Klippt häst, täcke??

M

Maxmax

Om man gör en halv klippning på hästen, anser ni att man måste täcka den då??
Jag har en nordis med TJOCK päls, måste klippa honom, han blir jätte svettig och torkar aldrig annars.
Han går nu utan täcke när det är "fint" väder, och regntäcke om det regnar, om det blir kallare så får han ha fleecetäcke under regntäcket. Men blir det riktig vinter, med snöstorm och s**tkallt väder så får han tjocktäcke på sig.

Sv: Klippt häst, täcke??

Min islänning är klippt på undersida hals, över bogen, under magen och tvärs över bakbenet.
Han har bara fleecetäcke på sig om han blivit jättesvettig, annars går han helt utan täcke hela vintern. Går på lösdrift så han kan gå in i värmen och lägga sig, men han ligger hellre och sover i snön :p

Hej :)
är det bra att klippa islandshästen för jag tänker också ev. göra detta , för hon svettas så när jag rider

min isis är halvklippt.. går utan täcke. om hon blivit svettig får hon ha fleecet på sig, annars inget täcke. har inget täcke ens en gång...

Hmm.. Jag har med funderat på att klippa, hästen har mycket päls, torkar aldrig.. Men vill inte ha täcke på honom, han måste ju ha det hela sommaren för eksemen :crazy: Han svettas mest på "undersidan" av kroppen, så halvklippning känns mest aktuellt. Och å andra sidan vet jag inte hur mycket jag kommer kunna rida i vinter.. Han står på stall om nätterna, ute hela dagen. Är det nån vits med att klippa? Kan han gå utan täcke? Har inte gjort sånt här innan :p

Jag har samma problem så du sthu. Jag har oxså en eksemhäst som går täckte hela sommare. Men han lider inte av det, han VILL ha täcket på sig på sommaren. Den som lider mest är nog jag!! Tror man överför för mycket männskliga känslor på hästar tyvärr. Jag har gjort en halv klippning nu, men sparat under magen. Se min andra tråd om det. Han står inne på nätterna och ute hela dagarna. Om det regnar får han ha regntäcke annars får han gå naken. Funkat bra hittils så jag hoppas det ska göra det nu med.

Du kan nog köra på med samma täcken som innan. Vi har en som är halvklippt som går naken utan att frysa. De kommer dock in till lunch och torkar mellan varven. Men ett regntäcke på om det regnar så är det nog ingen fara :)

Jag har klippt min isis från örat ner till bogenom ni förstår hur jag menar. Genast svettades hon mindre när hon jobbar, det tycks bli som ett "ventilationshål" där hon är klippt. Hon har aldrig täcke på sig om det inte ösregnar förstås, aldrig mot kyla.

Läste en artikel om att klippa hästar och där stod att man aldrig ska sätta på ett täcke för att hästen är svettig, utan att om den är svettig ute i pälsen har den redan börjat torka längst in och man förhindrar den processen om man sätter på täcke. Och skulle man sätta på ett täcke skulle det vara ett ylletäcke. Några åsikter på det?

Jag har klippt min isis från örat ner till bogenom ni förstår hur jag menar. Genast svettades hon mindre när hon jobbar, det tycks bli som ett "ventilationshål" där hon är klippt. Hon har aldrig täcke på sig om det inte ösregnar förstås, aldrig mot kyla.

Läste en artikel om att klippa hästar och där stod att man aldrig ska sätta på ett täcke för att hästen är svettig, utan att om den är svettig ute i pälsen har den redan börjat torka längst in och man förhindrar den processen om man sätter på täcke. Och skulle man sätta på ett täcke skulle det vara ett ylletäcke. Några åsikter på det?

Det beror väl på vad det är för täcke! Om jag lägger ett fleecetäcke eller ulltäcke på min svettiga häst, så torkar han fortare än om jag låter honom stå utan. Det syns till och med en "rand" vid täckeskanten där han är torrare under täcket än på halsen där han inte haft täcke!

Beträffande klippningen, så är min klippt som din med ungefär samma resultat. Och blir han ändå svettig, så torkar han ju mycket fortare där han är klippt.

Om hästarna blir så svettiga är dom väl alldeles för hårt ridna? :crazy:

Går lätt att känna om hästen är svettig in på huden, bara att göra en liten bena i pälsen. Är den blöt inifrån och ut bör man väl lägga på ett täcke om det är kallt i stallet / utomhus. Men då har man ridit den för hårt tycker jag. En "orakad" häst blir aldrig blöt av ex. regn ända in på huden, det skyddar pälsen mot, så är dom blöta inne på huden är det svett.
I övrigt har jag också hört att ylle ska vara det bästa.
/Hanna :idea:

ehh... menar du att man har ridit för hårt om hästen blir svettig?? Stackars mina hästar, måste jobba för hårt varje dag:crazy:

Sätt du på dig ett tjockt vinterställ och ge dig ut på en raskpromenad (ca 40min) med joggingpass inblandat och hoppa gärna en stock eller två, så kan vi ju se om du inte är svettig när du e klar...

:smirk:

Nejdå, min häst blir svettig av att bara busa fem min i hagen :crazy: om han inte är klippt. En del hästar får för mycket päls för våra temperaturer.
Min killes päls är tydligen gjord för ca 15 minusgrader, för då kan han jobba utan att svettas :p

Liksom människor svettas hästar olika lätt och olika mycket. Min pålle blir svettig av att bara jobba en liten stund, och hon är i bra kondition. Så om jag har ridit normalhård dressyr i en halvtimme anser inte jag att jag har ridit för hårt.

Trazel: varför tar ni in hästarna så tidigt???????????? Stackars dom att stå inne så länge!!!!!!

Hahahaha!!! Det var ett dumt inläg tycker jag!! Om du svettas när du har tränat, har du tränat för hårt då tycker du???? Hahahahahahahaha:rofl:

Min häst blir genomsvettig av 30 minuters skrittpromenad... Och då hon är rätt så överviktig är jag tvungen att se till att hon får motion! Men jag ska testa om hon torkar snabbare med täcke på!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 299
Senast: fejt
·
Utrustning Jag letar en sladdlös tyst klippmaskin till min häst. Det har tagit en stunds träning innan han har tyckt att det är ok att bli klippt...
2
Svar
21
· Visningar
1 970
Senast: mysboll
·
Utrustning Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :) 1. Vilket märke på täcken...
2
Svar
35
· Visningar
4 962
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 890
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30