klippt häst??

Sv: klippt häst??

Det beror på hur mycket?
Om rygg, kors och länd är skyddat borde det vara ok.
Man märker ju annars hur hästen måt, spänner sig eller så.

Får hästen täcke på sig borde det gå alldeles utmärkt. (och fri tillgång på grovfoder förstås).

Ja det beror ju förståss nästan helt på hur mycket hästen är klippt ( om den går otäckad vill säga). Men har den ett tjockt vintertäcke borde det vara nema problema. :)

Ja fri tillgångtill grovfoder och den håller sig varm!

Tillgången på grovfoder avgör. En häst på lösdrift med skydd (givetvis) klarar sig bättre klippt och med täcke än en klippt med täcke som står utan foder i hagen och går ute 5-6 timmar/dag....

en helklippt häst som är klippt över rygg och kors måste nog täckas ganska varmt. Skulle inte rekommendera helklippning på en lösdrifts häst. Är den bara spår eller täckes klippt och ovan förhållanden så ser jag inga som helst problem.

han e klippt överallt förutom på benen och huvet....han har förstås ett tjockt täcke på sig....jaja han går ju ändå ute från 6-7 till 21-22 ....
tänkte bara höra vad ni tyckte om det.....altid kul att höra vad andra tycker.....:rofl: tack för alla svar!!!!!

Bara han har ett täcket på sig så är det helt okej! Sen får han ju komma in på natten och lägga sig på torrt underlag. :smirk:

(Bra att han får vara ute så pass länge! Men han får väl MYCKET hö också? En klippt häst kräver alltid lite mer oavsett om den har täcke elelr inte)

han får ca 8 kg hö per dag beroende på hur kallt / varmt det är.....
han är en liten d-ponny....
tack för alla svaren..:)

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
920
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 401
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
661
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama