klippta hästar

blizz

Trådstartare
har ni ALLTID era helklippta hästar täckade? (förutom i hage och eventuellt inomhus då) -tänker alltså främst på vid ridning.

Sv: klippta hästar

Nja, det kan kan man väl påstå. Alltid ländtäcke när jag rider ut och så har vi ländtäcke under framridning/avskrittning inne.

Nja, det kan kan man väl påstå. Alltid ländtäcke när jag rider ut och så har vi ländtäcke under framridning/avskrittning inne.

Som ovanstående person.

Och eftersom jag inte har ridhus så är ländtäcket på vid all ridning ute.

Jag har det faktiskt på min oklippta häst i skogen. Mest för att det är reflex och det finns mycket jägare härikring.

Nej, har inget ländtäcke om det inte är mkt minusgrader eller om det regnar/snöar.

Inte när det är plusgrader ute, fast det gäller ju bara vid ridning på banan. Vid uteritt har jag reflexländtäcke som är fodrat. Men nu har det ju blivit kallt här så det lär bli mer och mer ländtäcke på.

Jag har aldrig ländtäcke när jag rider om det inte skulle vara typ -20 eller snöstorm. Dom blir varma när dom rör på sig, det är ju därför jag har klippt dom. Sen brukar jag ha ett fleecetäcke över sadeln när jag skrittar fram/skrittar av

Rider jag ute är ländtäcket på.
Rider jag i ridhus så är ländtäcket på vid fram- och avskrittning.

jag använder alltid l ändtäcke när jag rider ute och bara vid fram och avskrittning i ridhus

Är min häst helklippt använder jag alltid ländtäcke eftersom vi inte har ridhus hemma. Är jag på hoppträning hoppar jag givetvis inte med täcket :)

Men om du alltid har ländtäcke på - varför klipper du då baken? Då är det väl bättre att ha pälsen kvar där?

Jag har ju självklart inte ländtäcke på vid tävling och när jag tränar inomhus. Dvs jag tar av ländtäcket när hästen är uppvärmd, men annars har jag det alltid även på de som inte är helklippta har ländtäcke när det börjar bli kallt.

Muskler mår bra av värme och ett ländtäcke ger lite värme så det ger bara fördelar att använda det.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 212
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka