Klippt häst ?

Ragge_

Trådstartare
Hej.
Jag tittade på en ponny i helgen. Så skäntes bort , känner dom som jag ska få den av ! Hon är 23 år.. maxad C ponny (140 cm )
Dom klipper henne.
Vi har ingen box som är tillräckligt stor och dom stora är upptagna och om vi ska bygga en större måste vi nog riva hela skiten och bygga om... så vi har funderat på Vindskydd ?
Om hon MÅSTE klippas ska nman ju ha täcke på henne ute. Hon får även rätt tjock vinterpäls och ett vindskydd är ju inte helt fel på sommaren heller så man har ju använding för det året om ;)
Vad tycker ni ? ska vi göra en större box eller vindskydd ?

Sv: Klippt häst ?

kan ni inte göra en utebox då? det är ju alltid en fördel att ha någonstans att ställa in hästen
men visst skulle det fungera även med vindskydd, så länge det ligger i ett bra läge vill säga :)

Du bör ju hästen tillsammans med de andra hästarna, så är de inne på nätterna så bör ju den nya hästen vara det med. Annars är risken att hästen bara står och hänger vid utgången från hagen och väntar på de andra istället för att hålla till i sitt vindskydd.

Hälsning Maja

Hej!

Varför klipper de ponnyn? Om den är 23 år så lär den väl knappast gå några hårdare tränings pass så den skulle behövas klippas eller ha täcke?

Är den väldigt pigg å kry så borde det väl räcka med en liten spår klippning,(halva halsen, bogen ner mellan fram benen = där ponnyn svettas) då är det inte säkert att den behöver något täcke fast att den är klippt. Lite beroende på väder,vind,kyla, ponnyns hälsostatus etc. :smirk:

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 224
Senast: LiviaFilippa
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 469
Senast: Bulldoozer
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 049
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 262
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka