Klippt häst, vilka täcken?! m.m

josefinefreed

Trådstartare
Hejsan! Jag undrar,

om man klipper en häst inför vintern. Vilka täcken är då bäst att använda? Kan man ha ett vanligt vintertäcke ute, och sedan byta till ett thermo/regntäcke när den ska stå inne på natten? Eller räcker det med ett vanligt fleecetäcke?

Hur gör ni med era hästar? Och när börjar ni lägga på täcken inför vintern. Klipper ni era hästar? När klipper ni?

/ Josefine :)

Sv: Klippt häst, vilka täcken?! m.m

jag klippte min fd häst när han började svettas som en gris efter att ha ridit max 500meter! jag klippte hals + ned under magen. Han gick med vintertäcke ute och gick naken inne, det var absolut inga problem
givetvis beror det på hur kallt/varmt stall du har om den behöver ha täcke på sig inne eller inte, samt om hästen fryser lätt.

Jag klippte min förra häst han gick med stalltäcke inne och hade det under utetäcket han hade ju fodratregnt./vintertäcke beroende på hur kallt det var, och dom kallaste dagarna fick han ha halstäcke. Men det beror ju också på hur frusen häst man har , han är lite frusen av sig. :smirk:

Min häst har stalltäcke inne och regntäcke utanpå det ute när han är klippt...är de kallt ute har han termotäcke istället för regntäcke... och är de ännnu kallare har han tjokcare stalltäcke inne med...

vi kallare än 15-20 minus har han dubbla talltäcken samt tjockt termotäcke!

virrit! men men

varför fundera över detta redan?!

Jaha, okej! Dom svaren duger jättebra.

Ja, jag vill veta nu eftersom jag vill förbereda mig så mycket som möjligt inför hästen jag får hem i augusti/september.

Jag börjar att klippa min i september, klipper då hela förutom huvud
Beroende på tempraturen så är det flecce eller innetäcke.

Sen hålls hon kortklippt hela tiden fram tills april då sista klippningen görs.

Under vinter så går hon men täcken så det bara skriker om det. Inne har hon tjockt innetäcke. Ute så går hon med 400 g. det har hon vid några -. annars går hon med 300 g. VId rikigt kyla och blåst så är det innetäcke + 400 g täcke på.

SKa köpa ett täcke med hals nu oxå. ( vintertäcke)

Ett nytt inne täcke blir det oxå.

Mina klippta hästar har tjockt stalltäcke på sej inne och tjockt utetäcke på sej ute på vintern.
Har jag inget tjockt utetäcke till hästen, kan den får ha ett stalltäcke plus ett regntäcke på sej ute. Det beror ju lite på vad det är för väder ute också.

Har det varit riktigt kallt har jag satt på ett fleecetäcke och sen ett stalltäcke över det, men jag har några hästar i uteboxar.

Lättast är dock att ha ett stalltäcke och sen ett regntäcke över det som man bara kan slänga på och ta av när hästen går ut och in.
Det viktigaste är dock att ha ett täcke som passar och sitter bra på hästen. Om det inte sitter bra på hästen har de ingen funktion alls och då kan man lika gärna skita i att ha ett täcke på.

får jag bara fråga er som har täcke inne, varför har ni det? har ni kalla stall eller är det uteboxar av nåt slag? De flesta av våra hästar (ca5st) klipper vi, men inte fryser de. och det är ändå varmblod och de har ju inte så mycket underhudsfett när de tränas hårt konstant.

får jag bara fråga er som har täcke inne, varför har ni det? har ni kalla stall eller är det uteboxar av nåt slag? De flesta av våra hästar (ca5st) klipper vi, men inte fryser de. och det är ändå varmblod och de har ju inte så mycket underhudsfett när de tränas hårt konstant.

Jag har det då min häst är frusen av sig. Står inne i i stall, Men jag öppna heller lite mera än att stänga så det är varmt i stallet. så ja vi har väl det rätt kallt i stallet...

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 543
Senast: super
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar