klo klippning

G

Galore

Har som sagt köpt en kattunge nu. Men detta är första gången i mitt liv jag har en innekatt, så funderade på detta med kloklippning. klorna slippas väl inte ner på samma sätt som utomhus?
hur långt ska man klippa?
och sen skulle jag uppskatta om någon vänlig själ kan lägga in bilder på dess katt klo, precis innan klippning.

låter som en idiot :P tack

Sv: klo klippning

lägg gärna in en bild efter klippning också kom jag på :P tack :)

Jag har inga bilder men du behöver inte ta så mycket, räcker kanske med 3-5 mm.

Katters klor slits inte ner utomhus heller. Målet för en katt som klöser är inte att slipa ner klorna utan att slipa dom sylvassa;)

Well, som svar på din fråga: Det syns ganska tydligt på klon hur långt man kan klippa. Jag slipper bort hela "toppen" på klon så det bara blir den breda delen kvar. Katters klor är ofta lite genomskinliga och då ser man själva pulpan och behöver inte klippa i den.

vi har aldrig klippt våra utekatters klor :P nu fick jag lite skuld känslor. tack för hjälpen. men lägg gärna in fler bilder, vill vara 100% när jag klipper, eller slipar??

Man BEHÖVER inte klippa innekatters klor heller.. Jag klipper för att spara på möbler och för att det inte gör lika ont när dom gosar om dom har klippta klor samt för att jag har fler katter och vill undvika skador vid lek.

Jag lyckades inte få nån bild på kattassarna, kameran tyckte att det blev för dåligt ljus när jag höll tassen så nära:angel: Men jag ska försöka igen...

Hoppas det här syns hyfsat nu då...

Nu är inte Pottans klor sådär jättelånga nu men det syns ganska tydligt var man bör klippa. Det gröna strecket markerar var jag hade klippt om jag hade klippt klorna. "Den tunna röda linjen" ( :rofl: ) markerar var pulpan går och var man inte bör klippa. Pottans klor är nästan genomskinliga så tittar man noga ser man på den första bilden att det är svagt rött där pulpan är...
kloklippning.jpg

Varför ska du klippa?? räcker ju me klösbrädor så ordnar dom själva klorna..

ne, min katt älskar att riva sönder pojkvännens märkesbyxor :P och älskar att riva oss i fötter och händer, ryggar när vi sover. eftersom hon är såliten fattar hon heller inte att allt är förbjudet utom klössbrädan :) kom jag på en ny fråga :P hur lär man dom att endast använda dom? mm, jag e trög :P

ne, min katt älskar att riva sönder pojkvännens märkesbyxor :P och älskar att riva oss i fötter och händer, ryggar när vi sover. eftersom hon är såliten fattar hon heller inte att allt är förbjudet utom klössbrädan :) kom jag på en ny fråga :P hur lär man dom att endast använda dom? mm, jag e trög :P

sprutar vatten eller stampar med foten när dom gör det nån annanstans:)haha:)våran minsta gör bara på klöspalen:)

du inser att du svarade på ett fyra månaders inlägg?:)

Men det är en gammal tråd som jag rekomenderade i en annan tråd:)

Haha... det blev inga bra bilder, men man ser skillnad.
Jag klipper min kisses klor ganska ofta, annars sitter han och biter sönder dem.. De växer ganska fort också. örsökte emd före-efter bilder... här är resultatet;

Före:
%7B6FBD1815-B2EE-44B9-B4E4-F67F62ECAC0E%7D.jpg

Efter:
%7BE0CE08F0-1F29-47D6-92A1-0D25A80D8AF3%7D.jpg

Man ser i alla fall skillnad på längd :P Tar ca 3mm varje gång jag klipper.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 967
Senast: Zpunk
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 750
Senast: AnneB
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 087
Senast: canine
·
Trädgård & Växter Detta får gärna bli en allmän ros-tråd. :) Jag inleder med mina egna funderingar... Jag har några fjuttiga gamla (nåja, inte uråldriga...
53 54 55
Svar
1 089
· Visningar
60 261
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar