalar sig bukefolket om något som ni inte vet något om :grin:

Jag tänker inte ens bemöta det där för ditt uttalande säger mer om dig än om mig.

Jag ville ha hjälp med utrustning, men finns det inga bättre lindor/skydd än det jag använder så får jag väl fortsätta med det jag har eftersom det fungerar, fast det är lite bökigt.

Till övriga: jag har fått tag på 2 par PC i olika modeller som jag ska prova, tack för tipset. :)

:idea: ska försöka kika på om det kan vara något, Tack !

Jag har mina hästar hos en mycket duktig veterinär som ägnar stor del av sin tid åt forskning. Han hävdar att det inte finns några lindor/skydd som kan stadga upp en häst. Däremot är PC väldigt bra! Att jämföra dessa med hööks är som att jämföra porsche och skoda. PC formar sig efter benet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka