Klo skada!! (Bilder)

nice and happy

Trådstartare
Igår skadade min hund en bak klo när vi var i stallet. Den är jätte sne & i fästet kan man se att den är lite sårig (torkat blod)
Man kan inte se själva pulpan. Jag skall ringa veterinären i morgon men hoppas att det inte behöver göras nå för jag har just fått 2 veterinär räkningar på 3000:- på min gamla hund som dom fick ta bort. Hur mycket brukar en klo borttagning kosta?
Någon som har nå erfarenhet av detta?
En bekant till mig sade att hennes hund fick så en gång men då lindade hon tassen & lät hunden inte vara så aktiv så läkte det själv. Vad tror ni? Skickar med en bild så får ni se vad ni tror.
Tacksam för svar!
DSC00229.JPG

DSC00228.JPG

DSC00227.JPG

Sv: Klo skada!! (Bilder)

Hade detsamma på min schäfer. Han hade trampat på nåt galler eller nåt och fastnat och sedan ryckt upp tassen. Jag "tejpade" ganska hårt om tassen några dagar. Efter ca en vecka hade det läkt. Tror inte du behöver åka till en vet. om det inte svullnar upp och hunden verkar må dåligt.

Min hund råkade ut för något liknande för ett tag sedan. Jag kontaktade genast veterinär och vi fick åka in akut och ta bort klon.
Efteråt fick hunden gå med bandage ca en vecka och sedan var det i stort sett läkt. Dock var hon väldigt öm länge pga att pulpan ju låg helt blottad.
Veterinärbesöket kostade ca 1700 om jag inte minns fel, 1400 var självrisken så det plus 25% av resterande belopp fick jag betala själv.

Oki... Hans blödde pytte lite igår (syntes knappt nå då), började blöda lite idag när vi var på promenad i skogen.
Han inte visat nå större att han har jätte ont, han har bara pipat till när han råkat kommit emot det.
Han haltade inget igår, bara lite idag när han började blöda.
Han är pigg & den är inte svullen.
Men då prövar jag att linda den & avvaktar.
Skall man ta typ en kompres el bomull? Sen en elastisk linda på det & sen byta dagligen? Nu är det torrt...

Jag klippte till en bit vanlig gasbinda och vek ihop. Sen tog jag vanlig tejp som man har till att fästa gasbinda med. Risken är ju att han biter av det, men då får man linda om det igen.

Ahha... Men tänkte lite, skall jag verkligen linda? Det är inget synligt sår, bara lite runt själva klofästet. Men det är torrt...
Hela kloen sitter kvar. Kommer han att tappa kloen el kommer den alltid att vara så där fult sne? Tack för svaren hörni :)

Jag kanske svara dig lite luddigt. Antag att du själv skadat nageln på ex långfingret. Då virar du gasbindan runt negeln och korrigerar den. Sen tar du resten av fingret och sedan gasbinda runt hela handen. Jag har svårt att förklara, men hoppas du förstår vad jag menar. Nu har jag ju inte sett skadan, (lite svårt att se på bilden)hur illa den är. Men att fixera klon underlättar för hunden så den inte fastnar i allting vilket nog gör väldigt ont. Hoppas det går bra.

Ursäkta, nu gick det för fort igen. Jag loggade in fel.

Hmm kom precis tillbaka efter promenaden ute med lindan på. Ja du... Den satte på i 5min kanske, sen "slank" den av hihi...
Så svårt att få den att sita bra, vill ju inte dra åt för hårt heller.

Det är knöligt, jag vet. Men ta först klon med en smal remsa gasbinda och sedan hela tassen och en bit upp på benet, fäst med stark vävtejp eller nåt och linda runt, tar du bara tassen så ramlar det av i ett.

Ringde vet idag & dom tyckte att det var lika bra att åka dit så dom fick ta sig en titt. Tr var det för pulpan hade oxå slitits av. Den satte i kloen när hon drog bort den... Nu ligger han i sin säng & är trött, stackarn! Hihi..

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 093
Senast: Killaloe
·
Hundhälsa Jag sitter här och är smått chockad. Tidigare idag så tog en bekants stora hund (grandistik på 55 kilo) tag i en av sina flockmedlemmar...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 149
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka