Klockren 4-gångare med pass?

V

Vildvittra

Har köpt ett sto som beskrivits för mig, tävlats som och som jag själv upplever som en klockren fyrgångare. Då jag bara har femgångare sen förut har jag inte så stor erfarenhet av fyrgångare men denna fröken har lätt åtskilda gångarter, bra tölt, en flott trav med stort sväv, ok galopp och skritt.

Hon har mycket vilja och har blivit riden mer med skjutkraft än bärkraft s a s (ej stjärnkikare, men inte helt ok bärighet). Döm om min förvåning när jag en kväll var ute och red och på en plan sträcka av vägen kom i medeltempo tölt, lutade mig lite framåt och gav galoppskänkel (något slarvigt kanske) och hon bara ökar (i trav trodde jag först) och ökar och ÖKAR. Det var helt klart tvåtakt men om detta var trav bör hon gå på Solvalla och tjäna pengar och inte lufsa här hemma med mig. Det var fullt galopptempo men tvåtakt och jag började misstänka pass. Och då alltså inte någon grisepass utan flygande.

Fick sedan se en video på henne från något år sen där hon helt tydligt blir passtaktig i ökad tölt, men det ser ut som mer än grisepass om ni förstår, på gränsen till sväv.

Nu vet jag ju så klart att det finns sk. fyra-och-en-halv-gångare och misstänker att hon kanske är det. Tycker ni att det vore dumt att försöka hitta passen (med hjälp av instruktör), är det då risk att förstöra en bra tölt och trav? Eller var detta bara någon engångsgrej, eller var det trots allt hiskelikt snabb trav den där kvällen? Hon har ju trots allt tävlats en hel del och det vore ju konstigt om inte någon upptäckt det tidigare om det skulle vara så att hon är en "dold" passkanon.

Vildvittra

Ta hjälp av en kunnig instruktör/ryttare som själv kan sitta upp och känna efter! Låt sedan den personen avgöra ifall passen är något att ta fram eller ej. Min medryttarhäst är 5-gångare men en mycket erfaren passryttare KAN klämma fram passen efter mycket jobb och samme ryttare tycker inte att den passen är värd att träna, rida eller tävla med. Dessutom riskerar den att förstöra hans fina tölt så rekommendationen från honom var att låta bli pass. Så det gör vi!

På vissa hästar kan det säkert vara annorlunda men hur det är på varje häst bör man nog ha ganska mycket erfarenhet och kunskap för att avgöra. Så be någon du har stort förtroende för om hjälp!

Passen ska väl egentligen inte användas förrän hästen "mognat" psykiskt för det.. hur gammal är hästen? Kanske har hom mognat in passen? :crazy:
Jag har hört om liknande fall..

Hästen jag hade på foder för några år sedan var tävlad på SM-nivå som fyrgångare, men blev senare både tränad och tävlad i pass, både passlöp och femgång. Jag har själv tävlat honom i femgång och i T1. Han är ungefär som den hästen du beskriver - fyra rena, klart åtskilda gångarter. Och så pass!

Hon är 15 år så mogen är hon allt nu ;)

Ska be nån duktig instrutör sitta upp och testa. Det skulle vara himla kul om hon har bra pass, men jag vill ju samtidigt inte "riskera" de andra gångarterna. Har ju trots allt köpt henne som fyrgångare.

Kul att höra andras idéer!

Vildvittra

Låter klokt! En skicklig instruktör kan ju avgöra om hon övriga gångarter kommer att bli bättre eller sämre av att hon rids i pass. (Både ock förekommer ju!)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka