Klippt PÅ LÖsdrift

B

B0ll

Som rubriken lyder, är det någon som har det så här ?
Hur funkar det och vad använder ni för täcken ?
Hur mycket har ni klippt?

Sv: Klippt PÅ LÖsdrift

6xqsth1.jpg

Sådär. Och så går det ner på bogen.

När det ska bli kallt får han gå med ett täcke (thermo) från Rusta, 299;-
Funkar grymt. (Sen fryser han om ryggen också, så han har täckestvång enl. equi)
Och när det är varmare går han med ett regntäcke från Hööks. Svart med röda spännen. :)

Funkar utmärkt!

min går inte dirrekt på lösdrift, men han går ute dygnet runt och är klippt. Föra två år sedan gick han ute helklippt, med ett 400 grams, nu är han oxå helklippt och går ute med 300 grams (även här rustas vintertäcke ;)) fast just nu står han inne om nätterna.

Men jag hade nog oxå klippt som Kolbeinn. Men det beror ju även mycket på hur mycket din häst tränas..?
Om den tränas lite mer så hade jag nog valt spårklippning eller klippning av hals och sen ner mot magen.

Viktigt när hästen går ute hela tiden, är att du kan byta dom blöta täckerna (ev skador kan även uppstå) mott ett torrt.

Jag kör med att lägga över ett regntäcke över vintertäcket, då regntäcket torkar betydligt snabbare än ett vintertäcke :idea: (fast detta kör jag då när det regnar och är geggigt i hagen ;))

Min pålle går också på lösdrift, helklippte honom i slutet av september och har inte klippt honom igen - alltså ganska långhårig nu. När han nyss var klippt hade han regntäcke från Börjes (endast fleece fodrad) när det var regn/under 5 plusgrader, annars naken. Efter jag hade ridit honom fick han ha antingen fleecetäcket (om det var fint väder) eller regntäcket. Nu har han regntäcket om det regnar, och täcke efter jag ridit då han blir svettig.

Min är klippt på lösdrift. HelklipptT
DSC00047.jpg

Funkar utmärkt.

jag har också rustas vintertäcke! Det är skitbra! Mitt har klarat massor ov regn och blötsnö och hästen har varit helt torr:banana:...

Se dock till att ha något täcke att byta med. Jag har just beställt ett fleece fodrat Horsesaver regntäcke som reserv.

Ja, det håller för mycket mer än jag trodde! :)
Sen hade pålle sönder det natten till igår. Någon av hästarna sprängde staketet - sen var det 2 flockar i samma hage. Nu är rumpan trasig på täcket. Tack o lov för att han hade täcke, annars hade han nog inte varit hel. :crazy:

Men nu handlar det ju inte om täcke. Utan om klippning :angel:

Hej på er :)

tack för alla svar , skönt att höra att det finns fler än jag då (:

Min häst rids ganska mkt , även i ridhus , så det blir lite jobbigt med all päls.

Ni som klippt lite mer , upplever ni att hästarna blir lite stela av kylan utan sin päls?

Smart med regntäcket där (: Vad är det för skillnad på hur du har din häst och en vanlig lösdrift ? Inte fri tillgång ? Fattar inte riktigt :p

Detta täcket verkar ju super , va billigt mä :o

Får ta å köpa ett sånt :)

Jag har inte märkt att han blir stel av kylan fast han är helklippt men jag ser till att har ridtäcke när jag arbetar honom för att skydda den känsliga länden...

Jag har klippt Kjarni hela halsen.
Han går ute dygnet runt och har ridits hyfsat hårt nu i vinter. Han går utan täcke (:

Smart med regntäcket där (: Vad är det för skillnad på hur du har din häst och en vanlig lösdrift ? Inte fri tillgång ? Fattar inte riktigt :p

om jag inte förstår helt fel så är väl lösdrivt när dom har tillgång till ligghall? vi har bara en bod där hästarna kan söka skydd, sen ibland står han inne

Jag har min häst lösdrift, Han är inte klippt. Vi köpte honom för snart 3 månader sedan. Jag hade inte egen häst innan och han är min första häst.. Jag har ett fleccetäcke, har använt 2 gånger efter ridning.

Våra hästar går på lösdrift och de är klippta på hela halsen...
Inga täcken på dem... Men när vi har varit ute och de är svettiga så har de fått stå inne en stund och torka så att de inte blir sjuka...

Liknande trådar

Hemmet Som rubriken lyder, måste köpa ny men det finns för mycket att välja på 😅 Finns det några egenskaper som ni inte vill vara utan, eller...
Svar
9
· Visningar
314
Senast: Happimess
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka